عصر بازار

رشد مرکزی طلای جهانی

عصر اعتبار- فلز زرد در هفته کاری گذشته، افت هفته قبل از آن را به کمک سیاست‌گذاری بانک‌های مرکزی جبران کرد. اونس طلا که دو هفته پیش با ۳/ ۱ درصد افت به قیمت ۱۳۱۰ دلار رسیده بود، هفته گذشته با حدود ۲ درصد رشد روی بهای ۱۳۳۷ دلار ایستاد. چهارشنبه هفته گذشته، بیانیه سپتامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا مشخص کرد که فدرال‌رزرو فعلا دست به افزایش نرخ‌های بهره نخواهد زد. این خبر به ضرر دلار و به نفع طلا تمام شد تا اونس فلز زرد بار دیگر از ابتدای کانال فاصله بگیرد. با توجه به تعویق انقباض پولی در آمریکا و ادامه یا تشدید انبساط پولی در دیگر اقتصادهای عمده، احتمال ادامه رشد ارزش طلا در روزهای پیش‌رو وجود دارد،‌ اما پیش از آغاز آخرین هفته ماه نهم میلادی، مرور رویدادها و روند هفته گذشته برای تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت در هفته جدید مفید خواهد بود.

رشد مرکزی طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، طلا نخستین روز کاری هفته را با رشد آغاز کرد. اونس روز دوشنبه با 3 دلار رشد به قیمت 1313 دلار رسید. رشد این روز عمدتا ناشی از توقف موقعیت فروش و شناسایی سود توسط معامله‌گران بود،‌ امری که با توجه به نزدیکی اونس طلا به مرز کانالی در هفته پیش از آن عجیب نبود. در این روز افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام هم به رشد طلا کمک کردند. با این همه، انتظار برای معلوم شدن نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو، حجم معاملات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را کم کرد. همزمان انتظار برای نشست سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن هم مشهود بود. انتظارهای پیش گفته باعث شد قیمت نهایی روز دوم هم فاصله چندانی با قیمت نهایی روز نخست نداشته باشد. اونس روز سه‌شنبه روی قیمت 1314 دلار ایستاد. بهای نقره نیز در این روز نوسان چندانی نداشت.

    روز سه‌شنبه روز آغاز نشست دوره فدرال‌رزرو بود که چهارشنبه با انتشار بیانیه پایانی خود، بازارها را متاثر کرد. این روز همچنین شاهد برگزاری نشست سیاست پولی «بانک ژاپن» بود که نتیجه آن هم چهارشنبه منتشر شد. روز سه‌شنبه، افت بهای نفت خام به ضرر طلا عمل کرد اما حجم کم معاملات مانع از نوسان‌های شدید شد. اما چهارشنبه روز جهش بود. اونس در این روز با 20 دلار رشد به قیمت 1334 دلار رسید. نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو چهارشنبه شب بدون تغییر نرخ‌های بهره پایان یافت. با تعویق انقباض پولی، دلار از چهارشنبه شب در مسیر افت قرار گرفت تا طلا از این وضعیت نفع ببرد. طلا علاوه بر سودبردن از روند دلار، از افزایش خرید این کالا به‌عنوان سرمایه امن هم بهره برد. «بانک ژاپن» هم اول وقت چهارشنبه اعلام کرد که به خرید اوراق قرضه دولتی تا هر میزانی که لازم باشد، ادامه خواهد داد. روز چهارشنبه همزمان با کمک افت دلار به طلا، رشد بهای نفت خام هم به فلز زرد یاری رساند.

    اونس روز پنج‌شنبه روی قیمت 1337 دلار ایستاد و جمعه نیز همین قیمت نهایی را تجربه کرد. روند روز چهارم هفته نیز تحت‌تاثیر ادامه اثرگذاری بیانیه چهارشنبه و شبیه روند روز قبل بود. طلا و نقره در این روز هم تحت‌تاثیر سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی و افت شاخص دلار با رشد مواجه شدند. ادامه افت شاخص دلار و همچنین ادامه رشد بهای نفت خام هم اثرگذاری عوامل خارجی را مشابه روز چهارشنبه کرد.

    روز پنج‌شنبه، آمریکا داده‌های اقتصادی زیادی منتشر کرد که یکدست نبودند اما در مجموع بدتر از انتظارات بودند و به طلا کمک کردند. اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون مرز 1335 دلار آغاز کرد و درنهایت به قیمت روز قبل بازگشت. تعدیل روند دلار در روز جمعه مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار فلزهای گرانبها بود. طلا روز جمعه نیز به دلیل تحولات سیاستی اخیر و همچنین افزایش قدرت فنی‌اش، امکان رشد داشت، اما رشد شاخص دلار باعث ایجاد فشار بر طلا شد. شاخص دلار که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه افت کرده بود، در آخرین روز هفته با رشدی اندک به 47/ 95 واحد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی