عصر بازار

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد

واگذاری اوراق قرضه به بیمه سلامت برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تجمیع بیمه‌ها مستلزم ساز و کارها و پیش نیازهایی است، گفت: این پیش نیاز به ما کمک می کند که ما از یک رفتار یکسان بین بیمه شده و بیمه‌گر تبعیت کنیم.

واگذاری اوراق قرضه به بیمه سلامت برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدجواد کبیر در جمع خبرنگاران، با اشاره به تاثیر بالای مردم در تصمیمات کلان کشور گفت: با مشارکت مردم باید منابع بیمه ای را به شکل پایدار حفظ کنیم و بیمه رایگان اقشار آسیب پذیر را ادامه دهیم.

    کبیر با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در کشور گفت: در اجرای برنامه پزشک خانواده در کرمان ازجمعیت یک میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده، یک میلیون و 300 هزار نفر، بیمه شده روستایی هستند و در سفر به کرمان قصد داریم ارزیابی مفیدی از اجرای برنامه پزشک خانواده در استان کرمان داشته باشیم.

    وی با تاکید براینکه بیمه سلامت در بحث بیمه های پایه رویکرد خیلی ارزشمندی توانسته ارائه کند، افزود: رویکرد سلامت محوری بیمه سلامت باعث می شود ما  در سطح کشور خدمات سلامت را ویژه و جامع ببینیم که شامل پیشگیری، مراقبت های اولیه، غربال گری، درمان سرپایی، ارجاع، درمان سرپایی تخصصی، بستری تخصصی، بازتوانی وتوان بخشی است.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: خوشبختانه بیمه سلامت با بدنه کارشناسی خوبی که دارد این رویکرد را در سه چهارسالی که از عمرش می گذرد خوب دنبال کرده است.


    خرید راهبردی خدمات برنامه ویژه بیمه سلامت


    مدیرعامل بیمه سلامت ایران یکی از اصلی‌ترین کارهای این سازمان را خرید راهبردی خدمات دانست و اظهار کرد: این بخش می تواند شالوده اصلی بیمه های پایه ما در کشور باشد و آن اینکه براساس چه شواهدی، با چه خدمتی، برای چه گروه هدفی، توسط  چه کسی، با چه محتوایی، چه قرارداد و چه نظام پایش ارزیابی و نظام پرداختی ارائه کنیم؟.

    وی با تاکید بر توجه به این هدف در برنامه پنجم توسعه کشور، گفت: مهم ترین چالش ما در برنامه پنجم توسعه این بود که مناسبات بین افراد بیمه شده و سازمان بیمه گر یکسان نبود و این مانع اصلی تجمیع بیمه ها به شکل ساختاری بود .

    کبیر با بیان اینکه تجمیع بیمه‌ها مستلزم ساز و کارها و پیش نیازهایی است افزود: این پیش نیاز به ما کمک می کند که ما از یک رفتار یکسان بین بیمه شده و بیمه گر تبعیت کنیم.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: دولت منابعی در اختیار ما قرار می‌دهد و ما باید آن را به شکل سرانه تبدیل کرده و در خدمت آحاد جامعه قراردهیم به نحوی که اقشار آسیب پذیرمان از بیمه رایگان بهره‌مند شده و برای سایر دهک ها که وضع بهتری دارند زمینه مشارکت و پرداخت حق بیمه فراهم شود تا باعث پایداری منابع شود.

    وی با اشاره به اینکه در تجمیع بیمه ها و منابع متاسفانه موفق نبودیم اظهار کرد: این مسئله از نقایص اصلی نظام سلامت است که در برنامه ششم باید توجه ویژه به آن شود، هرچند  در جلسات چند روزاخیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به این اهم توجه شده است.


    بیمه سلامت مجری بیمه 11میلیون ایرانی کم درآمد

    این مقام مسئول بازگشتی به ابتدای اجرای طرح تحول سلامت داشته و گفت: یکی از شاهکارها و برگ های زرین کارنامه طرح تحول نظام سلامت، عملکرد بیمه های پایه و به ویژه بیمه سلامت بود.

    کبیر با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت توسط این سازمان از اردیبهشت ماه سال 93 افزود: از سال 74 تا پایان 92 حدود 7.8 میلیون تا 9 میلیون جمعیت ما افراد بلاتکلیف و آسیب پذیر و مستمندی بودند که باید مورد حمایت قرارمی گرفتند که در راستای اجرای بیمه همگانی برای این افراد، یکی از اقدامات بیمه سلامت؛ شناسایی 750 سکونتگاه غیررسمی در اطراف شهرها بود که موفق شدیم جمعیت حدود 11 میلیون نفر را بیمه کنیم.

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران اظهار کرد: از این جمعیت نیز 91.7 درصد افرادی هستند که زیر یک میلیون حقوق دارند و 75 درصد آنها خانوارهایی با درآمد زیریک میلیون درآمد بودند که نشان می دهد هدف گذاری دولت برای پوشش همگانی بیمه هاهدف گذاری خوبی بوده است.

    کبیر با تاکید براینکه پیش بینی و سیاست گذاری بیمه سلامت برای این افراد برنامه ریزی در جهت دسترس بیشتر و بهره مندی جمعیت از خدمات سرپایی در مراکز دولتی با نظام ارجاع است، اذعان کرد: امکان دسترسی این افراد به خدمات مناسب و معقول فراهم شده و این امری بسیار مهم است که بعد از انقلاب در این دولت انجام شده است که اقدامی شبیه معجزه بود.

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان اینکه رئیس جمهمور مصر بود این کار را به عنوان وعده انتخاباتی انجام دهد، گفت: البته هزینه هایمان قبل از طرح تحول سلامت 68 درصد و هم اکنون 79.8 درصد است و 12درصد به سرجمع هزینه ها برای هر بیمه شده اضافه شده است.

    وی افزود: نکته اینجاست که منابع مصرف شده ما در پایان سال 92حدود 4 هزار و 400 میلیاردتومان بود که در پایان سال جاری برآورد این منابع مصرفی 16 هزار و 600 میلیاردتومان است که 400 درصد رشد را نشان می دهد و این عملیات اجرا نخواهد شد مگر اینکه نظام خدمت متناسب سازی بین خدمات ارائه شده و هزینه مصرفی اجرا شده باشد.

    6 هزار و 200 میلیارد تومان کسری بودجه بیمه سلامت در سال 94

    کبیر با بیان اینکه بیمه سلامت درسال 94 با 6 هزار و 200 میلیارد تومان کسری وارد سال 95شد، ابراز کرد: این خسارت بزرگی به موسسات طرف قرار داد و بیمه سلامت بود که از نظر ما سازمانی که خدمات خوب می خواهد نمی تواند مطالبات را عقب بندازد.

    وی علت تاخیر ایجاد شده در پرداخت مطالبات بیمه به موسسات درمانی را عدم توازن بین هزینه و اعتبارات دانست و گفت: از سال 93 تا 95 اعتبارات ما رشد 90درصدی داشت ولی هزینه های ما 400 درصد رشد داشت و این طبیعتا برای سازمانی که 95 درصد منابع خود را از منابع عمومی و دولت می گیرد معقول نیست.

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران همچنین اظهار کرد: باید برای این پرداختها تمهیدانی اندیشیده شود هرچند تلاش ویژه دولت برای پرداخت های بیمه ادامه دارد اما مقرر شده در سال 95 حدود 89 درصد منابع را دریافت کنیم که به زودی 100 درصد می شود و از سویی با واگذاری اوراق قرضه نیز قرار است منابعی داشته باشیم تا مطالبات موسسات طرف قراردادمان را بپردازیم.

    وی تصریح کرد: وقتی پرداخت موسسات عقب بیفتد نظام پایش کارآمدی پایین آمده و کیفیت خدمات هم از این موضوع تاثیرمی گیرد که امیدواریم با 8 هزار میلیارد تومانی که دولت مصوب کرده و تا اواخر مهر دراختیار ما قرار می گیرد مطالبات موسسات در اسرع وقت پرداخت شود.

    کبیر با تاکید بر تاثیر مشارکت مردم در امور افزود: ما در مقوله سلامت نیازمند کار فرهنگی هستیم و با این کار فرهنگی است که مردم کمتر بیمار شوند و اگر بیمار شدند در حداقل زمان ممکن مراقبت کنند تا به شرایط وخیم نرسد و اگر بیماری وخیم شود بیمار ناتوان نشود و اگر ناتون شد ناتوانی موقت بوده و به حالت اولیه برگردد. اکنون اگر همه اینها کنار هم بگذاریم نشان می‌دهد ما در کشورمان با تولید ناخالص داخلی 1800 هزار دلار مجاز نیستیم نظام ارائه خدمتی در سلامت بکار بگیریم که گران و با کارایی پایین باشد.

    وی با بیان اینکه خیلی هزینه ها در سلامت غیر ضرور است و می شود کاری کرد این هزینه ها تولید نشود تصریح کرد: حمایت مردم از بیمه می تواند شرایطی ایجاد کند که با پشتوانه خوب برای نظام سلامت، بار بیماری کاهش یابد و منابع ما صرف اموری شود که مردم به آن نیازمند هستند.

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران درادامه با بیان اینکه اعتقاد داریم در نظام ارائه خدمت به 11 میلیون نفری که بیمه کردیم اگر نظام معماری استوار نکنیم و برنامه برایش نداشته باشیم، قطعا نظام سلامت و منابع آن را خواهد بلعید افزود: با نظام ارجاع که  هم اکنون در کشور وجود دارد، حدود 3800 مرکز بهداشت درمانی روستایی که پزشکان خانواده درآن کار می کنند و در کرمان 250 پزشک خانواده در180 مرکز بخشی از این برنامه ریزی است.

    کبیر اظهار کرد: مسیر ارجاع توسط این مراکز با نزدیک ترین بیمارستان باید ترسیم شود و مردم روستاها باید حرمت شان رعایت شود تا از مسیری ایمن و مطمئن به خدمات تخصصی و فوق تخصصی دسترسی پیدا کنند.


    اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر 100 هزار نفر

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران با تاکید بر طرح توانمندسازی بیمه شدگان گفت: در راهبرد کلان، طرح پزشک خانواده را در شهرهای زیر 100  هزار نفر نیز عملیاتی می‌کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: نیازمند مشارکت مردم و دانشگاهها وجامعه پزشکی هستیم تا نقش پزشک عمومی را در جامعه احیاء کنیم  چرا که  در 20سال گذشته طب عمومی کشور را عملا از بین بردیم.

    کبیر تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد پزشک عمومی آموزش دیده می تواند 70درصد بار مراجعه به مراکز درمانی مختلف را کم کند که اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم تعرفه پزشکان متخصص را منطقی کنیم و پزشکان متخصص از بار مراجعات کاذب رها شوند  تا بتوانند در یک زمان استاندارد بیمار را ویزیت کرده و با ارتباط خوب با بیمار، مستندات خوبی برای پزشک عمومی ارجاع دهند.

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران تنها راه برون رفت از مشکلات موجود در کشور را عملیاتی کردن اهداف بیمه سلامت در اقصی نقاط کشور دانست و اظهار کرد: در سال 94 افتخار پیدا کردیم درخصوص اتباع هویت دار، حدود200 هزار نفر معرفی شده توسط مبادی مورد تایید نظیر امور اتباع خارجی را شناسایی و تا امروز 120 هزار نفر را بیمه کردیم.

    وی تصریح کرد: حدود 4 هزار بیمار خاص در اتباع خارجی در کشور داریم که تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرارگرفتند و همکاری کمیساریای عالی پناهندگان و امور اتباع خارجی را در این مسئله داشتیم که امیدواریم این همکاری برای ارائه خدمت بیشتر و بهترادامه داشته باشد.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی