عصر بازار

شاخص به کانال پایین‌تر بازگشت;

بمباران دلاری بازار ارز

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، دلار پس از دو روز نوسان در کانال ۳هزار و ۶۰۰ تومان از آن پایین رفت. روز یکشنبه، شاخص ارزی ۶ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۵۹۸ تومان رسید. به اعتقاد فعالان، عرضه شماری از صرافی‌های بانکی در کنار کاهش تعداد خریداران حواله درهم از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز این نزول کانالی شدند.

بمباران دلاری بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته برخی از حاضران در بازار، عرضه بازارساز از همان ابتدای روز و با نرخ‌هایی نزدیک به محدوده 3هزار و 590 تومان آغاز شد. نتیجه این موضوع کاهش جسارت معامله‌گران آتی در خریدهای فردایی بود. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 83 هزار تومان رسید. افت سکه در حالی رخ داد که بیشتر معامله‌گران در انتظار آغاز معاملات بازار جهانی از روز دوشنبه بودند.

    شروع روی مرز

    در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را روی مرز 3 هزار و 600 تومان آغاز کرد. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 600 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. شروع کاهشی دلار در حالی رقم خورد که یکی از صرافی‌های بانکی پیش از ساعت 11 بعدازظهر با قیمت 3 هزار و 593 تومان اقدام به فروش کرده بود. برخی فعالان، عرضه یاد شده را در شروع کاهشی بازار موثر دانستند. پس از افت ابتدای روز، قیمت بین ساعات 11 تا 13 ظهر، نوسان چندانی را تجربه نکرد و در مقاطع کوتاهی نیز روی قیمت 3 هزار و 599 تومان قرار گرفت. با این حال از حدود ساعت یک بعدازظهر به بعد قیمت در کانال پایین‌تر تثبیت شد. شاخص ارزی از ساعت یک بعدازظهر تا ساعت 3 بعدازظهر نتوانست حتی در مقطع کوتاهی به مرز 3 هزار و 600 تومان بازگردد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 598 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 6تومان کمتر از روز شنبه بود، در حالی رقم خورد که قیمت شاخص ارزی در مقاطعی حتی تا نقطه 3 هزار و 595 تومان پایین رفته بود.

    آرامش درهمی

    به گفته فعالان، عرضه ارز توسط برخی صرافی‌های بانکی و نوسانات بسیار محدود نرخ حواله درهم از جمله عواملی بودند که قیمت دلار را در مسیر کاهشی قرار دادند. به گفته شماری از فعالان، روز یکشنبه تعداد خریداران حواله درهم پایین بود و بیشتر معامله‌گران تمایل چندانی به خرید این ارز نداشتند. کاهش تقاضای حواله درهم موجب شد یکی از عواملی که قیمت دلار را در روزهای پیشین تحریک کرده بود، از بازار خارج شود. در کنار این، عرضه صرافی‌های بانکی دیگر عاملی بود که قیمت دلار را تحت فشار قرار داد. با این حال، در شرایطی که برخی معامله‌گران احساس می‌کردند، عرضه بازارساز نسبت به روز شنبه تقویت شده است، قیمت در معاملات فردایی هم چنان بالای مرز 3 هزار و 600 تومان باقی ماند و «فردایی‌ها» تلاش می‌کردند که مرز یاد شده را نگه دارند. البته روز یکشنبه، فاصله قیمت در معاملات فردایی و نقدی کاهش یافت. در حالی که فاصله این دو نرخ روز شنبه بین 5 تا 9 تومان بود، روز دوشنبه اختلاف به 2 تا 5 تومان رسید.

    به گفته فعالان، عامل مهم‌تری که قیمت دلار را در روز یکشنبه تحت فشار قرار داد، عرضه شماری از صرافی‌های بانکی بود که با قیمت پایین‌تری نسبت به روز شنبه اقدام به عرضه ارز کردند. همسو با افت قیمت دلار، روز یکشنبه، یورو نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و از مرز 4 هزار تومانی پایین رفت. در دومین روز هفته، یورو 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 990 تومان رسید. ارز اروپایی روز شنبه نیز 10 تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، تضعیف ارزش ارز اروپایی در انتهای هفته گذشته عامل اصلی است که قیمت این ارز در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. روز یکشنبه، پوند انگلیس نیز با 40 تومان افت به قیمت 4 هزار و 460 تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی