عصر بازار

با تامین مالی اولین قطار سریع السیر

فاصله ها با حمایت بانک صنعت و معدن کم می شود

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به کاهش دو ساعته مسیر تهران- اصفهان ،گفت: نخستین قطار سریع‌السیر با تأمین مالی بانک صنعت و معدن از محل خط اعتباری چین با رقم ۱.۸ میلیارد دلار در مسیر تهران – اصفهان راه اندازی خواهد شد که LC آن باز شده و پروژه عملیاتی شده است.

فاصله ها با حمایت بانک صنعت و معدن کم می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در نشست خبری امروز با اشاره به ورود بانک صنعت و معدن به پروژه‌های بزرگ زیرساختی اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها، خطوط راه‌آهن و توسعه شبکه بود که برای نخستین بار قطار سریع‌السیرتهران – اصفهان  را با تأمین مالی از محل خط اعتباری چین با رقم 1.8 میلیارد دلار انجام دادیم که LC آن باز شده و پروژه عملیاتی شده است که مسیر تهران – اصفهان به مدت دو ساعت کاهش می یابد وامیدواریم این پروژه مطابق با زمانبندی در 2.5 سال به بهره‌برداری برسد.
    وی با اشاره به قرارداد با صندوق توسعه ملی اظهار داشت: این صندوق منابع ارزی ما را تأمین می‌کند که دو قرارداد بزرگ با آنها داشتیم اول مربوط به سال 92 بود که 5.9 میلیارد یورو قرارداد بسته شده بود که از این رقم 4.1 میلیارد یورو گشایش اعتبار کردیم.
    مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت افزود: از این میزان حدود دو میلیارد یورو گشایش اعتبار شده است و قرارداد آن 3.1 میلیارد یورو بود که تاکنون 2.9 میلیارد یورو را به مرحله قرارداد رساندیم.
    مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت  به افزایش سرمایه بانک اشاره کرد وافزود: سرمایه بانک از سال 86 که به 2100 میلیارد تومان افزایش یافته بود تا سال 94 افزایشی نداشت اما در سال 94، 500 میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم که سرمایه بانک به 2600 میلیارد تومان رسید.
    وی با اشاره به اینکه این رقم معادل 800 میلیون دلار است که بسیار سرمایه پایینی به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر سرمایه بانک به حدود 4هزار میلیارد تومان در هفته گذشته رسیده است.
    وی با اشاره به اینکه از سال گذشته واحد بانکداری صنایع کوچک و متوسط را در بخش صنعت و معدن راه‌اندازی کردیم، گفت: اما این واحد از امسال کار خود را توسعه داده است؛ به طوری که به 712 واحد با رقم 970 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که البته مصوبات، بیشتر از این رقم بود که با احتساب ضمانتنامه‌های صادر شده، مجموع تسهیلات پرداختی به 1هزار و 100 میلیارد تومان بالغ می‌شود.
    افخمی با اشاره به گشایش اعتبارات در بخش‌های مختلف بانکی گفت: در بخش بانک‌های اروپایی، گشایش‌هایی انجام شده است؛ از جمله اینکه در آسیای جنوب شرقی از محل سوئیفت 332 میلیون دلار گشایش اعتبار داشتیم.
    وی افزود: علاوه بر آن دو خط اعتباری پس از برجام داریم. همچنین بعنوان دومین بانک توانستیم  400 میلیون دلار خط اعتباری از اِگزین بانک هندوستان دریافت کنیم که عملیاتی شده است.
    مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نخستین محموله با اعتبار 120 میلیون دلار بود که تحویل گرفتیم، تصریح کرد: تا سقف 150 میلیون دلار هم در مرحله‌ بعدی می‌توانیم از این محل تجهیزات مورد نیاز کشور را خریداری کنیم.
    وی به خط اعتباری جدید دیگری اشاره کرد و گفت: قرارداد این خرید اعتباری در مرحله نهایی قرار دارد که تمامی کارهای آن انجام شده و امضاهای پایانی آن مانده است؛ این خط اعتباری از کره جنوبی با رقم 100 میلیون دلار که برای فاینانس مواد اولیه است، شروع می‌شود و رقم قابل افزایش است.
    افخمی با تاکید بر اینکه همه اینها مورد تائید بانک مرکزی قرار گرفته است، اظهار داشت: ما با بانک‌های بزرگ اروپایی در حال مذاکره هستیم که هنوز نهایی نشده است از جمله با شش بانک اروپایی به صورت کنسرسیوم وارد مذاکره شده‌ایم که رقم آن حدود سه میلیارد یورو است.
    وی با اشاره به اینکه با دو بانک بزرگ چینی هم مذاکراتی انجام شده که هر کدام از آنها یک میلیارد یورو خط اعتباری خواهد بود، اظهار داشت: قدم‌های خوبی برداشته شده به طوری که آخرین آمار روز گذشته نشان می‌دهد که رابطه کارگزاری ما با 57 بانک خارجی قطعی شده است.
    افخمی ادامه داد: این 57 بانک در 22 کشورهستند که 14 بانک اروپایی و 8 بانک هم آسیایی است و امیدواریم صرفه‌جویی که از محل نقل و انتقال پول به دست می‌آید، عاید کشور شود.
    مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما سهامدار یک بانک اروپایی به نام «بانک تجاری ایران و اروپا» هستیم که مقر آن در اروپا است، افزود: این بانک در پنج ماه گذشته رقمی که به صورت یورو در اروپا جابجا کرده، 5.5 میلیارد یورو بوده است که در گذشته ما باید 10 تا 11 درصد بابت انتقال این پول کارمزد پرداخت می‌کردیم.
    افخمی با اشاره به طرح‌هایی که پنج ماهه ابتدایی امسال با تامین مالی پروژه‌ها به نتیجه رسیده است، افزود: 30 طرح عملاً در پنج ماهه امسال به تولید و بهره‌برداری رسید که 13 واحد بزرگ و 17 واحد کوچک و متوسط بوده است.
    مدیرعامل بانک صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در واحدهای بزرگ 550 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شد که این سرمایه‌گذاری از محل منابع مالی بانک بوده است.
    وی با اشاره به گشایش اعتبار در پنج ماهه ابتدایی امسال گفت: در این مدت 341 میلیون یورو گشایش اعتبار شده است که امیدواریم تا پایان سال این گشایش اعتبار به دو میلیارد یورو برسد که البته این به غیر از سپرده‌گذاری ارزی است که از صندوق توسعه ملی گرفتیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی