عصر بازار

دلایل نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر چه بود؟

پیش بینی اوضاع بازار ارز در هفته پیش رو

عصر اعتبار- در روزهای ابتدایی هفته، ارزش دلار تحت تاثیر سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا قرار داشت و شاهد رشد ارزش این ارز بودیم، اما در روزهای پایانی هفته اوضاع تغییر کرد. در ادامه به عوامل نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر و افق پیش روی بازار ارز در هفته پیش رو اشاره شده است.

پیش بینی اوضاع بازار ارز در هفته پیش رو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، جمعه گذشته سخنرانی خانم یلن در سمپوزیوم سیاست های پولی بانک مرکزی سبب شد احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک بیشتر شود و طبیعتا ارزش دلار رشد کرد. وی در ماه های اخیر همواره بسیار با احتیاط سخن می گفت اما روز جمعه اعلام کرده شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره فراهم تر شده و افق اقتصاد امیدبخش تر است.

    تا قبل از سخنرانی او، فعالان بازار ارز معتقد بودند بانک مرکزی آمریکا پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده نرخ های بهره را بالا خواهد برد اما با انتشار بیانات خانم یلن، دیدگاه های تغییر کرد. در روزهای اول هفته پیش، سرمایه گذاران معتقد بودند احتمالا بانک مرکزی در نشست ماه جاری میلادی خود نرخ های بهره را بالا خواهد برد.

    روز پنجشنبه گزارش جدید وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در دو هفته قبل منتشر شد و محتوای آن همانطور که انتظار می رفت مثبت بود. در این گزارش اعلام شد تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری 163 هزار نفر بوده است. این رقم نسبت به پیش بینی اقتصاددان ها پایین تر بود و نشان داد روند بهبود شرایط بازار کار ادامه یافته است. اما روز پنجشنبه گزارش های مربوط به وضعیت بخش تولید کارخانه ای منفی بود در نتیجه فشارهایی بر ارزش دلار وارد شد.

    روز جمعه گزارش وضعیت بازار کار آمریکا در ماه گذشته میلادی نشان داد تنها 151 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده که پایین تر از پیش بینی اقتصاددان ها و متوسط تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در سال جاری میلادی است. همچنین پیش بینی شده بود نرخ بیکاری به 4.8 درصد کاهش یافته است اما در گزارش وزارت کار آمده بود این نرخ 4.9 درصد باقی مانده است.

    با انتشار این گزارش، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت اما این کاهش پایدار نبود زیرا از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند طبیعی است در ماه گذشته تعداد کمتری فرصت شغلی ایجاد شود و نباید این ماه را مبنای قضاوت در باره اوضاع بازار کار قرار داد.

    بدین ترتیب در ساعات پایانی روز جمعه ارزش دلار رشد کرد. سرمایه گذاران همچنان معتقدند بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را بالا می برد و اوضاع اقتصادی از دید بانک مرکزی امیدبخش است. این باور عاملی مهم برای حمایت از دلار است.

    در هفته پیش رو، روز دوشنبه بازارهای آمریکا تعطیل هستند و در روزهای بعد برخی گزارش ها از شاخص های اقتصادی منتشر می شود که پیش بینی شده مثبت باشد. به این ترتیب این هفته دلار حمایت خواهد شد.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو