عصر بازار

اونس از کف ۵/ ۳ ماهه بالا آمد

تعدیل فنی- بنیادی سقوط طلا

عصر اعتبار- اونس طلا روز سه‌شنبه ۴۳ دلار از ارزش خود را از دست داد تا یکی از بدترین روزهای خود در حدود سه سال گذشته را تجربه کرده باشد. با این همه، روند بهای فلز زرد روز چهارشنبه به دلایل فنی و همچنین انتشار داده‌های بد گزارش ADP از بازار کار آمریکا تعدیل شد. طلا همچنان تحت فشار است؛ چراکه قدرت فنی آن آسیب دیده، اما بازارها اکنون بیشتر در انتظار داده بنیادین مهم روز جمعه یعنی گزارش دولتی اشتغالزایی آمریکا هستند. اونس طلا که روز سه‌شنبه به بهای ۱۲۶۸ دلار سقوط کرده بود، روز چهارشنبه را با قیمت ۱۲۷۵ دلار آغاز کرد.

تعدیل فنی- بنیادی سقوط طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه روز نوسان‌های پیرامون همین قیمت پی گرفته شد تا با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی دامنه نوسان‌ها هم افزایش یابد. بهایی که تا ساعت 6عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1269 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری اولین هفته فصل آخر سال 2016 رقم خورده باشد.سقوط 43 دلاری اونس طلا در روز سه‌شنبه که قیمت این کالای سرمایه‌ای را به کف 5/ 3 ماهه برد عمدتا ناشی از تقویت دلار و نگرانی علاقه‌مندان طلا از احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری میلادی بود. همسو با طلا، نقره هم به کف بیشتر از سه ماهه رفت. دیگر خبر مهم این روز سقوط پوند بریتانیا به کف 31 ساله در مقابل دلار بود. دلیل سقوط پوند حرکت سریع دولت بریتانیا به سوی خروج از اتحادیه اروپا است. پوند روز چهارشنبه هم به‌شدت تحت فشار ماند. دیگر خبر مهم روز سه‌شنبه که حامی افزایش نرخ‌های بهره ایالات‌متحده بود، سخنان تازه جف لکر، از مقام‌های ارشد فدرال رزرو بود که گفت با استراتژی مناسب می‌توان به فکر انقباض پولی بود. ایالات‌متحده در این روز همچنین داده خوبی از وضعیت کارخانه‌ها منتشر کرد که به نفع دلار و به ضرر طلا تمام شد. عامل دیگری که در این روز به ضرر طلا عمل کرد، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام بود. بورس‌های آسیایی و اروپایی روز سه‌شنبه با رشد مواجه شدند، گرچه بازارهای آمریکا وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. روز سه‌شنبه سهام «دویچه بانک» رشد کرد چراکه نگرانی‌ها درباره آینده این بانک کاهش یافته بود. با این همه جریمه‌ای که دادگستری ایالات‌متحده برای این بانک در نظر گرفته و همچنین سقوط سهام این موسسه که بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان است، همچنان نگران‌کننده است. روز سه‌شنبه بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد که نرخ بهره خود را تغییر نداده است. این خبر کمک بیشتری به بازارهای آسیایی کرد. دیگر عامل کمک‌کننده به بازارهای آسیایی افت ین ژاپن مقابل دلار ایالات‌متحده بود. بازارهای چین در این روز هم تعطیل بودند. این بازارها از یک تا 9 اکتبر تعطیلات ملی را تجربه می‌کنند. اما در دومین روز کاری از فصل جدید، فروش فنی هم به‌شدت به ضرر طلا و نقره تمام شد. با باز شدن بازار نیویورک، مرزهای حمایتی شکست تا اونس به کف بیش از سه ماهه برود.

    اما سقوط روز سه‌شنبه آنقدر شدید بود که بازار در سومین روز هفته دست به تعدیل روند زد. قیمت شروع بازار بالاتر از قیمت نهایی روز سه‌شنبه بود که نشان می‌داد بازار تلاش می‌کند بخشی از ارزش از دست رفته روز قبل را بازگرداند. تعدیل روند شاخص دلار که روز سه‌شنبه به سوی مرز 5/ 96 واحد حرکت می‌کرد هم در شکل گرفتن این روند به‌شدت موثر بود. با این حال دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی قیمت نفت خام به طلا کمک کرد. روز گذشته با انتشار اخباری مبنی بر کاهش موجودی نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی و همچنین ادامه توجه به توافق اخیر اعضای اوپک بر سر کاهش سطح تولید، نفت خام به بهای 52 دلار رسید که بالاترین قیمت از ماه جولای بود. از سوی دیگر روز چهارشنبه هم شاهد اظهار نظر یکی دیگر از مقام‌های فدرال رزرو درباره نرخ بهره بود. چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو روز چهارشنبه گفت که اگر داده‌های اقتصادی خوب بماند، با افزایش نرخ‌های بهره در ماه دسامبر مشکلی ندارد. این خبر به ضرر طلا کار کرد. با وجود این خبر دیگری نیز وجود داشت که به نفع طلا عمل کرد. توجه معامله‌گران بازارها به احتمال دشوار بودن روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شد خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن افزایش پیدا کند. پوند روز سه‌شنبه برای اولین بار از ژوئن 1985 به نرخ برابری کمتر از 27/ 1 مقابل دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی