عصر بازار

دبیرکل اتاق بازرگانی:

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به۳۰ میلیارد دلار در دستورکار قرار می گیرد

عصر اعتبار- دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حجم تجارت ایران و ترکیه را ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار عنوان کردو گفت: افزایش ارزش مبادلات به۳۰ میلیارد دلار که در مذاکرات مقامات دو کشور نیز مورد تاکید قرار گرفت، می تواند در دستور کار اتاق های بازرگانی دو کشور قرار گیرد.

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به۳۰ میلیارد دلار در دستورکار قرار می گیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، بهمن عشقی در دیدار با دورسون توپچی نایب رییس اتاق تجارت استانبول به نقش اتاق های بازرگانی در ارتقای سطح مناسبات تجاری اشاره کرد و افزود: ترکیه یکی از دو راه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود و مزیت ایران برای این کشور به دلیل موقعیت مناسب کشور ما برای ارتباط با آسیای میانه است.

    وی خاطرنشان کرد: البته مزیت های اقتصادی و انسانی دو کشور را نیز باید به مجموع این مزایا افزود که خود ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری های دوجانبه تجاری و صنعتی ایجاد کرده است.
    دبیرکل اتاق بازرگانی تهران به واکنش مردم ترکیه در برابر ناآرامی های سیاسی اخیر در این کشور اشاره کرد و گفت: این عکس العمل نشان داد که ترکیه از ظرفیت بزرگی برای صیانت از دستاوردهای اقتصاد خود برخوردار است و این ضمانتی برای باقی ماندن این کشور در جامعه جهانی شمار می رد.
    عشقی با بیان این که این باور نزد ما ایرانیان وجود دارد که در دوره تعامل با جامعه جهانی، کشور دوست و همسایه ما ترکیه، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: فعالان ایرانی و ترک می توانند با بهره گیری از پتانسیل های موجود در زمینه سرمایه گذاری های مشترک دست به اقداماتی بزرگ بزنند.
    وی تصریح کرد: نیروی انسانی دانش آموخته و قابل اعتماد، وجود منابع انرژی و قوانین جذاب برای جذب سرمایه های خارجی نکات غیرقابل انکاری است که سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ترکیه را در ایران معقول می سازد.
    دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با بیان این که بخش عمده ای از ظرفیت صادراتی ایران می تواند از محل تولید مشترک حاصل شود، افزود: با این رویکرد، تجارت ترکیه با ایران شکلی ماندگار به خود می گیرد.
    عشقی خاطرنشان کرد: اتحاد اقتصادی ایران و ترکیه می تواند به ایجاد یک قدرت جدید اقتصادی در برابر اقتصادهای نوظهور منجر شود.
    وی همچنین نسبت به پذیرش هیات های تجاری ترک و گشودن مسیر کسب و کار آنها توسط اتاق تهران اعلام آمادگی کرد.
    دورسون توپچی نایب رییس اتاق تجارت استانبول نیز در این دیدار گفت: آنچه ایران و ترکیه را به هم نزدیک کرده، مرز مشترک نیست بلکه این اعتقادات و فرهنگ مشترک است که دو ملت را در کنار یکدیگر قرار داده است.
    وی با بیان این که ایران دارای ظرفیت بزرگی برای گسترش تجارت است، اضافه کرد: در آمریکا و اروپا از این نظر به وضعیت اشباع رسیده اند.
    نایب رییس اتاق تجارت استانبول به موانعی که در سال های گذشته در مسیر توسعه تجارت ایران سربرآورده بود اشاره کرد و ادامه داد: با این وجود، ترکیه همواره در کنار ایران بوده است؛ ایران و ترکیه دو کشور مهم در خاورمیانه محسوب می شوند که اگر کنار یکدیگر قرار گیرند، منشا اقدامات بزرگی خواهند بود و در این میان اتاق های بازرگانی می توانند بسیار موثر واقع شوند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی