عصر بازار

زنان ناموفق تر از مردان در رسیدن به افزایش حقوق

عصر اعتبار- خانم ها اغلب به اندازه آقایان درخواست افزایش حقوق می دهند، اما خیلی کمتر از آنها شانس موفقیت دارند. تحقیقات مدرسه کسب وکار Cass و دانشگاه های Warwick بریتانیا و Wisconsin آمریکا نشان می دهد مردان ۲۵درصد بیشتر از زنان درخواست شان برای افزایش حقوق پذیرفته می شود.

زنان ناموفق تر از مردان در رسیدن به افزایش حقوق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز، هدف این مطالعه بررسی درستی این اعتقاد قدیمی است که شکاف جنسیتی در پرداخت حقوق ها نتیجه این است که خانم ها کمتر درخواست افزایش حقوق دارند، چون به اندازه آقایان بلند پرواز نیستند، نگران ناراحت شدن رئیس شان از دست خودشان هستند یا می ترسند به چشم آدم های زورگو به آنها نگاه شود.

    اندرو اوسوالد، استاد اقتصاد دانشگاه Warwick و یکی از نویسندگان این تحقیق در این باره گفت: با دیدن نتایج این تحقیقات، من فکر می کنم ما باید بپذیریم که عوامل مشخصی برای تبعیض علیه زنان وجود دارد.

    محققان در این تحقیق به بررسی 4600 کارگر در استرالیا پرداختند که زیرنظر بیش از 800 کارفرما کار می کنند. استرالیا تنها کشوری است که داده های مربوط به درخواست برای افزایش حقوق و نتیجه این درخواست ها را به طورکامل جمع آوری می کند.

    براساس صحبت های آقای اوسوالد، استرالیا یک نمونه بسیار خوب برای بررسی تبعیض میان زنان و مردان در اقتصادهای بزرگ بود.

    او دراین باره به CNNMoney گفت: داده های سایر مطالعات نشان می دهد شکاف در پرداخت در استرالیا حدود 15درصد است که معمولی به نظر می رسد و استرالیا یکی از اقتصادهای مدرن در جهان و به نوعی ترکیبی از بریتانیا و آمریکاست.

    در این مطالعه به تفاوت میان مشاغل پاره وقت و تمام وقت توجه شده و تنها شغل های مشابه هم از نظر زمان کاری با هم مقایسه شدند.

    نتایج این تحقیق البته سراسر تاریکی برای زنان نبود. براساس یافته های این تحقیق مدارکی وجود دارد که نشان می دهد این وضع می تواند بهبود یابد.

    آماندا گودآل، استاد ارشد مدرسه کسب وکار Cass دراین باره گفت: «زنان جوان زیر 40 سال مذاکرات موفق تری نسبت به همتایان بالای 40 سال شان برای افزایش حقوق دارند. بنابراین این روند می تواند بهتر شود.»

    براساس داده های مجمع جهانی اقتصاد، زنان همچنان در تمام کشورهای جهان کمتر از مردان درآمد دارند. براساس اعلام اخیر این نهاد 118 سال زمان می برد که شکاف میان درآمد زنان و مردان در جهان از بین برود. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد آنچه اکنون زنان به عنوان حقوق می گیرند، مردان 10سال پیش می گرفتند. این یعنی درآمد اکنون زنان با درآمد 10 سال پیش مردان برابری می کند. در آمریکا زنان انتظار دارند در برابر هر دلار درآمد مردان از شغل 78 سنت برای همان شغل درآمد داشته باشند. در این کشور شکاف میان درآمد مردان و زنان اکنون 64 درصد است و این یعنی زنان دوسوم مردان برای یک شغل مشابه پول در می آورند.

    همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که زنان اسیر تبلیغات شوند. مطالعه منتشرشده از سوی موسسه مدیریت Charterd ماه گذشته نشان داد که احتمال افزایش حقوق مدیران مرد در مقایسه با مدیران زن 40درصد بیشتر است.

    شکاف درآمدی میان مردان و زنان سال هاست که مورد بحث بسیاری از نهادها و سازمان ها درسراسر جهان است. بیشتر از همه فعالان حقوق زنان در دنیا به این روند اعتراض دارند و انجام چنین تحقیقاتی آنها را مصمم تر می کند تا به دنبال احقاق حقوق زنان باشند.

    در چنین شرایطی است که نتایجی مثل بخشی از نتیجه تحقیق اخیر که نشان داد زنان زیر 40 سال عملکرد موفق تری در درخواست برای افزایش حقوق و عملی کردن این درخواست دارند، زنان را امیدوارتر برای ادامه راه می کند.

    اگرچه حتی در همین سال های اخیر شکاف میان درآمد زنان و مردان حتی در اقتصادهای بزرگی چون آمریکا افزایش داشته است، اما تحقیقات محققان و تلاش دانشمندان قطعا در کم کردن این فاصله تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی