عصر بازار

پیام روحانی به اروپا:

به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهید

عصر اعتبار- رییس‌جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نخست وزیران ایتالیا، انگلیس و رییس جمهوری ترکیه دیدار و رایزنی کرد.

به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نامه نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان شب گذشته برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورکشد.

    رییس جمهور در حاشیه این نشست دیداری با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه داشت. دیداری که دو طرف در آن بر عزم و اراده تهران و آنکار برایحل بحران های منطقه ای و مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق تاکید کردند.

    روحانی همچنین دیدارهایی با نخست وزیران انگلیس و ایتالیاداشت.

    روحانی: بهره مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی جزو تعهدات برجاماست/ ترزا می: ادامه حمایت لندن از برجام

    رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر بریتانیا، برنامهجامع اقدام مشترک (برجام) را تحولی بزرگ، نمادی برای حل اختلافات و پایه ای برای همکاریها دانست و تاکید کرد که همه طرف ها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام،پایبند باشند.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار که عصرسه شنبه به وقت محلی (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمانملل متحد انجام شد، تصریح کرد: ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانیکه طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود.

    دکتر روحانی، بهره مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهداتبرجام برشمرد و اظهارداشت: تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهداتطرف مقابل به انجام نرسیده و دولت های اروپایی باید به بانکهای بزرگ برای همکاری باایران اطمینان دهند و لندن می تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد.

    رییس جمهوری با ابراز خرسندی از بهبود و توسعه روابط تهران- لندن در سالهای اخیر، افزود: با احترام متقابل و تمرکز بر همکاری در چارچوب منافعمشترک می توانیم بر ذهنیت های منفی تاریخی غلبه کنیم.

    دکتر روحانی اظهارداشت: نتایج همکاری دو کشور را طی سالهای اخیردر مذاکرات هسته ای دیده ایم و اکنون نیز فرصت برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگیو استفاده از ظرفیت ها به نفع دو ملت فراهم است.

    رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات منطقه حساسخاورمیانه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "منطقه ما مسایل پیچیده ای دارد و جزراه حل سیاسی مسیری برای حل آنها وجود ندارد " ، گفت: ایران آماده همکاری با اتحادیهاروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت بویژه در سوریه ، عراق و یمن است.

    خانم "ترزا می" نخست وزیر بریتانیا نیز در این دیداربا ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی طی سالهای اخیرگفت: از افزایش سطح مناسبات دو کشور در همه عرصه ها حمایت می کنیم.

    نخست وزیر بریتانیا اظهارداشت: لندن حمایت خود را از گام مهمبرجام ادامه خواهد داد و معتقد است طرفین باید به اصول توافق شده متعهد باشند.

    وی با بیان اینکه برای حل مشکلات بانکی و بیمه ای و بهره مندیاطمینان بخش ایران از فرصت های اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقداماتلازم هستیم، تصریح کرد: بریتانیا یک هیات بانکی را برای مذاکرات و همکاری های فنی بابانک مرکزی ایران راهی تهران می کند.

    روحانی:برجام فرصت دوباره ای برای تبدیل ایتالیا به شریک نخستتجاری ایران در اروپا است

    رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار نخست وزیر ایتالیادر نیویورک اعلام کرد که ایتالیا این فرصت را در دوره پسابرجام در اختیار دارد که باردیگر به نخستین شریک و همکار اقتصادی و تجاری ایران در اروپا تبدیل شود.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه به وقتمحلی (بامداد چهارشنبه به وقت تهران)، در این دیدار که در حاشیه هفتاد و یکمین نشستمجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: سفرهای دوجانبه اخیر، نقطه عطفی در روابطمشترک و نشانگر اراده دو ملت و دو دولت برای توسعه و تحکیم سطح همکاریها است.

    دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاریهای مشترک در عرصههای اقتصادی ، علمی و سیاسی،  نقش بخش های خصوصیدو کشور را در این مسیر ارزشمند دانست و اظهارداشت: علاقه شرکتهای خصوصی دوطرف به روابطتجاری باید مورد حمایت و تشویق دو دولت قرار گیرد.

    رییس جمهوری در ادامه به موضوع برجام اشاره کرد و با تاکید براینکهمطابق برجام طرفین متعهد به تامین فضای لازم برای فعالیت اقتصادی ایران هستند، گفت:طرفین باید به استحکام برجام پایبند باشند و استحکام برجام می تواند پایه ای نیز برایافزایش صلح و ثبات منطقه باشد.

    دکتر روحانی با بیان اینکه رهبران اروپا باید به بانکها و بیمهها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند، تصریح کرد: ملتها و شرکتهای ما و منطقهباید از فواید برجام منتفع شوند.

    نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه رم باهیجان به دنبال تقویت روابط همه جانبه با تهران است، گفت: ما برای هر اقدامی در جهتاستحکام روابط اقتصادی آماده ایم.

    "متئو رنتزی" بااشاره به اعزام یک هیات بلندپایه ایتالیا به تهران طی ماه های آینده تاکید کرد: دربحث روابط بانکی، بیمه دولتی ساچه ایتالیا آماده ارائه تضمین های لازم است.

    نخست وزیر ایتالیا ، اطمینان و تقویت سرمایه گذاران برای همکاریبا ایران را برای ایتالیا حیاتی دانست و اظهارداشت: در رابطه با برجام تعهد خود راتکرار و برای استحکام آن هر چه بتوانیم انجام خواهیم داد.

    وی همچنین گفت که کشورش آماده رایزنی و هماهنگی با ایران درمسایل منطقه ای و بین المللی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی