عصر بازار

شرط درآمدزایی برای مدارس

شناسایی ۱۲ زمینه درآمدی در آموزش و پرورش

عصر اعتبار- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از شناسایی ۱۲ زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خبر داد و گفت: امیدواریم از این طریق درآمدهای اختصاصی آموزش و پرروش را افزایش دهیم و بر کیفیت مدارس و برنامه های فرهنگی و تربیتی دانش آموزان بیافزاییم.

شناسایی ۱۲ زمینه درآمدی در آموزش و پرورش
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد بطحائی درباره مدیریت منابع و درآمدزایی در آموزش و پرورش اظهار کرد: باید به دنبال این باشیم که روش اداره آموزش و پرورش را تغییر دهیم.

    وی افزود: با توجه به تاکیدی که بر اقتصاد مقاومتی  وجود دارد، یکی از تغییراتی که باید در روش اداره آموزش و پرورش صورت بگیرد نگاه ما به دارایی هاست.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش دارایی های فراوانی اعم از فیزیکی و کالبدی و معنوی که مهترین آن منابع انسانی است در اختیار دارد، ادامه داد: چنانچه بتوانیم بهره وری این دارایی‌ها را ارتقاء دهیم می تواند بخش عمده‌ای از مشکلات آموزش و پرورش را کاهش دهد.

    بطحائی افزود: طی یک تا دوسال قبل تلاش بسیاری به‌کاربستیم و از طریق ارتقای بهره‌وری دارایی ها، منافع حاصل شده را به آموزش و پرورش بازگرداندیم و موفقیت هایی داشتیم که چشمگیر نبوده است.  اما برنامه‌هایی به منظور شناسایی دارایی‌ها و پیش بینی راه‌های ارتقای بهره وری شروع کرده‌ایم.

    نیازمند افزایش 35 درصدی منابع موجود در آموزش و پرورش هستیم

    وی با بیان اینکه رقم دقیقی از میزان این دارایی‌ها در اختیار نداریم، گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد برای آنکه بتوانیم به سطح قابل قبولی از تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش برسیم حداقل باید 35 درصد از منابع موجود را طی یک برنامه 5 ساله افزایش دهیم.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: به عبارتی آموزش و پرورش امسال 30 هزار میلیارد تومان اعتبارمصوب دارد و بر اساس پیش بینی‌ها، نیازمند 43 هزار میلیارد تومان اعتبار است که بتواند از مشکلات مدرسه و تامین تجهیزات  بکاهد و برای نیروی انسانی دوره‌های آموزشی خوب  برگزار وعوامل انگیزشی آنها را ارتقاء دهد تا در نهایت  طی برنامه‌ای 5 ساله به آموزش و پرورشی برسیم که هم سطح توقع آحاد مردم باشد.

    بطحائی با بیان اینکه افزایش 35 درصدی  منابع، رقمی نیست که از عهده دولت ها بربیاید گفت: اما پیش بینی می‌کنیم بتوانیم آن را از طریق استفاده خوب از دارایی‌هایمان تأمین کنیم. بسیاری املاک و مستغلات ما به شرط آنکه به مأموریت اصلی آموزش و پرورش که همان تعلیم و تربیت است لطمه نزند قابل استفاده است.

    وی با بیان اینکه بعضا شبهاتی در این خصوص مطرح می‌شود گفت: دقت داریم که به هیچ عنوان ورود ما به عرصه‌های اقتصادی نباید به تعلیم و تربیت لطمه بزند و خط قرمز ما نیز همین است.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال املاک زیادی داریم که هم قابلیت تغییر کاربری دارند و هم می‌توان آنها را فروخت و در منطقه دیگری مدرسه نوساز و با کیفیت بالاتر احداث کرد.

    شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش

    بطحائی از شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم از این طریق درآمدهای اختصاصی آموزش و پرروش را افزایش دهیم و بر کیفیت مدارس و برنامه های فرهنگی و تربیتی دانش آموزان بیافزاییم.

    وی به برخی زمینه‌های اقتصادی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال هنرستان‌های فنی ما امکانات خوبی دارند و می‌توانند تولیداتی داشته باشند که به‌فروش برسد. همچنین امکانات خوبی برای تبلیغ و اشاعه فرهنگ در هر منطقه داریم. یا اردوگاه‌های فراوانی که برخی ایام سال عملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و می‌توان همانند برنامه اسکان تابستانی و اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس از آنها بهره برداری کرد.

    معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زمینه دیگر یکپارچه کردن مدیریت خرید اقلام در آموزش و پرورش است، گفت: خریدهای زیادی در آموزش و پرورش از لوازم‌التحریر گرفته تا مواد خوراکی اساسی برای مدارس شبانه روزی همگی به صورت پراکنده انجام می‌شود، در حالی که اگر مدیریت آن تجمیع و با مقدار بالا اما ارزانتر و به قیمت عمده خریداری شود، می‌تواند در بهره وری منابع موثر واقع شود.

    بطحائی ادامه داد: البته همانطور که تاکید شد افزایش بهره وری از فضای مدرسه این اجازه را به ما نمی دهد که به عنوان مثال زیرزمین یک مدرسه را انبار کنیم و در میان روز کارگران برای استفاده از انبار به مدرسه رفت وآمد کنند. این خطوط قرمز را رعایت می‌کنیم و تمرکز ما بیشتر بر روی اماکن و مستغلاتی است که امکان تغییر کاربری دارند.

    وی تاکید کرد: هیچ مدرسه‌ای  رأسا اجازه ورود به هیچ کدام از این فعالیت‌های درآمدزایی را ندارد و این امور معمولا باید با موافقت اداره یا استان همراه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو