عصر بازار

تشریح روش‌های تامین مالی و اراده سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری

عصر اعتبار- قوانین سرمایه‌گذاری و روش‌های تامین مالی در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی تشریح شد تا با رفع ابهام‌های موجود، آنها هم سریع‌تر دست به کار شوند.

تشریح روش‌های تامین مالی و اراده سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، «علی‌اصغر شالبافیان»، نماینده سازمان تامین اجتماعی در ادامه رونمایی از طرح 100 هتل، 100 کسب و کار در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، گفت: طبق اسناد بالادستی، تمرکز دولت در برنامه ششم توسعه بیشتر تقویت اصالت هتل‌های 4 و 5 ستاره است. اگر بند 50 سیاست های کلی نظام در برنامه ششم توسعه نیز محقق شود، ما به 770 هتل دیگر نیاز داریم، درحالیکه طبق ملاحظات کشور می‌توانیم نهایت 400 تا 500 هتل بسازیم.

    در ادامه این همایش که از روز یکشنبه - 11 مهرماه - با حضور نمایندگان 17 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی آغاز شده، سه پنل تخصصی با موضوع‌های «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری»، «قوانین و مقررات، مشوق‌ها و روش‌های تامین مالی در صنعت گردشگری» و «ارزیابی و تحلیل شرکت‌های هتل‌ساز، صاحبان هتل‌ها و واسطه‌های مدیریتی از بازار گردشگری ایران» برگزار شد که سیدحسن قدمگاهی - مدیرکل سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری سازمان تامین اجتماعی - در این بخش به معرفی تعدادی از پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی در صنعت گردشگری برای جلب مشارکت سرمایه‌ گذار خارجی پرداخت.

    این پروژه‌ها به شهرهای تهران، اصفهان، کاشان، مشهد، شیراز، اراک، یزد، همدان، بندرعباس و مازندران اختصاص داشت.

    محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی پس از تشریح جزئی بافتِ تاریخی ایران و آثاری که در یونسکو ثبت شده‌اند، برخی بناهای تاریخی که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند را معرفی کرد.

    حسن قالیباف، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز با اشاره به ورود هتل زنجیره‌ای هما به بورس اظهار کرد: تا کنون صنعت هتلداری ایران به بورس وارد نشده بود، بنابراین آنها از بازار سرمایه تامین مالی نمی‌شدند، درحالیکه بیشتر هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی در بورس حضور پررنگی دارند، مثلا ارزش سهام هتل هیلتون در بورس نیویورک چند میلیون دلار است.

    وی یادآور شد: موضوع بورس فقط کسب سرمایه نیست، بلکه اعتمادسازی است. معمولا در قراردادهای بین‌المللی حساب دیگری روی شرکت‌هایی که در بورس فعال‌اند، باز می‌کنند.

    او سپس برای سرمایه‌گذاران خارجی، وضعیت بورس اوراق بهادار ایران را شرح داد.

    محمدعلی سهمانی، مدیرعامل بانک رفاه و نماینده بازار پول ایران نیز نحوه استفاده از تسهیلات بانکی و روش‌های تامین مالی نوین و رایج در ایران را تشریح کرد.

    «جمشید حمزه‌زاده»، رییس جامعه هتلداران ایران نیز با اشاره به قوانین موجود در ایران برای حمایت از سرمایه‌گذاران هتل، به پرسش‌های احتمالی درباره نحوه تامین زمین، پرداخت هزینه‌های جاری و مالیات‌ها، با استناد به قوانین موجود، پاسخ داد.

    او تاکید کرد: هتل‌ها نیز همانند دفاتر خدمات مسافرتی به واسطه ارزآوری باید مشمول جوایز صادراتی در بخش صادرات غیرنفتی شوند و حتما تحقق این مطالبه پیگیری می‌شود.

    این هتلدار سپس به برخوردهای سلیقه‌ای برخی شهرداران با صاحبان هتل‌ها اشاره کرد و افزود: در ایران شهردار هر شهر مستقل است و شهرداری‌ها هنوز از ساختار سنتی برخوردارند، برای همین تا کنون شاهد دریافت عوارض‌های مختلفی از ناحیه آنها بوده‌ایم، هرچند به تازگی حمایت‌هایی می‌شود و برخی شهرداران مثل تبریز، گرگان، کرمان، قم، سمنان، اصفهان و اردبیل هتل‌ ها، عوارض ساخت هتل را 100 درصد رایگان کرده‌اند.

    حمزه‌زاده گفت: برخی شهرداران نیز پروژه‌های مشارکتی را با بخش خصوصی تعریف کرده‌اند. مانند تبریز که برای ساخت 10 هتل 4 و 5 ستاره جانمایی کرده و دنبال مشارکت است.

    در ادامه این پنل، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی که از کشورهای فرانسه، هلند، آلمان، آفریقای جنوبی، ایتالیا، سنگاپور، ترکیه و پرتغال بودند، به معرفی ویژگی‌ها و پروژه‌هایی که تا کنون در سایر کشورها اجرا کرده‌اند، پرداختند و برخی از آنها حتی برای شروع سریع کار در ایران و ایجاد دفتر نمایندگی در تهران، اعلام آمادگی کردند.

    شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم که قبلا تجربه کار در ایران را داشتند با معرفی پروژه‌های خود و ظرفیت بازار ایران، سایر سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار جذاب را فراخواندند.

    این همایش روز دوشنبه به صورت  B2B با برگزاری نشست‌های رو در رو میان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ادامه می‌یابد.
    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی