عصر بازار

دومین واگذاری بزرگ سازمان خصوصی‌سازی در آستانه وقوع

عصر اعتبار- مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری‌هایی که در دوازدهم مهرماه سال ۱۳۹۵ انجام خواهد شد، معتقد است که این عرضه‌ها پس از واگذاری‌های شهریورماه امسال بزرگ‌ترین واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در سال ۱۳۹۵ خواهد بود.

دومین واگذاری بزرگ سازمان خصوصی‌سازی در آستانه وقوع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید جعفر سبحانی درباره‌ واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در دوازدهم مهرماه سال 1395، اظهار کرد: می‌توانیم بگوییم بعد از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در پانزدهم شهریورماه، عرضه دوازدهم مهرماه دومین مزایده بزرگ در سال 1395 است که ارزش آن نزدیک به 1500 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

    وی افزود: این واگذاری شامل بخش‌های مختلف است به‌طوری که چهار کشتارگاه با نام‌های کشتارگاه اقلید فارس، یاسوج، ایلام و جونقان در شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری عرضه خواهد شد.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی توضیح داد: سهام این چهار کشتارگاه 100 درصد متعلق به دولت است. قیمت پایه سه کشتارگاه اول حدود 10 میلیارد تومان و قیمت کشتارگاه چهارم حدود 15 میلیارد تومان است.

    سبحانی درباره‌ دیگر واگذاری‌ها، ادامه داد: علاوه بر اینها 92 درصد از نساجی قائمشهر را با قیمت پایه حدود 29 میلیارد تومان عرضه خواهیم کرد، این دومین نوبت عرضه نساجی قائمشهر است که امیدوار هستیم واگذاری‌اش موفقیت‌آمیز باشد.

    وی اضافه کرد: مجتمع صنعتی اسفراین نیز که تقریبا جزو شرکت‌های بزرگ ما برای واگذاری است با ارزش تقریبی حدود یک هزار و 100 میلیارد تومان و لوله‌گستر اسفراین با قیمت پایه 275 میلیارد تومان عرضه خواهند شد. علاوه بر این عرضه پالایشگاه پارسیان سپهر را خواهیم داشت که این هم با قیمت پایه حدود 13 میلیارد تومان آماده عرضه است. البته 20 درصد از این پالایشگاه متعلق به دولت است.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی تشریح کرد: همچنین شرکت پیمانکاری کارهای زیربنایی آب‌پیماب با قیمت تقریبی 42 میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

    سبحانی بیان کرد: تصور می‌کنیم بعد از واگذاری پانزدهم شهریورماه که بزرگ‌ترین واگذاری سال 1395 بود عرضه دوازدهم مهرماه بزرگ‌ترین واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در سال 1395 باشد با این توضیح  که در سال 1395 ما تمامی شرکت‌های باقی‌مانده برای خصوصی‌سازی را باید قیمت‌گذاری کنیم و مرحله‌ آماده‌سازی آنها را برای ورود به بورس یا فرابورس مهیا کنیم.

    وی افزود: تقریبا در شش ماهه دوم سال 1395 باید منتظر باشیم که مزایده‌های دیگری را داشته باشیم که سطح آن مزایده‌ها می‌تواند بیشتر یا کمتر از ارقام ذکر شده باشد. انشاالله بتوانیم برای تمامی شرکت‌های باقی‌مانده در لیست واگذاری سال 1395 که حدود 200 شرکت هستند زمینه عرضه را به خوبی فراهم کنیم.

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی‌سازی یک هزار و 111 شرکت در لیست واگذاری‌ها قرار داشتند که این تعداد شرکت در دوره‌های مختلف به فروش رفتند یا ورشکست شده یا انحلال پیدا کردند و یا از زیرگروه یک و دو خارج شدند و آن چیزی که در حال حاضر باقی‌مانده حدود 200 شرکت است که تا سال 1395 باید عرضه شود.

    سبحانی ادامه داد: باید بپذیریم که شرکت‌های باقی‌مانده مانند سال‌های ابتدایی شروع خصوصی‌سازی پرمتقاضی نیستند، چرا که در هر بنگاهی در ابتدا جنس‌های خوب را می‌خرند و در انتها شرکت‌هایی که مقداری مشکل دارند باقی می‌مانند و این موضوع کار را برای خصوصی‌سازی سخت‌تر می‌کند. از این منظر اگر بخواهیم آنها را براساس قیمت‌های واقعی که ارزشیابی می‌شود عرضه کنیم، ممکن است برای تعدادی از آنها مشتری پیدا نشود و اگر بخواهیم از روش‌های دیگری ارزشیابی کنیم ممکن است ما را به موضوعاتی متهم کنند، بنابراین ظرافت واگذاری‌ها در سال 1395 در عین سخت بودن پیچیده هم است با این توضیح که تمام شرکت‌های باقی‌مانده باید مطابق قانون تا پایان سال 1395 شرایط عرضه‌شان فراهم شود.

    وی توضیح داد: شرکت‌های گروه یک تا پایان سال 1389 و گروه دو باید تا پایان سال 1393 واگذاری‌شان تمام می‌شد، اما با مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند، این موضوع دو سال تمدید شد و انتظار می‌رود که واگذاری‌ها تا پایان سال 1395 به اتمام برسد، ولی این‌که تا چه حد این موضوع به مرحله‌ ظهور برسد به عوامل دیگری که ما چندان در آن دخل و تصرف نداریم بر می‌گردد. 

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در پایان گفت: وضعیت بازار سرمایه و شرایط کلی کشور در واگذاری‌ها تعیین‌کننده خواهد بود، ولی با توجه به شرایط پساتحریم و اتفاق‌های خوبی که در صحنه‌های بین‌المللی برای کشورمان پیش می‌آید و فضای امنیتی که برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود، امیدوار هستیم که در شش ماهه دوم سال 1395 رونق اقتصادی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی