عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

احتمال دو رقمی شدن نرخ تورم

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی گفت: با توجه به افرایش سهم سپرده‌های کوتاه مدت در سال جاری نسبت به نقدینگی کل و همچنین کاهش سهم سپرده‌های بلند مدت در همین مدت، احتمال دو رقمی شدن نرخ تورم در نیمه دوم سال وجود دارد.

احتمال دو رقمی شدن نرخ تورم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که امروز برگزار شد، درباره موضوع FATF و پیوستن ایران به این سازمان اظهار کرد: پس از تحریم ها پیوستن ایران به قانون مبارزه با پولشویی و ضد تروریسم در سال 1394 به تصویب مجلس رسید و شورای نگهبان آن را مورد تایید قرار داد.

    وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه این قانون ایران و کره شمالی بدترین رتبه ها را دارند که امیدواریم با تلاش دولت این رتبه را بهبود دهیم و بتوانیم با دیگر با بانک ها ارتباط برقرار کنیم و بخش خصوصی نیز بتواند سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

    رییس اتاق اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در بهار سال جاری بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها نسبت به آخرین فصل سال گذشته 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین حجم نقدینگی در بهار سال 1395 نسبت به اسفند سال گذشته 4.2 درصد رشد دارد.

    به گفته خوانساری، سهم سپرده های کوتاه مدت در سال جاری نسبت به نقدینگی کل روند صعودی داشته و سهم سپرده های بلند مدت در سال جاری کاهش داشته است که این مسئله تحت تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی اتفاق افتاده است.

    به اعتقاد خوانساری، با این روند این احتمال وجود دارد که در شش ماه دوم سال نرخ تورم دو رقمی شود.

    رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره اصلاح قانون بودجه سال 1395 عنوان کرد: تبصره 35 این قانون به دولت اجازه می دهد که مطالبات بانک ها از بانک مرکزی را با قیمت گذاری ارز تهاتر کند که این اتفاق می تواند باعث شفاف سازی شود و این امیدواری وجود دارد با اجرای این قانون دست بانک ها برای اعطای تسهیلات باز شود. همچنین در تبصره 38 به دولت اجازه داده شده تا مبلغ پنج میلیارد دلار برای پروژه های زیربنایی وام گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی