عصر بازار

با افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا؛

ارزش سهام کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس کاهش یافت

عصر اعتبار- کاهش ارزش سهام کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باعث ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص آینده اقتصادی این کشورها شده است.

ارزش سهام کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، سهام اکثر کشورهای خلیج‌فارس با کاهش ارزش مواجه شده است. اصلی‌ترین دلیل این روند کاهشی، انتشار آمارهای مثبت از رشد اشتغال در آمریکا و افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره در این کشور تا پایان سال جاری است.

    شاخص سهام تداول در عربستان سعودی که نوسانات آن به بالاترین میزان خود از ماه فوریه رسیده است، 2.2 درصد کاهش داشته است. بازار سهام در دبی، ابوظبی، کویت و بحرین نیز کاهش را تجربه کرده‌اند.

    در صورت ادامه روند کنونی بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا، احتمالاً نرخ بهره دلار در این کشور از سوی بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر مجدداً افزایش می‌یابد.

    پس چند روز بهبود اوضاع شاخص تداول در بورس عربستان، این شاخص پس از انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا، کاهش 1 درصدی را در ریاض تجربه کرد. دیگر بورس‌های عربی در دوبی، ابوظبی، کویت و بحرین نیز روند نزولی ارزش را تجربه کردند. بر همین اساس ارزش شاخص BGCC200 که شامل بزرگ‌ترین شاخص‌های سهام در 6 کشور عربی است نیز 0.8 درصد کاهش یافت.

    از سوی دیگر ارزش ارزهای این کشورها به‌عنوان بازارهای نوظهور منطقه‌ای نیز روندی کاهشی را تجربه کرد. انتشار آمارهای مثبت نسبت به اشتغال در آمریکا چشم‌انداز روشن‌تری را نسبت به‌احتمال بالابردن بهره دلار در نشست ماه دسامبر بانک مرکزی این کشور ایجاد کرده است.

    بنا به‌پیش بینی بازار صندوق‌های فدرال آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره دلار تا پایان سال جاری هم‌اکنون معادل 64 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی