عصر بازار

فراز و فرود یک روزه دلار

عصر اعتبار- در چهارمین روز هفته، دلار قله قیمت ۹ ماهه را لمس کرد و سکه به پایین‌ترین قیمت از میانه مرداد ۹۵ رسید.

فراز و فرود یک روزه دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، روز سه‌شنبه، شاخص ارزی با کاهش 2 تومانی به قیمت 3 هزار و 586 تومان رسید. کاهش قیمت دلار در حالی رقم خورد که در ابتدای روز این ارز وارد محدوده 3 هزار و 590 تومان شد و حتی در مقطع کوتاهی روی قیمت 3 هزار و 593 تومان قرار گرفت. این قیمت بالاترین بهای دلار از بهمن 94 بود. با این حال، در نیمه دوم روز، دلار تحت‌تاثیر افزایش حجم عرضه در مسیر کاهشی قرار گرفت تا بازار روز سه‌شنبه دو نیمه متفاوت را تجربه کرده باشد. در چهارمین روز هفته، فضای بازار سکه نیز کاهشی بود. در سیزدهمین روز مهرماه، فلز گرانبهای داخلی به‌طور عمده تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی قرار داشت.

    اونس طلا تا ساعت 3 بعدازظهر، زیر محدوده هزار و 310 قرار گرفته بود، عاملی که زمینه‌ساز افت 6 هزار تومانی سکه و رسیدن آن به قیمت یک میلیون و 111 هزار تومان بود. با این حال، حدود ساعت 4 عصر طلای جهانی به زیر مرز هزار و 300 دلار سقوط کرد تا فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمت پایین‌تر رود. قیمتی که تا ساعت 4 عصر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 108 هزار تومان بود، امری که از کاهش 9 هزار تومانی فلز گرانبهای داخلی و رسیدن آن به کمترین قیمت از 19مرداد 95 حکایت می‌کرد. البته سکه در ابتدای روز با اهرم دلار تلاش کرده بود که در برابر افت قیمت مقاومت کند، ولی با افزایش شدت کاهش اونس، روند نزولی سکه نیز سرعت گرفت.

    افزایش ابتدایی

    در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را در کانال بالاتری نسبت به روز دوشنبه آغاز کرد. روز سه‌شنبه، معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 590 تومان کلید خورد که 2 تومان بالاتر از قیمت بسته شده سومین روز هفته بود. شروع معاملات در محدوده 3 هزار و 590 تومان در حالی صورت گرفت که برخی معامله‌گران در ابتدای روز سعی داشتند با قیمت 3 هزار و 589 تومان اقدام به خرید دلار کنند، ولی هیچ معامله‌گری حاضر به فروش ارز با آن قیمت نشد. در این فضا، معامله‌گران فردایی نیز تلاش کردند که هیجان بازار را بالا ببرند.

    پس از اینکه معاملات نقدی با قیمت 3 هزار و 590 تومان آغاز شد، معامله‌گران فردایی قیمت را تا 3 هزار و 592 تومان بالا بردند تا تحت‌تاثیر این فضای هیجانی، قیمت در معاملات نقدی دلار نیز تا 3هزار و 593 تومان بالا برود. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار داد. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم به‌طور سنتی یکی از متغیرهای اثرگذار در تعیین قیمت دلار بازار داخلی است و معامله‌گران پاساژ افشار نگاه ویژه‌ای به معاملات درهم دارند. حتی برخی فعالان اعتقاد دارند که برخی معامله‌گران انتظارات قیمتی خود را با نرخ حواله درهم تنظیم می‌کنند.

    در کنار رشد نرخ حواله درهم، ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز دومین عاملی بود که قیمت دلار را در مقطعی از روز بالا برد. با این وجود فشار عرضه در نیمه دوم روز به اندازه‌ای بود که رشد دلار نه‌تنها ادامه پیدا نکرد؛ بلکه قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت.پس از رسیدن دلار به نقطه 3 هزار و 593 تومان، میزان فروش‌های ارزی در بازار بالا رفت. در این وضعیت، از ساعت 12 ظهر قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت و به سرعت وارد محدوده پایین‌تر شد. در این راستا، قیمت دلار تا ساعت 3 بعدازظهر به 3 هزار و 586 تومان رسید که 7 تومان پایین‌تر از سقف قیمت ابتدای روز و 2 تومان کمتر از نرخ روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، افزایش عرضه ارز توسط بازارساز و احتیاط معامله‌گران دو عاملی بود که منجر به افزایش حجم ارز موجود در بازار شد. در ابتدای روز سه‌شنبه، برخی صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را 3 هزار و 583 تومان عنوان کردند، این در حالی بود که در انتهای روز این نرخ تا 3 هزار و 575 تومان پایین آمده بود.

    عبور دلار مبادله‌ای

    در چهارمین روز هفته، برخلاف کاهش بهای دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز سه‌شنبه، دلار مبادله‌ای با 29 ریال رشد از مرز 3 هزار و 150 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 151 تومان و 9 ریال رسید. به‌نظر می‌رسد، تقویت دلار در بازارهای جهانی عامل اصلی افزایش نرخ رسمی این ارز بود. برخلاف افزایش بهای دلار مبادله‌ای، روز سه‌شنبه، نرخ رسمی پوند در مسیر کاهشی قرار گرفت. در چهارمین روز هفته، پوند مبادله‌ای با 29 تومان کاهش به قیمت 4 هزار و 47 تومان رسید. کاهش پوند به‌دلیل تضعیف ارزش آن در بازارهای جهانی بود. روز دوشنبه، با مشخص شدن زمان آغاز فرآیند رسمی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در بازارهای جهانی شروع به کاهش کرد، امری که در روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو