عصر بازار

هشدار به دست کم ۱۵ بانک سوئیسی بخاطر پولشویی

عصر اعتبار- نهاد نظارت بر بانکداری سوئیس (فینما) به حدود ۱۵ بانک این کشور بخاطر پولشویی هشدار داد.

هشدار به دست کم ۱۵ بانک سوئیسی بخاطر پولشویی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مارک برانسون رئیس سازمان نظارت بر بانکداری سوئیس (فینما)، در مصاحبه ای که دیروز (یکشنبه) منتشر شد، گفت: تقریبا 15 بانک این کشور در منطقه قرمز وام دهندگان، بویژه در معرض خطرات پولشویی قرار گرفته اند.
    دادستان های فدرال سوئیس هفته گذشته اعلان کردند که تحقیقات کیفری را علیه بانک خصوصی فالکون زوریخ به اتهام خودداری از جلوگیری از پولشویی مرتبط با صندوق توسعه مالزی (MDB) آغاز کرده اند.
    فالکون دومین بانک سوئیس پس از BSI است که به علت ارتباط با صندوق توسعه مالزی مورد تحقیق کیفری قرار می گیرد.
    بخشی از این اقدام بر اساس تحقیق فینما است که تحقیقاتی را در باره چند بانک وام دهنده دیگر نیز شروع کرده است.
    برانسون مدیر عامل فینما در گفت وگو با روزنامه سونتاگس زایتونگ سوئیس گفت: ما سامانه هشداری در ارتباط با خطرات پولشویی ایجاد کرده ایم و اکنون حدود 15 بانک این کشور در منطقه قرمز و مرز هشدار قرار دارند که بدین معنی است که آنها به وی‍ژه در معرض خطر پولشویی قرار گرفته اند.
    هر چند که برانسون نام بانک های مرتبط را فاش نکرد، اما گفت که بیشتر آنها در مدیریت دارایی، دخالت و اغلب مشتریانی از بازارهای در حال شکوفایی داشته اند و بانک های وام دهنده از تمامی نقاط سوئیس و در اندازه های مختلف بوده اند.
    وی به پرسشی در باره وجود بانک های عمده سوئیس در میان این بانک ها، پاسخ مثبت داد.
    به گفته برانسون، فعالیت بانک های موجود در این فهرست به دقت رصد می شود و موظف هستند اطلاعات اضافی درخواستی فینما را در اختیار این نهاد نظارتی قرار دهند. هر چند که فینما به جای درخواست از این بانک ها برای خروج از بازارهای نوظهور، از آنها می خواهد که وضع این بازارها را درک کنند.
    به گفته برانسون، به بانک فالکون، که فینما به آن دستور بازگرداندن دو میلیون و 500هزار فرانک (دو میلیون و560 هزار دلار) سود غیر قانونی را داده، فرصت دیگری داده شده است؛ اما در صورت تکرار این جرم، مجوز فعالیت بانکداری آن باطل خواهد شد.
    رئیس فینما افزود: فالکون در آستانه از دست دادن امتیاز فعالیت بانکی خود بود، اما ما بر این باوریم که مدیریت تازه آن، شایسته فرصت دیگری است.
    برانسون افزود: برخی بانک‎ها به علت قرار داشتن زیر فشار شدید اقتصادی برای یافتن مشتریان تازه، به صورت فزاینده ای مایل به خطرپذیری در ارتباط با پولشویی هستند. هر چند که بانک ها در ماه های اخیر موارد مشکوک بیشتری را به این نهاد نظارت بر فعالیت های بانکداری گزارش داده اند.
    برانسون گفت: فینما افزون بر تحقیقات در باره صندوق توسعه مالزی و رسوایی جداگانه دیگری در باره شرکت دولتی نفت پتروبراس برزیل، سرگرم تحقیق در باره یک بانک سوئیسی که نام آن را ذکر نکرد، در باره ارتباط با نهاد جهانی فوتبال (فیفا) است که تاکنون تحقیقات زیادی در باره فساد در آن صورت گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی