عصر بازار

ریزش طلای جهانی عمیق‌تر شد

عصر اعتبار- طلای جهانی روز سه شنبه تحت تاثیر صعود ارزش دلار که با آمار اقتصادی مثبت آمریکا تحت پشتیبانی قرار گرفت، به پایین‌ترین سطح در بیش از دو هفته گذشته نزول کرد.

ریزش طلای جهانی عمیق‌تر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.3 درصد کاهش پیدا کرد و در 1307.70 دلار ایستاد.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.2 درصد کاهش یافت و به 1310.70 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 4.40 دلار یا 0.3 درصد کاهش پیدا کرد و در 1312.70 دلار بسته شد.

    گزارش موسسه مدیریت عرضه که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد کارخانه‌های آمریکایی فعالیتشان در سپتامبر را افزایش دادند و از رشد منفی ماه اوت بهبود پیدا کرده اند. این گزارش نشان داد اقتصاد آمریکا در برابر فشارهای نزولی حاصل از کندی اقتصاد جهانی مقاوم مانده است و دورنمای افزایش نرخهای بهره این کشور در دسامبر را تقویت کرد.

    شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می کند، بیش از 0.5 درصد رشد کرد و به 96.128 واحد رسید.

    مارک تو، مدیر تحقیقات در گروه مالی وینگ فانگ هنگ کنگ به رویترز گفت: قیمت طلا در حال حاضر تحت فشار قرار گرفته است و با وجود بحرانهای مختلف از مشکل نقدینگی دویچه بانک گرفته تا بریگزیت، این فلز ارزشمند موفق نشده است به بالای 1350 دلار صعود کند. این وضعیت نشانه منفی است که طلا حتی نمی تواند از اخبار بد بهره برداری کند.

    طلا در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن برای دارایی تبدیل شده و افزایش تقاضا برای این فلز، از قیمت آن پشتیبانی می کند.

    بازارهای چین به مناسبت روز ملی این کشور در هفته جاری تعطیل هستند و در نتیجه حجم معاملات کمتر شده و بازارهای طلا آرام خواهند بود.

    به گفته یک معامله گر طلا، عدم حضور خریداران چینی احتمالا طلا را هفته جاری در فاز تحکیم قیمت قرار می دهد.

    طلا معاملات سپتامبر را با 0.4 درصد افزایش قیمت به پایان برد اما ضعف این فلز در روز جمعه باعث شد رشد قیمت طلا در سه ماهه سوم به حدود 0.3 درصد کاهش تبدیل شود. این فلز زرد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحت تاثیر نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی بویژه چین و پیامدهای اقتصادی بریگزیت و به تاخیر افتادن روند تحکیم سیاست پولی در آمریکا، 24 درصد رشد قیمت داشته است. در حالیکه تحلیلگران انتظار دارند طلا عمده 24 درصد رشد قیمت را حفظ کند، اما این فلز به یک محرک جدید برای بالا بردن قیمتها نیاز دارد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری به 18.68 دلار رسید. هر اونس پلاتین به 996.95 دلار نزول کرد که پایین‌ترین قیمت در بیش از سه ماه اخیر بود و هر اونس پالادیم با 0.2 درصد کاهش، به 709 دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی