عصر بازار

رئیس کل گمرک ایران خبر داد:

قاچاق کالا ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است

عصر اعتبار- رئیس کل گمرک ایران که به همراه وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان سمنان سفر کرده است، گفت: قاچاق کالا به میزان ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

قاچاق کالا ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شبکه اخبار اقتصادی  و دارایی، اشاره مسعود کرباسیان پیش‌تر به برنامه‌های دولت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز برمی‌گردد که اجرای این برنامه‌ها در کاهش قاچاق مؤثر بوده و مورد تأیید صاحب‌نظران و مسؤولان نیز هست.

    مسعود کرباسیان در تشریح دلایل کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق کالا عنوان کرد: روند اداری سنتی و نبود سامانه‌های ثبت الکترونیکی از عوامل مهم قاچاق کالا در گذشته بود که الکترونیکی شدن این فرآیندها در کاهش قاچاق بسیار موثر بوده است.

    کرباسیان در ادامه به الکترونیکی شدن صدور پروانه‌های واردات و صادرات در گمرک اشاره کرد که نقش مهمی در کاهش قاچاق داشته است. گفته می‌شود در زمانی که پروانه‌های گمرکی کاغذی صادر می‌شد بسیاری با جعل این پروانه‌ها در شهرهای جنوبی اقدام به قاچاق کالا می‌کردند که با الکترونیکی شدن صدور پروانه‌ها یکی از گلوگاه‌های مهم قاچاق از بین رفته است.

    علاوه بر پیشگیری از جعل این پروانه‌ها اشاره رئیس کل گمرک ایران به امکان استعلام آسان‌تر پروانه‌های الکترونیکی هم بود که سامانه‌های گمرک امکان استعلام الکترونیکی صحت پروانه‌ها یا مجوزها را فراهم کرده و نیروی انتظامی در مدت زمان کمتر از یک دقیقه می‌تواند از قاچاق یا غیرقاچاق بودن یک محموله مطلع شود.

    کرباسیان دلیل دیگر کاهش قاچاق را شفاف‌سازی اطلاعات عنوان کرد که تأثیر قابل‌توجهی در پیشگیری از قاچاق کالا داشته است. گمرک در این دولت به کمک سامانه‌های خود ارتباط الکترونیکی با بانک مرکزی برقرار کرد و موفق شد از قاچاق ارز که قبلاً در ارتباط کاغذی وجود داشت پیشگیری نماید و منشا تأمین ارز شفاف‌تر شود و با حذف کاغذ از فرآیند تسویه ارز بانکی واردات قدم مهمی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بردارد.

    رئیس کل گمرک ایران ایجاد پنجره واحد مجازی را نیز از دیگر اقدامات گمرک در پیشگیری از قاچاق کالا عنوان نمود. هم‌اکنون ارتباط گمرک با 21 سازمان به صورت الکترونیکی برقرار شده و تبادل اطلاعات و اخذ مجوزها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و این فرآیند در پیشگیری و کاهش قاچاق کالا تأثیر قابل‌توجهی داشته است که یکی از مهم‌ترین آنها سازمان غذا و دارو است که با برقراری ارتباط الکترونیکی برای تبادل اطلاعات یکی دیگر از روزنه‌های قاچاق کالا که به حوزه حساس و بسیار مهم غذا و دارو مربوط می شد نیز بسته شده است.

    رئیس کل گمرک ایران در ادامه اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد گمرک در دولت یازدهم راه‌اندازی گمرک الکترونیک در ایران است، به نحوی که با استفاده از دانش‌پژوهان داخلی موفق شدیم با راه‌اندازی و اجرای سامانه جامع گمرکی 34عملیات گمرکی را الکترونیکی کنیم.

    به گفته کرباسیان همچنین راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور، پنجره واحد تجاری مجازی، کیف پول الکترونیکی، پروانه الکترونیکی، سامانه آنلاین ارزش، دوراظهاری واردات، دوراظهاری صادرات،  دوراظهاری ترانزیت، طرح کارشناسی مجازی، مانیفست الکترونیکی، صندوق الکترونیکی، کنترل الکترونیک بدهی‌ها، سامانه جامع بازبینی، توزین هوشمند، بایگانی دیجیتال، اعمال بخشنامه‌ها به صورت الکترونیکی، سامانه ثبت و دریافت شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه، سامانه هوشمند بیمه و تیر الکترونیکی از دیگر دستاوردهای مهم گمرک در دولت بوده است.

    گمرک در دولت برای نخستین بار در اقدام و عمل به صورت جدی وارد موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد، علاوه بر ده برابر شدن کشفیات قاچاق ،بخشی از اقدامات گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز شامل موارد ذیل بود؛ صدور پروانه الکترونیکی، ارتباط الکترونیکی با بانک مرکزی، دسترسی نیروی انتظامی به اطلاعات پروانه‌ها با ارسال پیامک و همچنین دسترسی‌های بیشتر از طریق تبادل الکترونیک داده‌ها به نحوی که نیروی انتظامی می‌تواند در کمتر از یک دقیقه از صحت و سقم محموله‌ها اطلاع حاصل کند، بارگذاری بارنامه‌های الکترونیکی، ایجاد تله‌های الکترونیکی، سامانه دریافت شماره سریال گوشی‌های تلفن همراه، راستی‌آزمایی عملکرد تجار و بازرگانان به صورت هوشمند، کنترل الکترونیکی کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، تجهیز گمرکات به امکانات کنترلی پیشرفته و مانیتورینگ الکترونیکی کالاهای ترانزیتی که انجام این اقدامات در کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق کالا در کشور بسیار مؤثر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی