عصر بازار

مقام اول ایران در صادرات طلای سرخ

عصر اعتبار- ایران مقام اول تولید و صادرات زعفران را در جهان به خود اختصاص داده است و در پنج ماهه نخست سال جاری، بیش از ۱۳ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

مقام اول ایران در صادرات طلای سرخ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، سابقه کاشت زعفران در ایران به بیش از 3 هزار سال پیش باز می‌گردد و چون در خاک کویر رشد می‌کند به طلای سرخ یا طلای کویر شهرت یافته است.

    لازم به ذکر است برای به‌دست آوردن یک کیلوگرم زعفران خشک به 110 هزار تا 170 هزار گل زعفران نیاز است و یک کارگر برای چیدن 150 هزار گل باید 40 ساعت کار کند.

    گفتنی است ایران با متوسط تولید 90 تا 93 درصد از مجموع تولید جهانی زعفران که بین 200 تا 300 تن در سال است مقام اول را در جهان دارد و کشور اسپانیا با تولید 25 تن مقام دوم را نصیب خود کرده است.

    همچنین زعفران باتوجه به محدودیت کشت و تولید از گیاهان گران‌قیمت به شمار می‌رود و کاشت، داشت و برداشت آن فرصت‌های شغلی بسیاری به‌وجود می‌آورد و باتوجه به اینکه حمل‌ونقل آن هزینه بالایی ندارد توان بالایی در ارزآوری دارد.

    نکته قابل توجه این است که زعفران گیاه آب‌بری نیست و برای کشت آن یکبار اول آبان‌ماه و یک بار اوایل آذرماه نیاز به آبیاری دارد و تا بهار آب باران و برف برای آن کافی است.

    براساس این گزارش مرکز اصلی پرورش زعفران، مناطق کویری و کم آب خراسان است و آمارها حاکی از آن است که حدود 170 تن زعفران در خراسان به‌دست می‌‌آید که با سهم تولید 75 درصدی مقام اول را در کشور دارد.

    براساس آمار گمرک در پنج ماهه نخست سال 95، بیش از 9 تن زعفران به کشورهای مختلف صادر شده است که بر اساس آن 13 میلیون و 763 هزار و 853 دلار، ارز نصیب کشور شده است.
    لازم به ذکر است ارزش ریالی این میزان صادرات در پنج ماهه نخست سال جاری، بیش از 41 میلیارد تومان در آمار گمرک ثبت شده است.

    آمارها حاکی از آن است که زعفران ایرانی به کشورهای آلمان، ایالات متحده آمریکا، چین، امارات متحده عربی، ژاپن، سنگاپور، فرانسه، فیلیپین، هلند و کشورهای دیگر جهان صادر می‌شود که در این میان امارات متحده عربی بزرگترین خریدار زعفران ایرانی بوده است.

    گفتنی است که صادرات این محصول گرانبها در فصل پاییز باتوجه به زمان برداشت به اوج خود می‌رسد.
    چندی پیش غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران از افزایش 10 تا 20 درصدی تولید زعفران در سال جاری خبر داده بود که با این تفاسیر سال جاری محصول بیشتری از زمین های زیر کشت این محصول برداشت می‌شود.

    در این میان سیدعلی حسینی عضو شورای ملی زعفران، برداشته شدن تحریم ها را بهترین اتفاق در بازار زعفران ایران اعلام کرد و گفت: لغو تحریم ها صادرات زعفران ایران به آمریکا را مهیا کرده است که در افزایش صادرات نقش مهم و اساسی دارد و از زمان برداشته شدن تحریم‌ها بیش از 300 کیلوگرم به آمریکا زعفران صادر شده است.

    با این تفاسیر اکنون زعفران ایران در دنیا حرف اول را می‌زندو بازار این محصول در دست ایران است که به گفته برخی کارشناسان اگر تولید و صادرات این محصول گرانبها مدیریت نشود این امکان وجود دارد بازار زعفران که پیش از دهه 70 در اختیار اسپانیا بود دوباره به دست این کشور که مقام دوم را در تولید زعفران دارد بیافتد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی