عصر بازار

هفته دوم اکتبر به نوسان در محدوده ۱۲۵۰ دلار گذشت

حبس طلا در میانه کانال

عصر اعتبار- اونس طلا که در نخستین هفته ماه نهم میلادی با حدود ۵/ ۴ درصد سقوط به بهای ۱۲۵۸ دلار رسیده بود، هفته دوم را نیز عمدتا به نوسان در همان محدوده گذراند.

حبس طلا در میانه کانال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس فلز زرد روز دوشنبه با اندکی رشد روی بهای 1259 دلار ایستاد، اما روز سه‌شنبه تا قیمت 1252 دلار افت کرد و روز چهارشنبه قیمت 1255 دلار ثبت شد تا اونس در روز پنج‌شنبه به همان بهای 1258 دلار بازگردد. در نهایت اونس طلا روز آخر هفته را هم با قیمت 1256 دلار آغاز کرد و تا ساعت 8 عصر جمعه به بهای 1256 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

    رشد اندک

    اونس طلا هفته دوم اکتبر را به دلیل پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران و شناسایی سود بعضی دیگر با رشد آغاز کرد و تا بهای 1265 دلار هم بالا رفت، با این همه در نهایت رشدی یک دلاری را برای خود ثبت کرد. در ابتدای روز بازار تحت‌تاثیر روند هفته قبل از آن و همچنین داده‌های بد گزارش اشتغال‌زایی آمریکا که جمعه قبل از آن منتشر شده بود، قرار گرفت. با این حال سودگیری در قیمت‌های بالا و همچنین نبود توان فنی برای حفظ رشد، اونس را به قیمت 1259 دلار بازگرداند. عامل دیگری که صبح دوشنبه به طلا کمک کرد عملکرد بهتر از انتظار دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مناظره یکشنبه بود.دومین مناظره او و هیلاری کلینتون بازهم به نفع کلینتون به پایان رسید، اما نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان با توجه به رسوایی‌های اخیر چنان که انتظار می‌رفت مواضع ضعیفی نگرفت. از آنجا که سیاست‌های ترامپ دارای ابهام است، احتمال موفقیت او در انتخابات، قیمت سرمایه‌های پناهگاه را بالا می‌برد. دیگر عامل کمک‌کننده به طلا در نخستین روز کاری هفته گذشته، بازگشایی بازارهای چین پس از تعطیلی طولانی بود. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان است. دوشنبه رشد بهای نفت خام هم به فلز زرد کمک کرد، اما با وجود اثرگذاری تمام این عوامل، طلا در نهایت نتوانست در محدوده 1260 دلار بماند.

     

    تکرار افت

    اما سه‌شنبه روز تاثیرپذیری قابل‌توجه اونس از عوامل کاهشی خارجی بود. رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام در دومین روز کاری هفته باعث نزدیک شدن بهای طلا به مرز میان کانال شد. رشد ارزش دلار آمریکا در این روز مهم‌ترین خبر روز بود. شاخص دلار روز دوشنبه به اوج 5/ 2 ماهه رفت؛ چراکه چارلز ایوانز، رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو اعلام کرد افزایش نرخ‌های بهره ممکن است در همین سال جاری میلادی اتفاق بیفتد. روز سه‌شنبه با هضم بیشتر مناظره انتخاباتی آمریکا و شکل گرفتن این حس که ترامپ بازنده روند موجود است، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن هم کاهش یافت. همچنین نفت خام هم تحت‌تاثیر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی قرار گرفت مبنی بر اینکه ذخایر نفتی جهان در ماه سپتامبر 60 هزار بشکه افزایش یافته است.

    روز صورت جلسه

    مهم‌ترین خبر روز چهارشنبه انتشار صورت جلسه نشست پیشین فدرال‌رزرو بود اما اونس در پایان روز سوم در میانه محدوده 1250 دلار ایستاد. عامل مهم فشار در این روز هم ادامه رشد شاخص دلار بود که به اوج 7 ماهه رسید. صورت جلسه نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو نشان داد که اعضا بر سر نرخ بهره توافق داشته‌اند، با وجود این، این حس وجود دارد که اعضای موافق انقباض پولی موفق خواهند شد در دسامبر 2016 افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را تصویب کنند. بهای نفت خام روز چهارشنبه هم به افت خود ادامه داد تا فشار مضاعفی بر طلا وارد شود. نفت خام، کالای رهبر بازار کالاهای خام است، با این همه نباید فراموش کرد که نفت این روزها نزدیک اوج سه ماهه‌اش نوسان می‌کند.

     

    بازگشت اونس

    دلار که در میانه هفته گذشته به فلز زرد ضرر رسانده بود، در چهارمین روز کاری هفته با افت خود به رشد 3 دلاری اونس کمک کرد. روز پنج‌شنبه نیز بازار شاهد پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران بود تا اثر افت دلار تشدید شود. افت دلار ناشی از عقب‌نشینی اصلاحی از اوج 7 ماهه روز قبل بود. همزمان بهای نفت خام هم اندکی رشد کرد. تسویه معاملات آتی دوروزه هم از عوامل اثرگذار بر بازار پنج‌شنبه بود.

    آخر هفته

    اونس روز جمعه را نیز در میانه محدوده 1250 دلار آغاز کرد تا معلوم شود معامله‌گران در دومین هفته اکتبر جهت‌گیری قاطعی نداشته‌اند. عوامل فشار صبح روز گذشته نیز در بازار فلزهای گرانبها در کار بودند. شاخص دلار صبح روز جمعه به مرز 98 واحد نزدیک شد تا فشار پول آمریکایی بر فلز زرد ادامه داشته باشد. همزمان بازارهای جهانی سهام نیز با رشد خود باعث خروج سرمایه از بازار طلا شدند. یک دلیل مهم رشد دلار و مهم‌ترین دلیل رشد بورس‌ها در روز جمعه انتشار داده‌های خوب از تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان بود. رشد بهتر از انتظار شاخص بهای مصرف‌کننده چین باعث شده نگرانی درباره سلامت این اقتصاد تاثیرگذار کمتر شود. چین روز گذشته داده خوب دیگری هم منتشر کرد. شاخص بهای تولید‌کننده چین در ماه سپتامبر برای اولین‌بار حدود 5 سال گذشته با رشد مواجه شد تا بورس‌ها دلیل محکم‌تری برای رشد داشته باشند. داده‌های خوب از چین می‌تواند به نفع طلا تمام شود، اما رشد شاخص‌های سهام در مواردی جلوی این منفعت را می‌گیرد.

    تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بهترین زمان برای فروش ذخایر طلا در کوتاه‌مدت افزایش قیمت به بیش از 1290 تا 1295 دلار در هر اونس خواهد بود. آیا در هفته جدید طلا به این سطح خواهد رسید؟ معلوم نیست، اما فعلا توصیه تحلیلگران اقتصادی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا وقتی است که قیمت به بیش از 1290 دلار افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی