عصر بازار

نقل و انتقال ۹۰ میلیون ورقه بدهی در فرابورس ایران

عصر اعتبار- هفته گذشته اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز به ترتیب به تعداد یک، ۱۷ و ۰.۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش یکهزار و ۲۶۳ میلیارد ریال، ۱۲۹ میلیارد ریال و ۲۱۱ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس مورد معامله قرار گرفتند که با رشد حجم و ارزش معاملات این اوراق نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شدیم. در این میان از ابتدای سال تاکنون نیز شاهد نقل و انتقال ۹۰ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۸۶ هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال در بازار بدهی فرابورس ایران هستیم.

نقل و انتقال ۹۰ میلیون ورقه بدهی در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فرابورس ایران، سومین هفته معاملاتی شهریورماه برای بازار فرابورس ایران با دادوستد یکهزار و 62 میلیون ورقه بهادار در 82 هزار دفعه معاملاتی به ارزش 4 هزار و 33 میلیارد ریال به پایان رسید.

    در هفته معاملاتی منتهی به 19 شهریورماه شاخص کل فرابورس نیز در روز پایانی هفته به 802 واحد رسید که افت کمتر از یک درصدی را در مقایسه با روز چهارشنبه هفته ماقبل نشان می‌داد. ضمن آنکه ارزش بازار هم روز چهارشنبه به رقم 939 هزار و 675 واحد رسید که نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل تقریبا بدون نوسان به‌شمار می‌رفت.
    ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی بیش از سایر بازارهای فرابورسی
    بازارهای پنج‌گانه فرابورس ایران نیز معاملات هفته قبل را با افت و خیزهای نسبی در روند معاملات پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که در برخی روزها با کاهش و در روزهای دیگر با افزایش حجم و ارزش داد و ستد اوراق بهادار روبه‌رو شدند که در نهایت برآیند کلی آنها حکایت از افت این متغیرها نسبت به هفته ماقبل داشت.
    در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب شاهد دادوستد 920، 968 و 543 میلیارد ریال سهام بودیم، این ارقام در حالی است که در بازار ابزارهای نوین مالی ارزش معاملات اوراق بهادار به رقم یکهزار و 603 میلیارد ریال رسید که بیش از دیگر بازارها بود.
    حجم معاملات نیز در بازار اول از سایر بازارها بیشتر بود به طوری که در این بازار 482 میلیون ورقه سهام مورد مبادله قرار گرفت در حالی که در بازارهای دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی این ارقام به ترتیب 268، 294 و 19 میلیارد ریال بود.
    در بازار اول فرابورس ایران در شرایطی که نسبت به هفته ماقبل شاهد افت حجم و ارزش معاملات سهام بودیم اما رشد 82 و 154 درصدی ارزش و حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید. در بازارهای دوم و ابزارهای نوین مالی نیز همین روند تکرار شد.
    هفته گذشته اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز به ترتیب به تعداد یک، 17 و 0.2 میلیون ورقه بهادار به ارزش یکهزار و 263 میلیارد ریال، 129 میلیارد ریال و 211 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس مورد معامله قرار گرفتند که با رشد حجم و ارزش معاملات این اوراق نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شدیم.
    در این میان از ابتدای سال تاکنون شاهد نقل و انتقال 90 میلیون ورقه بدهی به ارزش 86 هزار و 711 میلیارد ریال در بازار بدهی فرابورس ایران هستیم.
    صنایع فرابورسی پیشرو معاملات
    در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در میان صنایع فرابورسی نیز گروه پالایشی‌ها پیشتاز سایرگروه‌ها به لحاظ ثبت بالاترین میزان ارزش معاملات بود. در این گروه 303 میلیارد ریال معامله صورت گرفت که سهم 24 درصدی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص می‌داد. پس از آن گروه‌های «فلزات اساسی» و «اطلاعات و ارتباطات» با ارزش معاملاتی بالغ بر 164 و 100 میلیارد ریال به ترتیب سهم 13 و 8 درصدی از ارزش کل معاملات فرابورس را در اختیار گرفتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی