عصر بازار

اونس سومین هفته سپتامبر را افزایشی آغاز کرد

نگاه طلا به جلسه فدرال

عصر اعتبار- بعد از یک هفته کاهشی، اونس جهانی ابتدای هفته جاری را با روندی صعودی آغاز کرد.

نگاه طلا به جلسه فدرال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،   طلای جهانی که در آخرین روز هفته گذشته و در پایان فعالیت بازار نیویورک به کمترین قیمت 20 روز گذشته یعنی 1310 دلار رسیده بود، روز دوشنبه همزمان با کاهش ارزش دلار آمریکا، فعالیت خود را با اندکی رشد آغاز کرد. فلز زرد در نهایت توانست سومین روز هفته را با قیمت 1315 دلار به پایان برساند. اونس طلا در روز سه‌شنبه روندی پرنوسان با دامنه‌های نوسان کوتاه داشت و در ساعت 12:30 این روز، قیمت 1317 دلار را که بالاترین مقدار از روز چهارشنبه هفته قبل بود، تجربه کرد. اما در ادامه روز دوباره روند کاهشی در پیش گرفت و تا ساعت 19:30، روی قیمت 1314 دلار ایستاد. اگرچه، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

    روز اول

    فلز زرد که در چند هفته اخیر تحت فشار عوامل مختلف همچون احتمال افزایش نرخ بهره در نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و انتشار داده‌های تورم اقتصاد آمریکا، با روندی نزولی مواجه شده بود، روز دوشنبه را با اندکی افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته آغاز کرد؛ به‌طوری‌که در ساعت 12:30 این روز به بالاترین مقدار خود از روز چهارشنبه هفته قبل یعنی 1317 دلار رسید. اونس طلا درنهایت روز دوشنبه را با قیمت پایانی 1315 دلار به پایان رساند.از طرفی ارزش شاخص دلار در سایت بلومبرگ که روز جمعه به بیشترین مقدار یک ماه گذشته خود یعنی 1/ 96 رسیده بود، در آغاز روز دوشنبه با روندی نزولی مواجه شد و در انتهای این روز، روی عدد 84/ 95 ایستاد. همچنین نفت خام برنت بعد از هشتم سپتامبر که با قیمت 50 دلار بالاترین قیمت یک ماه گذشته خود را تجربه کرد، طی هفته گذشته همانند فلز زرد با روندی نزولی مواجه شد، اما طلای سیاه در روز دوشنبه با افزایشی 18 سنتی نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، اندکی افزایش پیدا کرد.

     

    نوسانات کم‌دامنه

    اونس طلا بعد از افزایش روز دوشنبه، روز سه‌شنبه را بسیار پرنوسان شروع کرد. در اوایل روز سه‌شنبه، این فلز گرانبها روندی افزایشی داشت و تا ساعت 12:30 به بالاترین قیمت 5 روز گذشته خود رسید؛ یعنی 1317 دلار برای هر اونس طلا. اما رشد مثبت فلز زرد در اواسط روز متوقف شد و شروع به کاهش کرد. هر اونس طلا تا ساعت 17 روز سه‌شنبه روی 1314 دلار ایستاد. با توجه به اینکه فعالان بازار محتاطانه منتظر تصمیم‌گیری روز چهارشنبه بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن نشسته‌اند، بازار طلا این هفته را با تغییرات کم‌دامنه شروع کرده است. این روزها دیگر اثرگذاری آسیایی‌ها، اروپایی‌ها و تقویم اقتصادی آمریکا روی فلز زرد کمرنگ شده‌، و تمام توجهات به بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن معطوف شده است.

    نگاه‌ها به جلسه کمیته بازار آزاد

    طی جلسه دو روزه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا که از روز سه‌شنبه آغاز شده است، سیاست‌گذاران پیرامون مباحث اقتصاد آمریکا و توانایی آن برای جذب نرخ بهره بالاتر گفت‌وگو خواهند کرد. قرار است نتایج جلسه کمیته بازار آزاد ازسوی رئیس فدرال رزرو، جنت یلن در ساعت 22:30 امشب اعلام شود. براساس نظرسنجی‌های انجام شده، احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه امروز کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به حدود 12 درصد رسیده است. به‌دنبال نوسانات اخیر بازارهای سهام، به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو تمایل ندارد تا این بازارها را به وسیله افزایش نرخ بهره با شوکی دیگر روبه‌رو سازد. با این حال بازارها چشم به تک‌تک کلمات بیانیه‌های فدرال رزرو و سخرانی‌های یلن دوخته‌اند تا از احتمال افزایش نرخ در ماه دسامبر باخبر شوند.

    از طرفی بانک مرکزی ژاپن امروز جلسه‌ای برای اتخاذ سیاست‌های پولی خود تشکیل می‌دهد. در راستای سیاست‌های ضدرکودی این کشور، تصمیماتی که در این جلسه قرار است گرفته شود دامنه وسیعی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش بیشتر نرخ بهره برای تحریک تقاضا در اقتصاد است. اثر مثبتی که اتخاذ این سیاست بانک ژاپنی بر قیمت طلاها خواهد داشت، می‌تواند آینده مبهم فلز زرد را اندکی بهبود بخشد؛ بنابراین علاوه‌بر نتایج کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که در اواخر امروز اعلام خواهد شد، نشست شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن نیز که صبح چهارشنبه برگزار می‌شود، در کانون توجهات قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی