عصر بازار

معامله‌گران دل به هفته آخر تابستان بستند

خزان بازار ارز می‌آید؟

عصر اعتبار- روز پنج‌شنبه، دلار با افزایش جزئی ۲ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۵۶ تومان رسید تا در آستانه محدوده ۳ هزار و ۵۶۰ تومان وارد هفته انتهایی تابستان شود.

خزان بازار ارز می‌آید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین روز هفته، افزایش نرخ حواله درهم و رشد جزئی تقاضا در بازار داخلی دو عاملی بودند که زمینه ساز رشد قیمت شدند. با رشد روز آخر، میزان بازدهی هفتگی دلار به 2/ 0 رسید. اکنون پس از بازدهی مثبت هفته گذشته، برخی معامله‌گران باور دارند، اگر قیمت این ارز در ابتدای هفته جاری در مسیر افزایشی قرار نگیرد، در ادامه هفته راه کاهشی را در پیش خواهد گرفت. به گفته این دسته، معامله‌گران امیدوارند که تقاضا در روزهای شنبه و یکشنبه تحت‌تاثیر آخرین تقاضاهای ارزی مسافرتی و تحرکات احتمالی معامله‌گران سکه بالا رود. با این حال، پس از عبور بازار از این سرفصل تقاضا، انتظار برخی معامله‌گران بازار این است که قیمت در انتهای هفته کمی تعدیل شود. از سوی دیگر، به‌طور سنتی در روزهای انتهای ماه، تقاضا در بازار ارز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه باید دید که آیا کاهش تقاضا در صورت وقوع، ادامه دار خواهد بود و خزان بازار ارز در راه است؟
    همسو با رشد قیمت دلار، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و 118 هزار تومان رسید. این رشد مانع از کاهش هفتگی سکه نشد، هر چند که از مقدار آن کاست. سکه تمام بهار آزادی که دو هفته پیش رشد 4/ 1درصدی را تجربه کرده بود، هفته گذشته 6/ 0درصد از ارزش خود را از دست داد. افزایش روز آخر سکه عمدتا تحت‌تاثیر افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت دلار بود.

     

    شروع کاهشی

    قیمت دلار که در 3 روز کاری ابتدایی هفته زیر مرز 3 هزار و 550 تومان نوسان کرده بود، در انتهای هفته در مسیر افزایشی قرار گرفت. قیمت دلار که پنج‌شنبه 2 هفته پیش، روی قیمت 3 هزار و 550 تومان به کار خود پایان داده بود، شنبه گذشته 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 547 تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش تقاضا و حضور نیافتن معامله‌گران سکه در بازار ارز از عوامل موثر در افت دلار بودند. جمعه 2 هفته پیش، بهای اونس در بازارهای جهانی تا قیمت هزار و 328 دلار افت کرد، ولی در روز شنبه، معامله‌گران سکه برای خنثی کردن اثر این کاهش مداخله‌ای در بازار ارز نکردند.

    در دومین روز هفته، معامله‌گران دلار تلاش کردند که قیمت را از مرز 3 هزار و 550 تومان عبور دهند، ولی این امر به وقوع نپیوست و دلار تنها توانست با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 549 تومان برسد. افزایش محدود دلار در حالی رخ داد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند، بازار در آستانه عید قربان با افزایش تقاضا و به تبع آن رشد قیمت مواجه شود.پس از عبور بازار از عید قربان، روز سه‌شنبه، قیمت بار دیگر کاهش 2 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 547 تومان رسید. در واقع، دلار در چهارمین روز هفته نیز کم‌جان باقی ماند. شاخص ارزی که روزهای شنبه و یکشنبه تغییرات زیر 5 تومان را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه نیز فضایی آرام و کم نوسان را پشت سر گذاشت. به گفته فعالان، توقف معاملات درهم به دلیل تعطیلی بازار دبی عامل اصلی افت قیمت روز سه شنبه بود. در کنار این، عرضه متناسب بازارساز و کاهش تحرکات معامله‌گران آتی از دیگر عواملی بودند که منجر به ادامه ماندن دلار زیر مرز 3 هزار و 550تومان شدند.

     

    پایان افزایشی

    روند افزایشی دلار از روز چهارشنبه آغاز شد. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی 7 تومان رشد قیمت را تجربه کرد تا سرانجام از مرز 3 هزار و 550 تومان عبور کند و به قیمت 3 هزار و 554 تومان برسد. این بیشترین میزان افزایش شاخص ارزی از دوازدهم شهریورماه بود و موجب شد این ارز برای اولین بار از تاریخ 17شهریورماه بالای مرز 3 هزار و 550تومان قرار بگیرد. روزچهارشنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر تحریک آغاز معاملات حواله درهم، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، کاهش عرضه ارز و ورود محدود معامله‌گران سکه به بازار ارز بالا رفت. در ادامه این روند، روز پنج‌شنبه، معامله‌گران ارز از همان ابتدای روز سعی داشتند که قیمت را با افزایش بیشتری مواجه کنند. در آخرین روز هفته، برخی معامله‌گران در ابتدای روز عدد 3 هزار و 556 تومان را به‌عنوان نرخ فروش اعلام کردند. نکته جالب توجه این بود که هیچ معامله‌گری جسارت نکرد به خرید ارز با این قیمت مبادرت کند. به گفته فعالان، در ابتدای روز مشخص نبود که در ادامه روز قیمت به کدام سو حرکت خواهد کرد، ولی برخی معامله‌گران سعی داشتند با اعلام نرخ‌های بالا فضای بازار را هیجانی کنند. با این حال، در پاسخ به این جوسازی، برخی صرافی‌های بانکی نرخ فروش خود را 3 هزار و 551 تومان تعیین کردند تا اثرات هیجانی قیمت‌گذاری معامله‌گران غیررسمی در بازار ارز انعکاس خاصی پیدا نکند. پس از ورود بازارساز، قیمت دلار در جهت کاهشی قرار گرفت و تا قیمت 3 هزار و 552 تومان پایین آمد. با این حال، پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی رسمی، قیمت بار دیگر افزایشی شد و نهایتا روی عدد 3 هزار و 556 تومان ایستاد.

    برخی فعالان اعتقاد دارند که روند افزایشی انتهایی هفته به ابتدای هفته جاری نیز سرایت خواهد کرد. به گفته این دسته، شماری از معامله‌گران انتظار دارند که در 2 روز ابتدایی هفته، تقاضای مسافرتی بیشتری وارد بازار شود. همزمان اگر قیمت اونس در بازارهای جهانی زیر محدوده هزار و 320 دلار به کار خود پایان دهد، احتمال دارد که سکه بازان نیز روز شنبه وارد بازار ارز شوند و سعی کنند با خرید دلار، ارزش دارایی خود را در آستانه عید غدیر بالا نگه دارند. با این حال، اکثر فعالان بازار اعتقاد دارند، قیمت در روزهای انتهایی هفته کشش زیادی برای رشد نخواهد داشت. به گفته این دسته، در روزهای انتهایی ماه به‌طور سنتی تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که هر چقدر به مهرماه نزدیک‌تر شویم، تقاضای مسافرتی نیز در بازار کمرنگ‌تر خواهد شد. مقاومت دلار در محدوده 3 هزار و 550 تومان تنها عاملی است که موجب می‌شود، برخی معامله‌گران انتظار کاهش قیمت چندانی را نداشته باشند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت، معامله‌گران بازار هرچقدر به ابتدای هفته خوشبین هستند، نسبت به روزهای انتهایی هفته دید مساعدی ندارند.

     

    معکوس شدن سکه

    قیمت سکه که 2 هفته پیش در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، هفته گذشته راه کاهشی را در پیش گرفت. روند کاهشی سکه در هفته گذشته از همان روز شنبه آشکار شد. در اولین روز هفته گذشته، سکه 10 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان رسید. این بیشترین میزان کاهش روزانه از 16مرداد بود و موجب شد سکه به کمترین قیمت از تاریخ 13 شهریور برسد. فعالان بازار کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و حضور نیافتن معامله‌گران سکه در بازار ارز را دو عاملی دانستندکه به افت قیمت منجر شد. این فعالان حضور نیافتن معامله‌گران سکه در بازار ارز را به دو موضوع نسبت دادند: اول، جو کاهشی و حامی فروش در بازار ارز و دوم، تطبیق نسبی معامله‌گران با قیمت اونس در معاملات پشت خطی انتهای هفته. پس از رکورد کاهشی روز شنبه، در ادامه هفته فضای بازار سکه آرام شد، به‌طوری‌که فلز گرانبهای داخلی در ادامه هفته در دامنه محدود یک میلیون و 115 تا یک میلیون و 118 هزار تومان نوسان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی