عصر بازار

مدیر عامل بانک قوامین :

دغدغه اصلی باید رونق اقتصادی باشد نه فقط کنترل تورم

عصر اعتبار- بسیاری از صندوق‌های سرمایه گذاری از جایگاه اصلی خود خارج شده و نقش نهادهای پولی و مالی پیدا کردند و کارکرد اصلی خود که تقویت بازار سرمایه است را فراموش کردند.

دغدغه اصلی باید رونق اقتصادی باشد نه فقط کنترل تورم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  ، با بیان مطب فوق تصریح کرد : در واقع  این صندوقها  در یک سال گذشته ، تحت لوای بازار سرمایه دست به اقداماتی زدند که  مشکلات  زیادی در  بازار پولی و مالی  به بار آورد . به عنوان مثال صندوقهای سرمایه گذاری با اقدامات خود سبب شدند که رویکرد بانک مرکزی در زمینه کنترل قیمت تمام شده پول که از سوی  موسسات پولی و مالی با نظارت بانک مرکزی در حال انجام بود ، با چالش‌های روبرو شود. حال اگر صندوقهای سرمایه گذاری به جایگاه واقعی خود برگشته و به تقویت بازار سرمایه کمک کنند  بانک مرکزی از آنها حمایت خواهد کرد در غیر این صورت صندوقهای سرمایه گذاری دیگه موضوعیت نخواهند داشت.
    غلامحسن نقی نتاج در خصوص کاهش نرخ سود بانکی به 12 درصد و تاثیر این کاهش بر اقتصاد و موسسات پولی و مالی اظهار کرد :  یک برداشت اشتباهی در جامعه ایجاد شده که کاهش تورم را مساوی با  افزایش  رشد اقتصادی و خروج رکود  می‌دانند.  حال آنکه نباید فریب رفتار ذهنی بازار پول را خورد که با کاهش نرخ تورم رونق اقتصادی هم اتفاق می افتد و بر اساس همین برداشت  اشتباه است که  با  کاهش تورم شاهد رضایت مندی عمومی در جامعه شاهد نیستیم . بنابراین باید تلاش کرد که رونق اقتصادی رخ دهد حتی اگر اندکی تورم وجود داشته باشد  تجربه در کشورهای مختلف ثابت کرده است که  تورم اقتصادی می تواند رونق بیاورد اما رکود لطمات جبران ناپذیری  بر جامعه وارد می کند. در واقع  رونق اقتصادی با تورم 20  درصدی هم میسر است اما تورم پایین بدون رونق اقتصادی مخرب است . پس کنترل نرخ تورم یعنی داشتن تورم حساب شده با هدف رونق اقتصادی در کشور.
    دکترنتاج در خصوص مسیر پولهای سرگردان گفت  : اصلی ترین عامل تعیین درصد سود بانکی نرخ تورم است ، حال به هر دلیلی که نرخ تورم کاهش پیدا می کند  نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند.  چنانچه این دو عنصر یعنی  نرخ تورم و سود بانکی مدیریت دقیقی نشود ممکن است پولهای سرگردان وارد بازارهای جایگزین شده  و مشکل ساز شود. که احتمال زیادی وجود  دارد این پول به سمت بازار مسکن  یا ارز برود، اما به طور حتم در حال حاضر  به سمت کالا نمی رود  چون نرخ کالا و کنترل قیمت آن  بر چیزهای دیگر ارجعیت دارد و  خلاء ان با واردات جبران خواد شد.
    غلامحسن نقی نتاج  در  خصوص برنامه بانک  قوامین برای ورود نماد بانک از بازار معاملاتی پایه توافقی به بازار اصلی فرابورس گفت: برای ارتقا در بورس باید چند  اقدام زیر ساختی انجام داد . یکی از موضوعات مهم موضوع حاکمیت شرکتی است.  موضوع دیگر شفافیت مالی  است .یکی از مسایلی که باید در  موسسات پول و مالی به جد مورد توجه قرار گیرد تا نهادهای ناظر بازارهای سرمایه به این موسسات اعتماد کنند موضوع  شفاف و انتشار دقیق صورتهای مالی است.
    بانک قوامین عزم جدی دارد تا زیرساختهای خود را با استانداردها  تطبیق دهد. به همین منظور سند تحول را تهیه  و به همکاران خود  ابلاغ  کرده  تا در این مسیر گامهای بزرگی بردارد.  ولی این اقدامات زمانبر است و از 2 تا 5 سال زمان می برد اما چشم انداز مثبتی پیش روی بانک قوامین است.
    در پایان وی در خصوص نوسان قیمت سهام بانک قوامین در بازار سرمایه گفت : بسیاری از بانکها و موسسات  مالی برای کنترل بازار و قیمت سهام خود پول وارد  بورس  کردند ولی بانک قوامین این کار را انجام نداد، زیرا  بانک قوامین هرگز در فکر فریب فعالان بازار نیست. و بانک قوامین معتقد است که سهام شرکتش ارزشمند بوده و سهامداران باید از سهام بانک حمایت کنند.

    روی هم رفته با تحولاتی که در اینده نزدیک در عملکرد بانک شاهد خواهیم بود قیمت سهام  بر این اساس رشد را تجربه می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی