عصر بازار

رشد حجم و ارزش معاملات در مهرماه فرابورس

عصر اعتبار- حجم معاملات فرابورس ایران در مهرماه امسال رشد ۵۰ درصدی و ارزش این معاملات افزایش ۱۰۰ درصدی را به ثبت رساند.

رشد حجم و ارزش معاملات در مهرماه فرابورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بازارهای فرابورس ایران نخستین ماه از فصل پاییز امسال را در حالی به پایان رساندند که ضمن افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به شهریورماه، دو عرضه اولیه سهام نیز در بازار دوم انجام، آغاز و پایان پذیره‌نویسی سه اوراق بدهی، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم و معامله عمده 3.13 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در این بازارها به ثبت رسید.
    بر این اساس در مهرماه امسال تعداد 4 هزار و 239 میلیون ورقه بهادار در 601 هزار دفعه در بازارهای فرابورس دست به دست شد که ارزش آن به 35 هزار و 704 میلیارد ریال رسید و به این ترتیب با ثبت این میزان معامله رشد بیش از 50 درصدی حجم و تعداد دفعات معاملات و افزایش 100 درصدی ارزش دادوستدها در ماهی که گذشت افتاق افتاد.
    همچنین در این مدت بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس به‌ترتیب نقل و انتقال 1066، 1983 و 1096 میلیون سهم به ارزش 2280، 7229 و 2068 میلیارد ریال را تجربه کردند که نسبت به شهریورماه از رشد 22، 84 و 51 درصدی حجم معاملات و افزایش بیش از 100 درصدی ارزش معاملات در این بازارها حکایت دارد.
    در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز همچون سایر بازارها از روند رو به رشدی در معاملات فرابورس به ثبت رسید به طوری که 95 میلیون ورقه به ارزش 24 هزار و 126 میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد که با رشد 41 و 88 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.
    این گزارش می افزاید: در مهرماه امسال طی 18 روز معاملاتی، روزانه تعداد 235 میلیون ورقه به ارزش 1984 میلیارد ریال در بازار فرابورس ایران مورد مبادله قرار گرفت و شاخص کل با رشد 9 واحدی در آخرین روز معاملاتی این ماه به ارتفاع 825 واحدی رسید.
    همچنین در این مدت ابزارهای مالی از قبیل اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز با رشد ارزش معاملات روبه‌رو شدند؛ به طوری که اوراق بدهی دادوستد 23 میلیون ورقه به ارزش 22 هزار و 701 میلیارد ریال را تجربه کرد و با رشد بیش از 90 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.
    افزون بر این؛ صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن هم با نقل و انتقال 697 و 728 میلیارد ریال اوراق در ماه گذشته روبه‌رو شدند که رشد 73 و 13 درصدی را نسبت به شهریورماه به ثبت رساند.
    سه صنعت پالایشی‌ها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و صنعت فلزات اساسی هم به‌ترتیب صنایعی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس را در این مدت به خود اختصاص دادند که بر این اساس گروه پالایشی‌ها با ارزش معاملاتی بالغ بر 1311 میلیارد ریال سهم 14 درصدی، گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با دادوستد 1134 میلیارد ریال، سهم 12 درصدی و گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 1062 میلیارد ریال سهم 12 درصدی را از مجموع ارزش معاملات سهام در بازارهای اول، دوم و پایه در اختیار گرفتند.
    بر اسسا این گزارش؛ عرضه اولیه سهام دو شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان و تولید نیروی برق ماهتاب کهنوج هم در نخستین ماه پاییز امسال در بازار دوم فرابورس رقم خورد و اوراق اجاره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، اوراق مرابحه گندم و اوراق مشارکت شرکت لیزینگ امید هم به ارزش مجموع 11 هزار و 480 میلیارد ریال پذیره‌نویسی شدند. بعلاوه این که عرضه اولیه "اخزا10" با قیمت هر ورقه 837 هزار  و 350 ریال در این مدت صورت گرفت و 3.13 درصد از سهام غیرمدیریتی "سمگا" به فروش رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی