عصر بازار

همزمان با سفر هیئت بانک مرکزی به آمریکا مطرح شد

لزوم افزایش سهم اقتصادهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه در صندوق بین المللی پول

عصر اعتبار- اعضای گروه ۲۴ خواستار اجرای کامل اصلاحات سهمیه و حاکمیتی مصوب سال ۲۰۱۰ صندوق بین المللی پول تا مهلت مقرر سال ۲۰۱۷ در جهت افزایش سهم اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه شدند.

لزوم افزایش سهم اقتصادهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه در صندوق بین المللی پول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، قائم مقام این بانک و هیئت همراه در سفر خود به آمریکا در جلسات معاونان و وزرای گروه 24 شرکت کردند؛ در این جلسات به عوامل اثرگذار بر اقتصاد جهان از جمله رشد ضعیف اقتصادهای پیشرفته، تنشهای سیاسی و نااطمینانی ناشی از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، اشاره و از اقتصادهای پیشرفته درخواست شده با استفاده از ابزار مالی مناسب و اصلاحات ساختاری، سیاستهای پولی مناسب خود را به منظور افزایش رشد و تقاضای جهانی به کار برند.

    اعضای گروه 24 ضمن استقبال از گنجاندن یوآن چین در سبد حق برداشت مخصوص (SDR) از صندوق بین‌المللی پول (IMF)، گروه بانک جهانی (WBG) و سایر نهادهای ذیربط درخواست کردند اقدامات خود را در خصوص یافتن راه‌حل‌های ملموس برای رفع مشکل کاهش روابط بین بانکی و جلوگیری از محدودیت های مالی بیشتر ارایه کنند.
    اعضای گروه 24 همچنین اجرای کامل اصلاحات سهمیه و حاکمیتی مصوب سال 2010 صندوق بین المللی پول تا مهلت مقرر سال 2017 در جهت افزایش سهم اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را خواستار شدند. علاوه براین ایجاد تعادل و رعایت منطقه ای و جنسیتی در امر استخدام نیروهای کارشناسی از کشورهای عضو و ایجاد دوره های شغلی از دیگر خواسته های اعضای گروه 24 از صندوق بود.
    هیئت بانک مرکزی در این سفر طی برگزاری جلساتی با ادارات مختلف صندوق بین المللی پول، در خصوص مسایل مختلف اقتصادی کشور در زمینه استفاده از دوره های آموزشی و کمک های فنی در راستای استفاده از تجارب این صندوق مذاکره کردند.
    علاوه بر این، دکتر کمیجانی در جلسه ای با دبیرکل هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB)، در رابطه با مقدمات انتقال ریاست آن موسسه به جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2017، برگزاری نشست سیاست گذاری اعضا و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه ابزارهای تامین مالی اسلامی در تهران مذاکره کرد.

    کاهش نرخ بهره تسهیلات صندوق بین المللی پول به کشورهای کم درآمد به سطح صفر درصد
    هیئت بانک مرکزی در ادامه سفر خود به آمریکا در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی شرکت کرد. در این اجلاس، مدیر عامل صندوق بین المللی پول و رییس بانک جهانی اقدامات خود را در جهت بهبود وضع اقتصادی و کاهش فقر در کشورها اعلام کرد.
    مدیرعامل صندوق بین المللی پول، تکمیل اصلاحات ساختاری صندوق، گنجاندن یوان چین در سبد حق برداشت مخصوص (SDR)، کاهش نرخ بهره تسهیلات صندوق به کشورهای کم درآمد به سطح صفر درصد و افزایش منابع صندوق برای اعطای تسهیلات به سطح 340 میلیارد دلار را از جمله اقدامات صندوق طی یک سال گذشته برشمرد.
    رئیس بانک جهانی نیز کاهش هزینه های بانک جهانی و افزایش منابع موردنیاز برای اعطای تسهیلات را از جمله اقدامات مهم این بانک دانست و میزان تسهیلات اعطایی توسط بانک جهانی و موسسات تابعه آن طی چهار سال گذشته را حدود 240 میلیارد دلار اعلام کرد.
    «جیم یونگ کیم» به اشتراک گذاشتن تجربه کشورهای عضو از طریق پروژه‌های جدید در کشورها را نیز مورد تاکید قرار داد. شایان ذکر است اخیرا طی رای گیری صورت گرفته، ریاست خانم لاگارد بر صندوق بین المللی پول و آقای کیم در بانک جهانی برای یک دوره پنج‌ساله تمدید شد.
    قائم مقام بانک مرکزی، همچنین در کمیته مالی و پولی بین المللی صندوق بین المللی پول شرکت کرد. در این جلسه مدیرعامل صندوق با اشاره به ضعف شرایط اقتصاد جهانی، انجام اصلاحات ساختاری اولویت بندی شده و مشارکت بین المللی را لازمه غلبه بر ضعف های اقتصاد جهانی دانست. در بیانیه کمیته نیز بر به‌کارگیری سیاست های بودجه ای، پولی و مالی مناسب توسط کشورها و همچنین مشارکت بین المللی تاکید و وظیفه صندوق بین المللی پول در این راستا، ارائه کمک های فنی به اعضا در زمینه های مختلف اعلام شده است.
    علاوه بر این، در حاشیه اجلاس، جلسات دوجانبه ای با مقامات کشورهای مختلف برگزار و در خصوص چگونگی تقویت روابط بانکی و رفع موانع موجود تبادل نظر شد. همچنین جلساتی با رسانه های خبری Institutional Investors و Euromoney برگزار و دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه شرایط اقتصاد کلان و سیاست های پولی، اعتباری و ارزی و برنامه جامع اصلاحات نظام بانکی تشریح شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو