عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تبیین کرد

پیشنهادهایی برای رفع تنگناهای اعتباری سیستم بانکی

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران چهار عامل معوقات بانکی، دارایی های مازاد، بدهی دولت به سیستم بانکی و موانع افزایش سرمایه بانک ها را دلایل تنگنای اعتباری سیستم بانکی دانست و برای رفع آنها پیشنهادهایی داد.

پیشنهادهایی برای رفع تنگناهای اعتباری سیستم بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بانک توسعه صادرات، علی صالح آبادی افزود: علت های انباشت معوقات مفصل است برای نمونه اگر نرخ سود بانکی از تورم پایین تر باشد کسی که تسهیلات گرفته است، تمایلی به برگرداندن آن ندارد و از نگهداری منابع نزد خود سود بیشتری می برد.
    وی اضافه کرد: حالت دیگر در زمان رکود است که دریافت کننده تسهیلات توان بازپرداخت منابع را ندارد. در این حالت املاک و کارخانه ها به جای تسهیلات بازپرداخت نشده به تملک بانک درمی آید.
    صالح آبادی ادامه داد: بنابراین شرایط اقتصادی رکودی معوقات را افزایش می دهد.
    این مسئول گفت: بخشی از دارایی های راکد به صورت اختیاری و برخی غیرارادی به تملک بانک درآمده است. بخش اختیاری آن به زمان سودده نبودن فعالیت های بانک برمی گردد که با سود حاصل از تاسیس شرکت یا تملک دارایی ها می توان زیان پیشین بانک را پوشاند و مربوط به دوره ای می شد که محدودیت ها و مقررات به شکل امروز اجرا نمی شد.
    صالح آبادی ادامه داد: بخشی غیرارادی دارایی های تملک شده نیز به دلیل بدهی های بازپرداخت نشده شرکت ها و کارخانه ها به بانک ایجاد شده است. سهام واگذار شده به بانک در این دوره سهام خوب و باکیفیتی نیست و مشتری چندانی ندارد که آن را به بانک می دهند. البته بخش شرکت داری غیرارادی بانک ها پررنگ تر از بخش ارادی بوده است.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات در تبیین راهکار کاهش معوقات بانکی گفت: یک بخش از بدهکاران بانکی افراد، مجموعه و شرکت هایی اند که به عنوان پیمانکار از دولت طلب دارند. راه حل نخست این است که دولت پول این ها را بدهد اما با توجه به کمبود منابع در دولت و دشواری راه حل نخست، راه دیگر این است که دولت به شرکت های پیمانکار اسناد خزانه بدهد.
    صالح آبادی گسترش دایره مبادله و گردش اسناد خزانه را خواستار شد و اضافه کرد: موضوع نقدشوندگی و مسائل بازار ثانویه و جزییات آن به فکر جداگانه نیازمند است.
    وی افزود: راهکار دیگر برای کاهش معوقات، رونق صادرات و بهبود شرایط اقتصادی است. تسهیل ارتباط بانک های ایرانی با بازارهای جهان و مبادله و استفاده از خطوط اعتباری در ارتباط با بانک های بین المللی می تواند در این مسیر راهگشا باشد.
    صالح آبادی گفت: با ترویج بیشتر خطوط اعتباری شرکت ها مجبور نمی شوند برای خرید مواد اولیه و تکنولوژی از خارج پول نقد پرداخت کنند. مهم تر از آن اینکه چرخه نقدینگی در کشور ما باید اصلاح شود که نکته بسیار مهمی است.
    این مسئول افزود: شرایط بازارهای ما باید به گونه ای شود که به دارایی های مازاد بانک ها اجازه فروش بدهد.
    وی ایجاد امکان افزایش سرمایه نقدی بانک ها را یکی دیگر از راه های حل تنگنای اعتباری برشمرد و افزود: اگر دولت تنگنای مالی داشته باشد و نتواند مبلغ موردنیاز سیستم بانکی و بویژه بانک های دولتی را برای افزایش سرمایه فراهم کند، پیشنهاد ما استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است.
    صالح آبادی اضافه کرد: البته اجرای این راهکار به دستورالعمل و چارچوب اجرایی مدون نیازمند است.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره تصمیم های بانک مرکزی برای جبران بدهی دولت توضیح داد در بانک های دولتی یا هرجا دولت به بانک ها بدهکار است، به واسطه بانک مرکزی و از محل تجدید ارزیابی دارایی های ارزی، بدهی به بانک ها تسویه می شود.
    صالح آبادی افزود: در این حالت امکانی پیش می آید که همه بدهی ها در فرایندی تهاتر شود. در این شرایط گرچه نقدینگی جدید وارد بانک ها نمی شود اما برای سیستم بانکی فرصت تنفس فراهم می آید.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: این ابزار چند خاصیت مهم دارد؛ نخست اینکه بدهی بانک ها به بانک مرکزی را از بین می برد؛ دوم پول خود بانک را به چرخه تسهیلات بازمی گرداند و سوم کفایت سرمایه بانک را بالا می رود تا استانداردهای بانکی ایران نیز مطابق استانداردهای جهانی مانند مقررات «بال» تعدیل شوند.
    کمیته بال یا بازل (Basel Committee on Banking Supervision یا BCBS) مرکب است از نمایندگان بلندپایه بانک های مرکزی شماری از کشورهای گروه 10 است که هر سه ماه یک بار توسط بانک تسویه های بین المللی به عنوان دبیرخانه دایمی آن در شهر بازل سوییس تشکیل می شود.
    کمیته بازل قدرت قانونی ندارد اما بیشتر کشورهای عضو آن به طور ضمنی به اجرای توصیه های آن موظفند.
    از مهمترین اقدام های کمیته بال تهیه و انتشار اصول پایه در نظارت بانکی کارا و موثر و همچنین مقررات مربوط به کفایت سرمایه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو