عصر بازار

اونس آخرین روز سپتامبر را افزایشی شروع کرد

جوگیری طلا از بحران ژرمن

عصر اعتبار- اونس طلا در آخرین روز هفته گذشته، تحت فشار رشد شاخص دلار بود، اما ریزش بورس‌های اروپایی به دلیل نگرانی از آینده «دویچه بانک» به کمک فلز زرد آمد. این بانک که بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان است به‌دلیل تخلفات با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو شده که باعث شده سهام آن از ابتدای سال ۵۰ درصد سقوط کند. ا

جوگیری طلا از بحران ژرمن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس که روز چهارشنبه روی قیمت 1321 دلار ایستاده بود، پنجشنبه روی مرز 1320 دلار قرار گرفت. با وجود این، روند صبح جمعه از ابتدا افزایشی بود، گرچه این کالای گرانبها تحت فشار عوامل کاهشی ماند. قیمتی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1320 دلار بود، با این همه، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد. قیمت نهایی روز جمعه از آن رو حائز اهمیت است که روز گذشته، آخرین روز سپتامبر بود تا قیمت و بازدهی طلا در پایان سومین فصل سال 2016 مشخص شود. روند 9 ماه گذشته از سال جاری میلادی را در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» خواهید خواند.

    ادامه افت

    اونس طلا روز چهارشنبه 6 دلار افت قیمت را تجربه کرد، افتی که عمدتا ناشی از فروش فنی بود. اونس روز سه‌شنبه تحت‌فشار عملکرد بهتر هیلاری کلینتون در نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا قرار گرفت تا تحلیلگران فنی در روز بعد بازار را به دست بگیرند. اقتصاد آمریکا در روز چهارشنبه چند داده منتشر کرد که در مجموع اثر چندانی بر بازار نداشتند. همچنین جنت یلن در کنگره آمریکا درباره مسائل بانکی صحبت کرد، اما درباره سیاست پولی حرفی نزد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همچنین به شدت چشم به نشست اعضای اوپک در الجزایر داشتند. در طول روز کمتر کسی احتمال می‌داد که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر سر حفظ سطح تولید به توافق برسند اما اواخر شب اعلام شد که با مستثنی شدن سه کشور، اعضایی به رهبری عربستان سعودی بر سر کاهش سطح تولید از ماه آینده توافق کرده‌اند. با انتشار این خبر بهای نفت خام رشد کرد تا طلا از کف روزانه 1318 دلاری بالا بیاید.

     

    روی مرز

    اونس در چهارمین روز کاری هفته هم تا قیمت 1316 دلار افت کرد،‌ اما در نهایت روی مرز آغازین محدوده 1320 دلار ایستاد. رشد بهای نفت خام در این روز هم به کمک طلا آمد، گرچه فشار روی فلز زرد محسوس بود. دیگر عاملی که در این روز به طلا کمک کرد، نگرانی‌های ایجاد شده پیرامون بحران دویچه بانک بود. روز پنج‌شنبه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه چند صندوق پوشش ریسک، بزرگ‌ترین موسسه وام دهنده آلمان را به دلیل مشکلاتش با کاهش اعتبار روبه‌رو کرده‌اند. این اخبار سهام این بانک را بیش از پیش تحت فشار قرار داد. در پی این تحولات، بازارهای سهام آمریکا هم کاهشی شدند. در این شرایط، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن افزایش یافت. با این وجود ادامه اثرگذاری پیروزی نامزد دموکرات بر دونالد ترامپ جنجالی در مناظره اول انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا در نیمه اول هفته فشار بر طلا را حفظ کردند.

    کمک آلمانی

    اونس روز جمعه را با قیمت 1322 دلار آغاز کرد و بعد به دلیل ادامه نگرانی‌های آلمانی با نوسان‌های افزایشی مواجه شد. ادامه نگرانی‌ها درباره آینده دویچه بانک و همچنین افت قیمت نفت از اوج یک ماهه باعث شد بورس‌های آسیایی روز خود را با کاهش شاخص‌ها آغاز کنند و بعد این روند را به همتایان اروپایی خود منتقل کنند. نفت خام با سودگیری معامله‌گران بازار انرژی با افت روبه‌رو شد و به افت طلا کمک کرد اما با نگران کردن معامله‌گران بازارهای سهام به نفع طلا عمل کرد. نگرانی‌های آلمانی،‌ یورو را هم تضعیف کرد تا با افت پول واحد اروپایی، شاخص دلار رشد کند و فشار تازه‌ای بر طلا وارد شود، با این همه کنترل بازار- دست کم تا زمان تنظیم این گزارش- در دست افزایشی‌ها ماند.موسسه سرمایه‌گذاری «ام‌کی‌اس سوئیس» اعلام کرده است که نااطمینانی بیشتر نسبت به وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و بحران در بانک دویچه آلمان موجب افزایش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن شده است.

     

    روند میان مدت

    در حالی که سومین فصل سال 2016 به پایان رسیده است، موسسه سرمایه‌گذاری «میتسوبیشی» در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کرده که افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری مهمترین عامل رشد قیمت جهانی طلا در سه ماه سوم 2016 میلادی به شمار می‌رود.به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، موسسه سرمایه‌گذاری میتسوبیشی می‌گوید قیمت طلا در سه ماه سوم امسال بالاتر از 1300 دلار در هر اونس تثبیت شده است که مهمترین عامل آن، رشد فزاینده تقاضای سرمایه‌گذاری بوده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ جهان از ابتدای امسال تاکنون بیش از 45 میلیون اونس به ذخایر طلای خود افزوده‌اند. تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای هند و چین که پیش از این عامل مهمی در رشد قیمت جهانی این فلز گرانبها به شمار می‌رفته، اکنون نسبت به سال قبل بیش از 40 درصد کاهش داشته است.این موسسه معتبر مالی می‌افزاید: «نرخ بهره واقعی منفی در بازارهای بزرگ و اقتصادهای توسعه یافته موجب ادامه روند صعودی قیمت طلا تا پایان سال 2016 میلادی خواهد شد. بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن نیز اجرای سیاست‌های انبساطی پولی را ادامه می‌دهند. بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو آمریکا در نشست نوامبر نرخ بهره را تغییر دهد و این احتمال هست که مقام‌های بانک مرکزی آمریکا در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش دهند.» به نظر می‌رسد نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند موجب ادامه روند صعودی تقاضای سرمایه‌گذاری و قیمت طلا شود.

    روند بلندمدت

    موسسه سرمایه‌گذاری «بی‌ام‌او» هم پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا و نقره تا سال 2019 میلادی تحت‌تاثیر رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و به‌عنوان سرمایه امن با افزایش روبه‌رو خواهد شد. بانک کانادایی بی‌ام‌او در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: «قیمت جهانی طلا تا 3 سال آینده تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و مکان امن سرمایه‌گذاری با افزایش همراه خواهد شد. میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2017 میلادی به بیش از 1413 دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی 5 درصد رشد داشته است.»این بانک می‌افزاید: «میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2018 میلادی به 1350 دلار و در سال 2019 به 1250 دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی 8 و 4 درصد رشد داشته است. میانگین قیمت هر اونس نقره در سال 2019 میلادی نیز به 19 دلار خواهد رسید.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو