عصر بازار

توضیحات معاون شهردار درخصوص واگذاری شهروند و شهر آفتاب

عصر اعتبار- معاون مالی شهرداری تهران درخصوص واگذاری شهروند و شهر آفتاب و BOT خط ۶ و ۷ مترو به بانک شهر به عنوان بخش خصوصی توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات معاون شهردار درخصوص واگذاری شهروند و شهر آفتاب
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قدرت‌الله گودرزی شب گذشته در نشست خبری که در شب‌گردی اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه با مجوز شورای شهر تهران از ابتدای شهریورماه ارائه تخفیف به صاحبان چک‌های برگشتی و اسناد موکول شده در دستور کار قرار گرفته است، گفت: براین اساس 522 میلیارد تومان جریمه چک برگشتی مشمول تخفیف می‌شود و قطعا این مبالغ در کارهای عمرانی و نگهداشت شهر هزینه می‌شود.

    وی با بیان اینکه براساس مجوزات بالادستی بدهکاران تا سقف یک میلیارد تومان از 20 درصد تخفیف و چک‌های برگشتی و اسناد موکول شده کمتر از 500 میلیون تومان تا سقف 70 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است، گفت: این جشنواره تا پایان آذرماه ادامه دارد.

    معاون مالی شهرداری تهران درخصوص حواشی واگذاری 60 درصد از سهام فروشگاه شهروند و نمایشگاه شهر آفتاب گفت: بحث واگذاری شهر آفتاب و 60 درصد سهام فروشگاه شهروند و BOT کردن خط 6 و 7 مترو، 6 ماه است که مورد بررسی قرار گرفته است.

    گودرزی با بیان اینکه شهرداری در طول سال‌های گذشته پروژه‌های سنگینی در شهر انجام داده که متاسفانه دولت قدرالسهم خود را پرداخت نکرده است، گفت: شهرداری تهران برای ساخت مترو، بزرگراه و... مجبور شده که از بانک‌های مختلف وام دریافت کند که برهمین اساس تهاتر شهر آفتاب و شهروند را در قالب یک لایحه تقدیم شورا کرده است.

    وی با بیان اینکه فروشگاه شهروند سومین فروشگاه در کشور است اما از نظر بیلان کاری برترین فروشگاه زنجیره‌ای در کشور محسوب می‌شود، گفت: این فروشگاه به دلیل آنکه برای شهرداری تهران بود، اجازه توسعه در سایر شهرها و استان‌ها را نداشت و با وجود آنچه هر روز یک فروشگاه در کشور ایجاد می‌شود، حیات آن با دغدغه و مشکل مواجه شده بود به همین دلیل پیشنهاد شد 60 درصد از سهام این فروشگاه به بانک شهر به عنوان بخش خصوصی واگذار شود تا علاوه براینکه این فروشگاه بتواند در سایر استان‌ها نیز گسترش یابد، در بورس نیز وارد شود که خوشبختانه شورای شهر تهران کلیات واگذاری را تصویب کرده اما درخصوص نحوه واگذاری و دیگر شرایط آن قرار است دو ماه بررسی تخصصی صورت گیرد.

    معاون مالی شهرداری تهران با بیان اینکه در شورای سوم شهر تهران اجازه واگذاری و فروش شهروند به شهرداری داده شده بود، گفت: آن زمان شهروند زیان‌ده بود و افراد حقیقی و حقوقی زیادی برای خرید شهروند مراجعه می‌کردند اما هنگامی که با مشکلات این فروشگاه و اسناد مالی آن روبه‌رو می‌شدند، دیگر به پای میز مذاکره بازنمی‌گشتند.

    گودرزی با بیان اینکه شهروند از نظر کیفیت، قیمت و تنوع برند، می‌تواند در سطح ملی گسترش یابد، گفت: شهروند جزو فروشگاه‌هایی است که در موارد سخت کنار مردم تهران بوده و حالا می‌تواند با واگذاری 60 درصد از سهامش به بانک شهر در اختیار همه مردم کشور قرار گیرد چراکه یادمان نمی‌رود در سال 89 که بحث تب برفکی مطرح شد، شهروند با ارائه گوشت‌های سالم در کنار مردم بود و در زمان کمبود روغن نیز که روغن 4.5 کیلویی در بازار کمیاب شده بود و به قیمت 30 هزار تومان به فروش می‌رسید، شهروند این روغن را تنها با 17 هزار تومان عرضه می‌کرد اما حالا با توسعه آن می‌تواند به همه مردم کشور خدمت‌رسانی کند.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا واگذاری به بانک شهر صورت می‌گیرد، گفت: مدت‌هاست که موضوع واگذاری بخشی از سهام این فروشگاه مورد بحث است و متاسفانه هیچ سازمانی به غیر از بانک شهر اعلام آمادگی نکرده است.

    معاون مالی شهرداری تهران با رد برخی از انتقادات مبنی بر اینکه در واگذاری شهروند به بانک شهر ترک تشریفات قانونی صورت گرفته است، گفت: این موضوع در شورای شهر مصوب شده و قطعا اگر مشکلی وجود داشت، اعضای شورا تذکرات کافی را ارائه می‌کردند.

    معاون مالی شهرداری تهران افزود: با اینکه در شورای سوم تصویب شده بود که فروشگاه زیان‌ده شهروند واگذار شود، اما هیچ‌کس مایل به خرید نبود و اما متقاضیانی که می‌آمدند در اولین برخورد می‌گفتند که باید 50درصد از نیروها تعدیل شوند اما ما نمی‌توانستیم زمینه را برای بیکاری تعداد زیادی از افراد فراهم کنیم.

    گودرزی افزود: دقت داشته باشید که شهرداری معطل عددی که از محل فروش شهروند به دست می‌آید نیست بلکه هدف نهایی شهرداری توسعه شهروند در استان‌های دیگر است.

    گودرزی درخصوص واگذاری صددرصدی شهر آفتاب به بانک شهر نیز گفت: قبل از کلنگ‌زنی شهر آفتاب، شهرداری از سرمایه‌گذاران زیادی دعوت کرد که در این پروژه ملی او را همراه کنند اما هیچ‌کس مایل نبود اما سرانجام به دلیل فشارهای متعدد که لازم است نمایشگاهی بزرگ در حاشیه تهران ایجاد شود تا بار ترافیکی از مرکز شهر برداشته شود، شهرداری تهران فاز اول ساخت این نمایشگاه را آغاز کرد اما باید برای تکمیل فاز دو و سه و نگهداشت این پروژه بزرگ حتما بخش خصوصی وارد می‌شد.

    وی با رد هرگونه خام فروشی شهر آفتاب گفت: شهر آفتاب ارزش افزوده خود را با توجه به تکمیل زیرساخت‌ها پیدا کرده و مطمئن باشید ارزش عرصه و عیان این ملک به طور دقیق مشخص شده و این واگذاری نه به ضرر بانک شهر، نه شهرداری و نه مردم است.

    معاون مالی شهرداری تهران درخصوص بدهی شهرداری به دولت و دولت به شهرداری نیز با بیان اینکه طلب شهرداری از دولت 14 هزار و 150 میلیارد تومان است، گفت: طلب شهرداری از دولت بابت عدم پرداخت سهم دولت در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، یارانه بلیت، بافت فرسوده و... است که مستندات به دولت ارائه شده و معاون اول رییس جمهور دستور پیگیری این موضوع را داده‌اند.

    گودرزی با بیان اینکه شهرداری تهران نیز حدود 400 میلیارد تومان در باب بیمه و مالیات به دولت بدهکار است، گفت: البته این معوقه نیست بلکه این بدهی‌ها بطور مستمر در حال پرداخت است.

    وی درخصوص دیون شهرداری نیز گفت: دیون شهرداری در 4 آیتم پیمانکاران، املاک، کسورات قانونی و سایر پرداخت‌ها تقسیم‌بندی شده که مجموعا براساس گزارشی که در اواخر خردادماه در شورای شهر مطرح شد، 8515 میلیارد تومان اعلام شد اما از اول تیرماه شهرداری بسیج شده است تا براساس برنامه منسجمی دیون خود را پرداخت کند که بدهی‌ها براساس منطقه، سازمان، منابع پرداخت و شیوه پرداخت مشخص شده است و تا این لحظه میزان دیون ما به 6100 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است و امیدواریم تا پایان سال 95 کلیه دیون پرداخت شود.

    معاون مالی شهرداری تهران با بیان اینکه BOT خط 6 و 7 مترو تهران به تأیید شورای شهر رسیده و مطالعات آن در حال انجام است، اما هنوز نهایی نشده، گفت: مردم نگران هستند که با BOT شدن خطوط مترو بلیت افزایش پیدا کند اما هیچ‌گاه این اتفاق رخ نمی‌دهد چراکه براساس قانون مردم تنها یک‌سوم بهای بلیت را پرداخت می‌کنند و دولت و شهرداری مابقی آن را پرداخت می‌کنند.

    گودرزی با بیان اینکه در روش BOT مقدمات برای سرمایه‌گذار فراهم می‌شود تا آنها بتوانند یک پکیج اقتصادی به شهرداری ارائه دهند گفت: بعد از برجام هیات‌هایی برای مذاکره به شهرداری مراجعه کردند اما هیچ‌کدام از این مذاکرات عملیاتی نشده و آنها پس از انجام بررسی‌ها بازنگشته‌اند و حالا بررسی واگذاری BOT خط 6 و 7 به بانک شهر به عنوان بخش خصوصی در حال بررسی است.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک شهر به شریک شهرداری بدل شده است، گفت: میزان بدهی شهرداری به بانک شهرداری 5100 میلیارد تومان است که بخشی از این بدهی پرداخت شده است اما دقت داشته باشید که بانک شهر به عنوان بخش خصوصی وارد می‌شود.

    معاون مالی شهرداری تهران درخصوص درآمد پایدار شهر تهران نیز گفت: در اواخر سال 86، لایحه درآمدهای پایدار شهر تهران تصویب شد و باید بگویم میزان درآمد پایدار پایتخت در آن زمان تنها 12 درصد بود اما با تغییر رویکرد شهرداری توانستیم میزان درآمد پایدار تا سال 94 را به 42 درصد افزایش دهیم.

    گودرزی با بیان اینکه سال 94 نسبت به سال 91 شاهد کاهش 70 درصدی درآمد شهرداری از محل ساخت و ساز بودیم، گفت: با این حال توانستیم با انجام برنامه‌های دقیق درآمدهای شهری را افزایش دهیم.

    معاون مالی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری 1400 میلیارد تومان عوارض از سنوات گذشته، از افراد حقیقی و حقوقی طلب دارد، گفت: شهرداری تهران سعی کرده با ارائه جشن‌های خوش‌حسابی و ارائه تخفیف‌های مختلف به بهانه‌های مختلف مردم را تشویق کند تا عوارض خود را پرداخت کنند که خوشبختانه امسال در بحث پرداخت عوارض نوسازی شاهد رشد 20 درصدی بودیم و میزان چک‌های برگشتی مردم که در اختیار شهرداری است نیز کاهش یافته، اما متاسفانه افراد حقوقی که شامل بخش‌های دولتی، ارگان‌ها و اداره‌جات می‌شوند، از پرداخت عوارض خود استقبال نکرده‌اند، هرچند جلسات زیادی با آنها گذاشتیم و سعی کرده‌ایم آنها را راضی کنیم که عوارض خود را پرداخت کنند اما هنوز در پرداخت عوارض این قشر دچار مشکل هستیم و امیدواریم آنها نیز به فرهنگ پرداخت عوارض در راستای ارائه خدمات بهتر دست یابند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی