عصر بازار

ایجاد زمینه همکاری های بانکی ایران و پاکستان به زودی

عصر اعتبار: رئیس کل فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI) به عنوان بزرگ ترین بخش خصوص این کشور در حوزه تجارت و صنایع، از دولت اسلام آباد خواستار برداشتن گام های 'سریع و جدی' در اجرا و تکمیل طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان شد.

ایجاد زمینه همکاری های بانکی ایران و پاکستان به زودی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰
  • ایجاد زمینه همکاری های بانکی ایران و پاکستان به زودی
  • ایجاد زمینه همکاری های بانکی ایران و پاکستان به زودی
  • ایجاد زمینه همکاری های بانکی ایران و پاکستان به زودی

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا همچنین خواستار ادامه تلاش دولت های تهران و اسلام آباد برای رفع موانع موجود بر سر راه ارتقای همکاری تجاری دوجانبه شد.
وی چندی پیش در ملاقات با 'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز بر تمایل بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان برای گسترش همکاری با طرف ایرانی و کمک به ارتقای سطح مبادلات تجاری تاکید کرد.

مشرح این گفت و گو در پی می آید:

**سوال - در شرایط کنونی مهم ترین خواسته بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان از دولت های اسلام آباد و تهران چیست؟
تحریم ها علیه ایران برطرف شده اما ماشین تجارت میان ایران و پاکستان هنوز آهسته و کند حرکت می کند. به نظر می رسد هنوز مشکلات و موانعی از جمله مشکلات بانکی بین ایران و پاکستان وجود دارد و برطرف شدن این مانع، می تواند باعث ایجاد یک جهش بلند و سریع در حجم مبادلات تجاری دو کشور شود.
به عنوان یک اصل کلی، معتقدیم مسائل سیاسی نباید همکاری های تجاری را تحت الشعاع قرار دهد. از دولت های پاکستان و ایران می خواهیم به تلاش های خود برای زمینه سازی و ایجاد بسترهای لازم برای تقویت همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری میان دو کشور ادامه دهند و مسائل بانکی هرچه سریع تر برطرف شود.

** سوال - حدود سه هفته پیش 'خرم دستگیر خان' وزیر بازرگانی پاکستان اعلام کرد که در زمینه همکاری های بانکی ایران و پاکستان، خبرهای خوب در راه است و با توجه به تصویب تفاهم نامه بانک های مرکزی دو کشور در جلسه هیات دولت پاکستان، این مسئله به زودی برطرف می شود. آیا در عمل اتفاق تازه ای در این زمینه رخ داده است؟
ما هم اخباری در این زمینه شنیده ایم و بی صبرانه منتظر نتایج عملی و ملموس این تفاهم نامه هستیم. تا به امروز هنوز چیزی به ما درباره نتایج عملی تصویب این تفاهم نامه اعلام نشده است. امیدواریم این موضوع هرچه سریع تر محقق شود.

**سوال - سران دو کشور بر ارتقای حجم مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار تا چند سال آینده تاکید و هدف گذاری کرده اند. با توجه به حجم پایین مبادلات در شرایط کنونی، محقق شدن تجارت پنج میلیارد دلاری ظرف چند سال آینده را تا چه حد امکان پذیر می دانید؟
با توجه به ظرفیت های فراوان ایران و پاکستان برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی، تجارت پنج میلیارد دلاری به هیچ وجه یک رویا و آرزوی دست نیافتنی نیست. فقط کافی است موانع برطرف شود آنگاه پتانسیل های فراوان میان دو کشور آزاد خواهد شد.
به عنوان مثال، یکی از این پتانسیل ها، اجرایی شدن طرح های انتقال انرژی گاز و افزایش صادرات برق از ایران به پاکستان است. فقط با اجرا شدن این دو طرح، تقریبا نیمی از تجارت پنج میلیاری میان ایران و پاکستان محقق خواهد شد ضمن اینکه بخش عمده ای از مشکلات پاکستان در زمینه کمبود انرژی برطرف خواهد شد.

** سوال - توصیه شما به عنوان رئیس بزرگ ترین شبکه بخش های خصوصی تجاری و صنایع، به دولت پاکستان در خصوص طرح ها و قراردادهای انرژی میان این کشور و ایران چیست؟
پاکستان به شدت به انرژی نیاز دارد. کمبود انرژی و قیمت بالای آن در این کشور شرایط را برای صاحبان صنایع و تولید کنندگان بسیار سخت کرده است. خبر داریم که ایران خط لوله گاز را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرده است. از دولت پاکستان مصّرانه می خواهیم که هرچه سریع تر نسبت به برداشتن گام های جدی و سریع برای اجرا و تکمیل خط لوله گاز در خاک خود اقدام کند.
منابع و ذخایر عظیم انرژی ایران را بهترین، اقتصادی ترین و نزدیک ترین منابع انرژی برای پاکستان می دانیم. علاوه بر مردم پاکستان، صنایع این کشور هم به شدت از کمبود انرژی و گران بودن آن رنج می برند.

** سوال - پاکستان طرح ها و گزینه های دیگری هم برای واردات انرژی، روی میز دارد. به عنوان مثل دولت شما قرارداد مشترکی با ترکمنستان، افغانستان و هند (طرح تاپی) برای وارد کردن گاز از ترکمنستان امضا کرده و قرارداد مشترکی هم با تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان(طرح کاسا-1000) برای وارد کردن برق از آسیای میانه از طریق مسیر افغانستان امضا کرده است؟ در مورد این قرار دادها چه نظری دارید؟
این دو قرارداد، فاصله زیادی تا به ثمر رسیدن دارد. ضمن اینکه مشکلات امنیتی فراوانی در افغانستان شاهد هستیم. هر دو طرح 'تاپی' و 'کاسا-1000' باید از مسیر نا امن افغانستان عبور کند. در شرایط کنونی حاکم بر افغانستان، تصور نمی کنم اجرای این دو طرح کار ساده ای باشد ضمن اینکه مسیر طولانی واردات برق و گاز از کشورهای آسیای میانه، به بودجه زیادی نیاز دارد.
معتقدیم خط لوله گاز ایران و همچنین افزایش واردات برق از ایران، بهترین و آسان ترین گزینه برای پاکستان است ضمن اینکه پاکستان می تواند بیش از پیش به نفت ایران فکر کند.

** سوال - بیستمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان قرار است در آینده نزدیک در تهران برگزار شود. به عنوان رئیس کل فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان، چه توصیه ای برای هرچه مفیدتر برگزار شدن این نشست دارید؟ این نشست باید چه محورهایی را دنبال کند؟
باز هم می خواهم تاکید کنم که تجار ایران و پاکستان برای رفع موانع بانکی لحظه شماری می کنند. نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور فرصتی بسیار مناسب است تا این موضوع بار دیگر مورد توجه و بررسی دو طرف قرار گیرد.
همچنین امضای قرارداد تجارت آزاد (FTA) ، یک ضرورت در روابط اقتصادی ایران و پاکستان است. اخیرا گام هایی در این زمینه بین دو کشور انجام شده و امیدواریم با نهایی شدن این قرارداد، گام بلندی در تسهیل فعالیت های اقتصادی و تجاری میان ایران و پاکستان برداشته شود. ما خواستار امضای این قرارداد هستیم.

** سوال - منطقه آزاد چابهار به دلیل تسهیلات و امکانات خوب، به یکی از مناطق جذاب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است. بخش خصوصی پاکستان چه برنامه ای برای حضور و انجام فعالیت های سرمایه گذاری و اقتصادی در منطقه آزاد چابهار دارد؟
به رغم برخی سوء تفاهم ها که در سطوح پایین درخصوص بندر چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان وجود دارد، باید بگویم که ما نه تنها دلیلی برای نگرانی از توسعه همزمان این دو بندر نمی بینیم، بلکه شخصا اعتقاد دارم که چابهار و گوادر، به عنوان دو بندر مکمل، می توانند ظرفیت های یکدیگر را تکمیل کنند.
درخصوص سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار هم هنوز تصمیم خاصی از سوی بخش خصوصی یا سرمایه گذاران پاکستانی اتخاذ نشده اما ما به دنبال توسعه فعالیت های تجاری خود هستیم و هرجا که امکانی برای سرمایه گذاری و تجارت قانونی وجود داشته باشد، مایل به فعالیت در آنجا هستیم و برای ما فرقی نمی کند در گوادر فعالیت کنیم یا چابهار.
هرجا که تسهیلات و امکانات لازم برای فعالیت و کسب درآمد قانونی برای تجار فراهم شود، دلیلی ندارد که از این فرصت استفاده نکنند.
به هرحال بخش خصوصی پاکستان، برای سرمایه گذاری و فعالیت در منطقه آزاد چابهار، باید منتظر گام های بعدی دولت های ایران و پاکستان باشند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو