عصر بازار

طلا سپتامبر را با رشد اندک شروع کرد

نوسان پرحاشیه فلز زرد

عصر اعتبار- بازارهای جهانی در اولین هفته کاری کامل سپتامبر، روزهای جالبی را تجربه کردند. مهم‌ترین موضوع ابتدای هفته، توجه به داده‌های بد از اقتصاد آمریکا بود. روندهایی که تحت‌تاثیر این موضوع و کاهش احتمال افزایش نرخ‌های بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شکل گرفته بودند در میانه هفته با انتشار آمار بد تازه تشدید شدند؛ اما شدت روندهای شکل گرفته، باعث تعدیل بازارها در نیمه دوم هفته شد. ولی این نیز پایان نوسان‌ها نبود. در آخر هفته، آزمایش هسته‌ای کره شمالی باعث شد معامله‌گران بازارهای ارز به خرید ارزهای امن از جمله دلار رو بیاورند. علاوه بر آن حمایت برخی اعضای بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ‌های بهره نیز به کمک دلار آمد. به این ترتیب با رشد قابل توجه شاخص دلار، بازار کالا تحت‌تاثیر قرار گرفت.

نوسان پرحاشیه فلز زرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، افت روز جمعه فلز زرد، ناشی از همین امر بود. اونس طلا که دو هفته پیش روی قیمت 1325 دلار ایستاده بود، هفته را با تعطیلی بازارهای آمریکا شروع کرد؛ اما سه‌شنبه تا میانه کانال 1300 دلار جهش کرد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روزهای تعدیل بود و در نهایت تحولات روز جمعه اونس را به محدوده 1320 دلار بازگرداند. هر اونس فلز زرد در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه روی قیمت 1328 دلار ایستاد تا نتیجه نوسان‌های شدید 5 روز کاری، تنها 3 دلار رشد باشد. این به معنای استارت 2/ 0 درصدی طلا در ابتدای ماه نهم میلادی است. این میزان رشد، اندک است؛ اما برای کالایی که سه هفته پیش تحت‌فشار احتمال انقباض بیشتر پولی در آمریکا قرار گرفته بود، قابل قبول است. اکنون هفته جدید در حالی آغاز خواهد شد که تنها چند روز تا برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو مانده است. کمیته سیاست گذار پولی، متنفذترین بانک مرکزی جهان روزهای 20 و 21 سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد. گرچه احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در این نشست کم است، لحن و واژه‌های بیانیه پایانی نشست، می‌تواند بازارهای جهانی را تکان دهد. پیش از آنکه هفته جدید را که هفته انتظار خواهد بود آغاز کنیم، مرور رویدادهای هفته گذشته، جذاب است.

    شروع آرام

    اونس طلا در نخستین روز کاری هفته با تنها 2 دلار رشد به قیمت 1327 دلار رسید. یکی از مهم‌ترین بازارهای طلا در جهان،‌ بازار نیویورک است و از این رو، تعطیلی این بازار به مناسبت روز ملی کارگر در آمریکا، حجم معاملات و نوسان‌های بازار را متاثر کرد. روز دوشنبه، اونس طلا عمدتا در بازه 4دلاری 1324 تا 1328 دلار نوسان و در نهایت هم رشد اندکی را ثبت کرد. این رشد بیشتر تحت‌تاثیر داده‌های جمعه قبل از آن بود. آن جمعه اعلام شد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آگوست تنها 151 هزار شغل ایجاد کرده است. داده‌های بد از بازار کار آمریکا می‌تواند افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو را باز به تعویق بیندازد. این احتمال، شاخص دلار را در دوشنبه تحت‌فشار قرار داد تا فشار روی فلز زرد کمتر شود. روز دوشنبه دو عامل مهم دیگر نیز بازار کالاها را تحت‌تاثیر قرار داد. از یکسو، هشدارهای داده شده از سوی شرکت‌کنندگان نشست گروه بیست در هفته قبل از آن، خرید طلا را تا حدی افزایش داد؛ اما از آن سو، بیشترین رشد روزانه بازارهای سهام در یک ماه گذشته، بخشی از سرمایه‌های بازار فلزات گرانبها را خارج کرد. رشد اخیر بورس‌ها، به‌دلیل رشد قیمت نفت بوده است.

     

    روز جهش

    اما روز دوم،‌ روز جهش بود. اونس طلا روز سه‌شنبه با 22 دلار جهش به قیمت 1349 دلار رسید تا در یک قدمی میانه کانال قرار گرفته باشد. به این ترتیب طلا در این روز به اوج تقریبا 3 هفته‌ای رفت. روز سه‌شنبه علاوه‌بر طلا، نقره نیز جهش قابل توجهی را تجربه کرد که با توجه به رویدادهای روز،‌امر عجیبی نبود. در دومین روز کاری هفته عدد شاخص مدیران خرید بخش غیرکارخانه‌ای آمریکا در ماه آگوست 4/ 51 واحد اعلام شد. رقم مورد انتظار 5/ 55 واحد بود. این رقم در ماه جولای هم 5/ 55 واحد اعلام شده بود. رقم اعلام شده برای ماه آگوست کمترین میزان در 6 سال گذشته بود و از همین رو، بازارها را به شدت متاثر کرد. دیگر داده‌های گزارش موسسه ISM هم بد بودند. به محض انتشار این گزارش، شاخص دلار به شدت تحت‌فشار قرار گرفت و بهای طلا به شدت تقویت شد. این گزارش به تنهایی نیز می‌توانست بازارها را درگیر کند- که کرد- اما از آنجا که جمعه قبل از آن نیز گزارش اشتغال‌زایی آمریکا با داده‌هایی بد منتشر شده بود، روندها را بیش از انتظار درگیر کرد.

    سودگیری از رکورد

    چهارشنبه روز شروع سودگیری معامله‌گران و در نتیجه افت طلا بود. اونس در سومین روز کاری هفته با 4 دلار افت به قیمت 1345 دلار رسید. نقره نیز در این روز با سودگیری معامله‌گران بازار فلزات گرانبها تحت‌فشار قرار گرفت. با این همه قدرت فنی طلا در روز چهارشنبه چندان دست نخورد. با آنکه از روز سه‌شنبه و با پایان تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت روز کارگر، حجم معاملات افزایش یافته بود، بازارها در روز چهارشنبه در انتظار نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بودند. چنان که اشاره شد، با داده‌های اخیر اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو کاهش یافته و این امر به نفع طلا است. با این همه، چهارشنبه کتابی که فدرال رزرو به‌عنوان گزارش وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر کرد اعلام کرد که رشد اقتصاد ایالات‌متحده با سرعتی متوسط ادامه دارد. البته معامله‌گران واکنش چندانی به انتشار این کتاب نشان ندادند. آنها معتقد بودند که این گزارش، داده جدیدی در بر ندارد. با آنکه اونس طلا در این روز با افت مواجه شد، ادامه توجه معامله‌گران به ارقام بد شاخص مدیران خرید ISM آمریکا مشهود بود.

     

    عوامل تکراری

    مهم‌ترین عامل اثرگذار روز پنج‌شنبه نیز مانند روز چهارشنبه، سودگیری معامله‌گران بود. اما تشدید سودگیری باعث افت طلا به محدوده 1330 دلار در چهارمین روز کاری هفته شد. اونس روز پنج‌شنبه روی قیمت 1338 دلار ایستاد. با این همه، حتی در این روز هم قدرت فنی فلز زرد مخدوش نشد.

    مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته برگزاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بود،‌ ولی این نشست هم خبر جدیدی برای بازارها نداشت. بانک مرکزی اروپا در نشست هفته گذشته خود تغییری در سیاست پولی‌اش اعمال نکرد. این امر مورد انتظار بود. این بانک پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های تازه‌ای از اقتصاد قاره سبز را در همین روز منتشر کرد، ولی نه این داده‌ها و نه نشست خبری ماریو دراگی، رئیس این نهاد، اثری بر بازار نگذاشتند. روز پنج‌شنبه، رشد بهای نفت خام توانست فروش طلا را محدود کند، اما تقویت شاخص دلار به ضرر فلز زرد کار کرد.

     

    پایان بد

    اونس طلا روز جمعه را با قیمت 1339 دلار شروع کرد، اما دوباره تحت‌فشار قرار گرفت. روند روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه باعث شد اونس صبح جمعه بالاخره بخشی از قدرت فنی خود را از دست بدهد. همزمان رشد شاخص دلار نیز فشار روی فلز زرد را تشدید کرد. با شکسته شدن مرز حمایتی 1335 دلار، روند افت، شدت گرفت، به‌ویژه از آن رو که شاخص دلار هم از میانه‌های روز با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد. در آخرین روز کاری هفته انتشار خبر پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی باعث شد معامله‌گران ارز رو به خرید ارزهایی مانند دلار و ین بیاورند. دلار علاوه بر این خبر، از حمایت برخی اعضای فدرال رزرو از افزایش نرخ‌های بهره نیز نفع برد. پس از سخنان اریک روسنگرن، رئیس فدرال‌رزرو بوستون مبنی‌بر اینکه اگر بانک مرکزی آمریکا تاخیر در افزایش نرخ بهره را بیشتر کند با خطرات فزاینده‌ای مواجه خواهد شد، دلار در برابر سبد ارزهای اصلی افزایش یافت و طلا با افت قیمت مواجه شد. شاخص دلار در نهایت هفته اول سپتامبر را با عدد 33/ 95 واحد به پایان برد تا اونس هم روی بهای 1328 دلار بایستد.

    به این ترتیب اونس طلا ماه نهم سال 2016 میلادی را با رشدی اندک آغاز کرد تا روند هفته جدید جالب توجه باشد. داده‌های متناقضی که وجود دارد، پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت را دشوار کرده است، مساله‌ای که در نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نیز به چشم می‌آید. در حالی که کارشناسان، انتظار افت بهای فلز زرد را در هفته پیش‌رو دارند، سرمایه‌گذاران خرد همچنان به تقویت طلا امید بسته‌اند. تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو نشان می‌دهد نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر افت‌وخیز بهای فلز زرد در روزهای آینده خواهد بود. آخرین نظرسنجی‌های دوقلوی کیتکو این پیام را در خود دارد که قیمت طلا احتمالا تا پیش از برگزاری نشست حساس و مهم فدرال رزرو آمریکا تثبیت شده یا با کاهش نسبی روبه‌رو خواهد شد. در حالی که نتایج نشست فدرال رزرو آمریکا تا 21 سپتامبر مشخص نخواهد شد، به‌نظر می‌رسد قیمت طلا تا پیش از اعلام نتایج نشست تحت‌تاثیر اظهارات مقام‌های مهم بانک مرکزی آمریکا خواهد بود. از سوی دیگر، به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست سپتامبر به 24 درصد رسیده است. این احتمال برای نشست نوامبر به 26 درصد و نشست دسامبر نیز به 58 درصد افزایش یافته است. جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد»‌ بخوانید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو