عصر بازار

ضرورت رعایت پیچیدگی های مدیریتی صندوق های بازنشستگی

عصر اعتبار- علیرغم تکمیل سهم آورده متقاضیان مسکن مهر پردیس، هنوز اقدامی برای واگذاری واحدهای آنها انجام نشده و این در حالی است که زمرمه هایی هم در مورد افزایش قیمت این واحدهای مسکونی شنیده می شود.

ضرورت رعایت پیچیدگی های مدیریتی صندوق های بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز گذشته در نشست «اقتصاد کلان و تاثیر آن بر صندوق های بازنشستگی» اظهار داشت: صندوق های بازنشستگی پیچیده ترین نهادهای مالی در دنیای امروز هستند که حساسیت نسبت به آن ها حتی در مقایسه با بانک ها بسیار بیشتر است.

    میرزایی تاکید کرد: اثر متغیرهای مالی و اقتصادی بر صندوق های بازنشستگی بسیار بیشتر از سایر نهادهای مالی است و همین امر بر پیچیدگی صندوق ها افزوده است.

    وی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی از متغییرهای اجتماعی به خصوص تغییرات جمعیتی اثر می پذیرند، گفت: میزان تاثیری که حکمرانان در همه کشورها بر صندوق های بازنشستگی می گذارند بسیار بیش از اثر و دخالتی است که در بانک ها گذاشته می شود و این مساله حساسیت و اثرپذیری صندوق ها را افزایش می دهد.

    میرزایی متغیرهای اثرگذار بر صندوق های بازنشستگی را به دودسته تقسیم کرد و گفت: یکی شوک های سیاستی مثل قوانین و مقرراتی است که دولت و مجلس تعیین می کنند و در نتیجه الزامات و تعهداتی بر صندوق های بازنشستگی بار می شود.

    معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شوک های ناشی از اقتصاد کلان را دومین دسته از متغیرهای اثرگذار بر صندوق های بازنشستگی عنوان کرد و افزود: بخشی از این متغیرهای اقتصاد کلان برنامه ریزی شده اند و برخی بدون برنامه ریزی اتفاق می افتند.

    میرزایی اضافه کرد: تورم و شوک ناشی از بازار سرمایه از جمله شوک های اقتصاد کلان هستند که برنامه ریزی از قبل برای آن وجود ندارد. اما عواملی چون روش های تامین منابع مالی پروژه های عمرانی قابل برنامه ریزی هستند که همه این عوامل بر صندوق های بازنشستگی اثرگذار است. در سال هایی که به علت رکود، اعتبارات عمرانی کاهش یافته ورودی صندوق ها نیز کمتر شده است.

    وی نرخ تشکیل سرمایه ثابت، کارکرد بودجه دولتی، پروژه های عمرانی، نرخ تورم، ساختار جمعیتی، رشد اقتصادی و .. را از جمله متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر صندوق های بازنشستگی عنوان کرد.

    میرزایی همچنین گفت: در چهار دهه گذشته رشد اقتصادی پایین در کشور تجربه شده به گونه ای که  متوسط رشد اقتصادی در این مدت، چهار درصد بوده است که با وجود منابع طبیعی غنی و درآمدهای نفتی عدد بسیار پایینی است. همچنین متوسط رشد اشتغال در این چند دهه تنها دو درصد بوده است.

    وی تاکید کرد: از آنجایی که اقتصاد کلان، هم مبادی ورودی و هم مبادی خروجی را تحت تاثیر قرار می دهد، به طور دائم قدرت پایداری صندوق های بازنشستگی را کاهش داده است. در واقع ما در شرایط اقتصادی کاملاً ناپایدار و متغیر به سر برده ایم.

    معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: سهم سرمایه گذاری ها و درآمدهای حاصل از این سرمایه گذاری نیز کاهش یافته و بنابراین بخش زیادی از اتکاء صندوق ها به درآمد از محل حق بیمه ها بوده است.

    میرزایی با بیان اینکه دولت در سال گذشته بیش از 25 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک کرده است، گفت: این عدد در سال جاری به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است و پیش بینی می شود برای سال آینده به 60 هزار میلیارد تومان برسد.

    وی تاکید کرد: اقتصاد ایران دارای سه ویژگی عقیم بودن، نوسانات شدید و سیاست زدگی است که بخش بزرگی از آثار این ویژگی های اقتصادی در ایران به سوی صندوق های بازنشستگی سرریز می شود و به ناپایداری آن ها می انجامد که مجموع این شرایط به ناپایداری اجتماعی منجر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو