عصر بازار

مهلت ثبت نام تمام شد

۹ هزار و ۸۹۴ واحد تولیدی تسهیلات گرفتند

عصر اعتبار- سخنگوی وزارت صنعت با بیان اینکه مهلت ثبت نام واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی دولت تا آخر شهریورماه بود ، گفت:در مجموع تا سوم مهرماه امسال ۹ هزار و ۸۹۴ واحد تولیدی از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

۹ هزار و ۸۹۴ واحد تولیدی تسهیلات گرفتند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، منوچهر طاهایی با اشاره به اینکه براساس توافق به عمل آمده میان بانک مرکزی و وزارت صنعت تاکنون 4 هزار و 300 واحدتولیدی در قالب تسهیلات 16 هزار میلیاردی منابع مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند، اظهارداشت: علاوه بر این سیستم بانکی هم براساس ضوابط طرح رونق به حدود 5 هزار و 561 واحد تولیدی تسهیلات پرداخت کرده است.

    وی اضافه کرد: در مجموع تا سوم مهرماه امسال 9 هزار و 894 واحد تولیدی از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

    سخنگوی وزارت صنعت با بیان اینکه مهلت ثبت نام واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات 16 هزار میلیاردی دولت تا آخر شهریورماه بود و امروز به اتمام رسیده است، افزود: قرار شده با توجه به امکانات سیستم بانکی روند پرداخت تسهیلات از طرف بانک‌ها به واحدهای تولیدی ادامه داشته باشند اما این موضوع ارتباط نزدیکی با منابع بانک ها دارد.

    طاهایی در مورد اعلام جزئیات اسامی واحدهای تولیدی که امکان دریافت تسهیلات را داشته‌اند، تصریح کرد: مهلت ثبت نام واحدها تا آخر شهریور ماه بود اما برخی امکان ثبت نام پیدا کرده و هنوز به مرحله دریافت تسهیلات نرسیده و پرونده آنها در کارگروه های استانی است به محض تکمیل و پرداخت تسهیلات ظرف 15 روز آینده اسامی اعلام می‌شود.

    وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت رفع مشکلات مالی واحدهای تولیدی احتمال اجرای مرحله دوم طرح تأمین مالی بنگاه‌های زود بازده در اوایل سال آینده وجود دارد زیرا وزیر صنعت به جد دنبال این موضوع است.

    طاهایی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه میزان از اعتبارات تسهیلات 16 هزار میلیاردی به واحدهای تولیدی اختصاص پیدا کرده است، گفت: حدوداً 10 هزار میلیارد از این تسهیلات پرداخت شده و هنوز سقف 16 هزار میلیاردی تومانی تکمیل نشده که با توجه به درخواست‌های متعدد ثبت نام شدگان این سقف تا چند روز آینده تکمیل خواهد شد.

    پیش از این خبرگزاری تسنیم در قالب گزارشی تحت عنوان "دولت فهرست 3045 تولیدکننده که وام بانکی گرفتند را منتشر کند/وزارت صنعت سکوت کرد"  به موضوع وضعیت تسهیلات 16 هزار میلیاردی دولت برای بنگاه های زود بازده  پرداخت و در آن از گله مندی تولیدکنندگان برای دریافت این تسهیلات  سخن گفته بود.

    مطابق این گزارش براساس سیاست جدید دولت برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی قرار بر این شد تا در نیمه اول امسال16 هزارمیلیارد تومان تسهیلات برای فعال کردن 7500 واحدتولیدی نیمه تعطیل اختصاص پیدا کند. اما از همان روزهای اعلام این برنامه باز سیستم بانکی از نبود سرمایه برای پرداخت این تسهیلات سخن گفت و در نهایت دولت تأمین اعتبار این تسهیلات را برعهده گرفت.

    البته اجرایی شدن این برنامه باز هم با مانع تراشی‌هایی همراه شد به نحوی که تعداد تولیدکنندگان دریافت این تسهیلات در استان‌های مختلف هر روز در حال افزایش بودند اما در آخر فقط تعداد محدودی از واحدها شرایط دریافت این تسهیلات را داشته و مابقی قادر به دریافت آن نشدند.

    به عنوان نمونه سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه در استان اصفهان 4 هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات جدید به بنگاه های زودبازده ثبت نام کرده‌اند به خبرنگار تسنیم می‌گوید: از این تعداد 900 واحد تولیدی به بانک ها معرفی و در حال حاضر حدود 30 واحد توانسته‌اند تسهیلات جدید را دریافت کنند. به صورت کلی وضعیت استان های مختلف هم همانند اصفهان است.

    وی با اشاره به اینکه 6 ماه از سال گذشته است اما با وجود تمام صحبت‌ها بخش تولید شاهد تصمیمات مهمی برای رفع مشکلات نبود، اظهارداشت: همچنان سیستم بانکی با کمبود منابع روبه رو است و همین امر روند پرداخت تسهیلات را به واحدهای تولیدی با کندی همراه می‌کند.

    رئیس خانه صنعت و معدن ایران اضافه کرد: برخلاف تمام صحبت‌ها همچنان سیستم بانکی شروط مختلفی را برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بیان می‌کند که همین امر باعث می‌شود تا واحدهای کمتری امکان دریافت تسهیلات جدید را داشته باشند.

    همچنین فولادگر با بیان اینکه  فعال کردن بنگاه‌های کوچک و متوسط مهمترین راه خروج از رکود  است، گفت: دولت در این باره اقداماتی را آغاز کرده است اما هنوز 16 هزار میلیارد تومان که قرار بود به تولید اختصاص یابد به این بخش تزریق نشده است .

    این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا کنون کمتر از سه هزار میلیارد تومان از درآمد ناشی از این قانون به تولید اختصاص داده شده است در حالی که قرار بود در سه سال نخست اجرای این قانون 10 هزار میلیارد تومان و در دو سال اخیر 5 هزار و 200 میلیارد تومان از محل این درآمدها به تولید اختصاص داده شود.

    وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات بانکی در ظاهر به 15 درصد کاهش یافته اما در حقیقت به روش هایی محاسبه می کنند که در عمل این سود به بیش از 25 درصد می رسد.

    وی با اشاره به اینکه هنوز دولت آماری از میزان تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب منابع 16 هزار میلیاردی به مجلس ارائه نکرده است، اظهار داشت: این موضوع به زودی در کمیسیون صنایع و اقتصادی مجلس در دستور کار قرار گرفته و دولت باید جزئیات تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی را به نمایندگان مجلس اعلام کند.

    متین‌راد عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در مورد اعطای تسهیلات برای تقویت عملکرد واحدهای تولیدی، تصریح کرد: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات تنها شعار داده و در این حوزه کاملا جزیره‌ای عمل می‌کنند و تنها به منافع مالی خود فکر می‌کنند.

    متین‌راد بیان کرد: هم‌اکنون میزان پرداخت تسهیلات در همین طرح احیای تولید بسیار پایین بوده در صورتی که باید در نظر داشت اگر واحدهای تولیدی تعطیل شوند عده زیادی برای مقرری بیمه بیکاری اقدام می‌کنند که خود به خود بار مالی زیادی را بر دوش دولت وارد می‌کند.

    علیرغم صحبت‌های تولیدکنندگان در استان‌های مختلف که امکان دریافت تسهیلات جدید دولت را پیدا نکرده‌اند سخنگوی دولت در جدیدترین اظهارنظر خود از وضعیت پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیاردی، اعلام کرده که تاکنون در قالب این طرح به 3 هزار و 45 واحد تولیدی تسهیلات پرداخت شده است. اعلام این رقم آن هم در شرایطی که تولیدکننده باید برای تسهیلات هفت خوان را پشت سر بگذارد این سوال را به وجود می‌آورد که کدام واحدها موفق به دریافت تسهیلات شده اند؟!

    البته دولت هم فقط به اعلام تعداد واحدهای تولیدی دریافت کننده تسهیلات اکتفاء کرده و هنوز اطلاعات بیشتری در مورد آنها بیان نکرده است. با توجه به گله اکثر تولیدکنندگان که می‌گویند تاکنون تسهیلات دندان گیری عاید آنها نشده است دولت باید نسبت به معرفی و انتشار اطلاعات واحدهای تولیدی که موفق به دریافت تسهیلات شده‌انداقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی