عصر بازار

دلار بالا رفت

حباب سکه کم شد

عصر اعتبار- روز چهارشنبه، دلار و سکه رشد قیمت را تجربه کردند تا هر دو تابستان را با افزایش به پایان ببرند. در آخرین روز شهریورماه، دلار با ۳ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۵۶۷ تومان و سکه با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان رسید. بالا رفتن شاخص ارزی در روز آخر موجب شد که میزان بازدهی آن در شهریورماه به ۹/ ۰ درصد برسد. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم،کاهش حجم ارز موجود در بازار و بالا بودن قیمت در معاملات آتی (امروزی و فردایی) از جمله عواملی بودند که در رشد دلار موثر بودند. در مقابل، رشد بهای سکه در آخرین روز شهریورماه تنها موجب شد که میزان بازدهی آن به ۱/ ۰ درصد برسد. رشد قیمت سکه در حالی رخ داد که این فلز گرانبها به دلیل رشد بهای اونس و دلار، پتانسیل افزایش قیمت بیشتری داشت. به این ترتیب، رشد نامتناسب سکه در قیاس با دلار و اونس موجب شد که حباب آن کاهش پیدا کند. در حالی که حباب فلز باارزش داخلی روز دوشنبه حدود ۷ هزار تومان بود، این مقدار تا ساعت ۳ بعدازظهر چهارشنبه تا ۳ هزار تومان کاهش پیدا کرد. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد بازار سکه پس از عبور از اعیاد قربان و غدیر در حالی وارد پاییز می‌شود که در حال خروج از حالت حبابی است. مشروح گزارش ماهانه بازار ارز و سکه را در گزارش روز شنبه «دنیای اقتصاد» بخوانید.

حباب سکه کم شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»

    رشد نامتناسب سکه

    در آخرین روز شهریورماه، سکه تمام بهار آزادی در حالی تنها هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد که توانایی افزایش بیشتری را داشت. تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه، بهای اونس در بازارهای جهانی به هزار و 320 دلار رسید که نشان‌دهنده رشد 4/ 0 درصدی نسبت به قیمت 3 بعدازظهر دوشنبه بود. همزمان در بازار دلار، قیمت حدود 1/ 0 درصد بالا رفت. با وجود این، در بازار طلا، سکه تمام بهار آزادی تنها نزدیک به 1/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. رشد نامتناسب سکه موجب شد که فاصله ارزش ذاتی آن با قیمت بازار کم شود. پیش از این، تحت‌تاثیر بالا رفتن تقاضا در آستانه اعیاد قربان و غدیر، حباب سکه ابتدا مثبت و بعد بیشتر شد. با این حال، پس از عبور بازار از این بخش پرتقاضا، حباب قیمت‌ها به‌نظر می‌رسد که در مسیر کاهشی و رو به عادی شدن باشد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه، ارزش ذاتی سکه، یک میلیون و 113 هزار تومان بود که اختلافی 3 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. پس از ساعت 3 بعدازظهر، قیمت اونس در بازارهای جهانی مقداری بالا رفت و تحت‌تاثیر آن در بازار داخلی نیز قیمت سکه کمی بالا رفت.

    شروع افزایشی

    در آخرین روز شهریورماه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 565 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. این رشد در حالی رخ داد که پیش از این برخی معامله‌گران تصور داشتند که قیمت در روزهای انتهایی هفته در مسیر کاهشی قرار بگیرد. این دسته از معامله‌گران باور داشتند که به‌طور سنتی در روزهای انتهایی ماه به دلیل کاهش نقدینگی، قیمت ظرفیت بیشتری برای کاهش قیمت دارد. با این حال، چنان‌که در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شد، در معاملات پشت خطی روز سه‌شنبه نشانه‌هایی آشکار شد که نمایانگر احتمال افزایش این ارز در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بود. بالا رفتن نرخ حواله درهم و افزایش قیمت در معاملات دو نمونه از این نشانه‌ها بودند. به این ترتیب، روز چهارشنبه، قیمت دلار بیشتر با دیدگاه معامله‌گران دسته دوم که نشانه‌های روز سه‌شنبه را جدی گرفته بودند، همراه شد و دلار توانست با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 567 تومان برسد. این در حالی بود که پس از شروع افزایشی بازار، قیمت تا 3 هزار و 561 تومان نیز بالا رفته بود، ولی در ادامه از کف قیمت روزانه بلند شده و به سمت محدوده 3 هزار و 570 تومان حرکت کرد.

     

    شهریورافزایشی

    قیمت دلار که در 3 ماه پیشین افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در آخرین ماه تابستان نیز رشد را تجربه کرد. شهریورماه، دلار 8/ 0 درصد افزایش را ثبت کرد، حال آنکه این ارز در دو ماه دیگر تابستان یعنی تیر و مرداد به ترتیب 5/ 1 و 7/ 0 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. البته افزایش قیمت دلار در شهریورماه با دامنه نوسانات محدود رخ داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی