عصر بازار

در پنج‌ماه نخست امسال؛

حجم حق بیمه تولیدی ۲۰.۳ درصد رشد کرد

عصر اعتبار- حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه در پنج‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰.۳درصد افزایش یافت.

حجم حق بیمه تولیدی ۲۰.۳ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، بر اساس آمار عملکرد پنج‌ماهه نخست امسال، حق بیمه تولیدی در این مدت به 98 هزار و 700 میلیارد ریال رسید. این میزان در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به 76 هزار و 100 میلیارد ریال بود و بر این اساس، مردم در مردادماه 12 هزار و 600 میلیارد ریال حق بیمه از شرکت‌های بیمه خریدند. همچنین حق بیمه تولیدی در این مدت نسبت به چهار ماهه نخست پارسال، 20.6 درصد افزایش داشت .

    66.8 درصد از این میزان حق بیمه تولیدی سهم بخش غیردولتی بود و 33.2 درصد دیگر از سوی بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد. بر این اساس سهم بخش‌های دولتی و غیردولتی از بازار بیمه در ماه مرداد نسبت به ماه پیش از آن (تیرماه) تغییری نکرد؛ ضمن اینکه ده شرکت بیمه ایران، آسیا، دانا، پارسیان، البرز، کوثر، رازی، پاسارگاد، معلم و کارآفرین (هر یک با سهم بالاتر از سه درصد) در مجموع 85.7 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده اند و 15 شرکت دیگر مانند شرکت بیمه «تجارت نو» که پروانه فعالیت خود را از بیمه مرکزی در اردیبهشت ماه امسال اخذ کرد، 14.3 درصد باقیمانده را بر عهده دارد.

    بر پایه اعلام اداره تحلیل های آماری بیمه مرکزی، شمار بیمه‌نامه های صادر شده در این مدت با نزدیک به 12.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به 20 میلیون و 600 هزار فقره رسید که 41.5 درصد حق بیمه های تولیدی به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت. از آنجا که در چهار ماهه نخست امسال 16 میلیون فقره بیمه نامه صادر شد، می توان گفت در ماه مرداد چهار میلیون و 600 هزار فقره بیمه نامه برای بیمه گذاران صادر شده است.

    همچنین در پنج ماه نخست امسال 20.4 درصد از حق بیمه‌های تولیدی مرتبط با بیمه درمان بود و سهم بیمه زندگی به میزان 13.4 درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید، این در حالی است که در چهار ماهه نخست امسال بیشترین حق بیمه تولیدی با 42.4 درصد به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت و 18.6 درصد آن به بیمه های درمان باز می گشت.

    همچنین شرکت های بیمه در این مدت نزدیک به 60 هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه گذاران پرداخت کردند که این رقم در مقایسه با پنج ماهه منتهی به مرداد پارسال، 31.2 درصد رشد کرد. 55.1 درصد از خسارت های بازار بیمه از سوی بخش غیردولتی جبران شد. شرکت های بیمه در این مدت نزدیک به 12 میلیون مورد خسارت به بیمه گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 29.1 درصد افزایش یافت.

    38.7 درصد از این خسارت ها به بیمه شخص ثالث و مازاد، نزدیک به 35.8 درصد به رشته بیمه درمان و 7.5 درصد نیز به بیمه زندگی اختصاص داشت. آمارها نشان می دهد خسارت های پرداختی صنعت بیمه در چهار ماهه نخست امسال 46 هزار و 300 میلیارد ریال بود و بر این اساس فقط در ماه مرداد شرکت های بیمه سه هزار و 700 میلیارد ریال خسارت پرداخت کردند.

    بر اساس گزارش بیمه مرکزی، نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت معادل 60.7 درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5.1 واحد افزایش نشان می دهد؛ در چهار ماهه امسال نسبت خسارت صنعت بیمه 60.9 درصد برآورد شده بود. نسبت خسارت هشت شرکت بیمه میهن، حافظ، ایران، ملت، نوین، سینا، دانا و البرز (به ترتیب با 168.5، 93، 82.2، 74.2، 74.1، 72.2، 67.5 و 67.2 درصد) بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است.

    نسبت خسارت شرکت بیمه سرمد (با 58.1 درصد) از نسبت خسارت سایر شرکت های بیمه بالاتر بود اما پایین تر از سطح بازار بیمه قرار داشت. دو رشته بیمه درمان و بدنه اتومبیل (با 106.8 و 70.9 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از آن، دو رشته بیمه ای حوادث راننده و شخص ثالث و مازاد (با 60.5 و 56.6 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از سایر رشته ها داشته اند اما رقم آن از نسبت خسارت بازار بیمه پایین تر است.

    نسبت خسارت در صنعت بیمه از حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد محاسبه می شود و در محاسبه آن مبالغ خسارت های معوق، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری - عمومی دخالت داده نمی شود.

    بررسی آمار عملکرد شرکت ها و رشته های بیمه از حیث «نسبت خسارت» در این مدت نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داد و فعالیت واقعی شان را نشان بدهد، زیرا با گذشت فقط پنج ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه های صادر شده در این مدت انجام نگرفته است و به مرور تا پایان سال وصول می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو