عصر بازار

امتیاز جدید بانک مرکزی برای کاهش سود تسهیلات مسکن یکم

عصر اعتبار- مدیر طرح و برنامه بانک مسکن گفت: با تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم خط اعتباری بانک مرکزی به این بانک با هفت سال استمهال مجدد، قرار است با یک دوره تنفس ۱۰ ساله به بانک مرکزی پرداخت شود.

امتیاز جدید بانک مرکزی برای کاهش سود تسهیلات مسکن یکم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، اظهار داشت: میانگین سود خط اعتباری که بانک مرکزی به بانک مسکن به‌ منظور پوشش نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم قرار داده در حدود 3.5 درصد است.

    وی با اشاره به اینکه صندوق مسکن یکم و در کل حساب‌های صندوقی و تعهدی همواره با کسری منابع مواجه هستند، گفت: قبل از تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم قرار بود مبلغی را که از محل اقساط تسهیلات پرداختی به مسکن مهر دریافت می‌شود با یک دوره تنفس سه‌ساله به‌منظور تسویه خط اعتباری بانک مرکزی استفاده شود ازاین‌رو بعد از کاهش نرخ سود این تسهیلات در توافق جدید این منابع با هفت سال استمهال مجدد با یک دوره تنفس 10 ساله به بانک مرکزی پرداخت می‌شود.

    مرادی با تکذیب اظهارنظرهایی که درباره کاهش پرداخت تسهیلات این صندوق با تک‌رقمی شدن نرخ سود آن عنوان‌ شده بود، تصریح کرد: استفاده‌ای که بانک مسکن از خط اعتباری بانک مرکزی کرده به‌هیچ‌وجه به نرخ سود تسهیلات مسکن وابسته نیست که با کاهش آن میزان پرداخت تسهیلات این صندوق تحت تأثیر قرار گیرد.

    وی تصریح کرد: بانک مسکن در حال حاضر مبلغی را که از محل اقساط تسهیلات پرداختی به مسکن مهر دریافت می‌کند را به‌جای تسویه خط اعتباری بانک مرکزی، برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر و همچنین جبران مابه‌التفاوت سود تسهیلات مسکن یکم استفاده می‌کند.

    مرادی افزود: این منابع به‌جای اینکه به بانک مرکزی برگردانده شود به صندوق مسکن یکم وارد و کسری‌های صندوق از این طریق جبران می‌شود و استفاده بانک مسکن از این خط اعتباری به این شیوه است ازاین‌رو کاهش نرخ سود بانکی در پوشش افراد متقاضی این تسهیلات تأثیرگذار نیست.

    وی یادآور شد: در حال حاضر در مدل خودکفایی صندوق مسکن یکم به نقطه سربه‌سر رسیده و ورودی‌های این صندوق که متشکل از سپرده‌های مردمی و مبالغ بازپرداخت اقساط این تسهیلات است و اگر نرخ سود این تسهیلات بازهم کاهش یابد منجر به کاهش ورودی‌ها با توجه به پایین آمدن اقساط و بر هم خوردن مدل خودکفایی این صندوق می‌شود.

    مدیر طرح و برنامه بانک مسکن افزود: ازاین‌رو با کاهش مجدد نرخ سود این تسهیلات مدل خودکفایی صندوق تغییر و با این روند مجبور به کاهش تعداد تسهیلات هستیم البته این امر ربطی به نرخ سود ندارد و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم منجر به ایجاد کسری منابع صندوق می‌شود.

    مرادی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مدل صندوق یکم به‌صورت کامل خودکفا است، اظهار داشت: در دوره قبل از تک‌رقمی شدن نرخ این تسهیلات مقداری مازاد منابع در صندوق یکم وجود داشت که با تک‌رقمی شدن نرخ سود آن تمام منابع مازاد استفاده‌ شده است.

    وی ادامه داد: این منابع مازاد صندوق در حال حاضر استفاده‌ شده والان به نقطه‌ای رسیدیم که با کاهش مجدد نرخ سود تسهیلات مجبور به کاهش پرداخت این تسهیلات به متقاضیان هستیم.

    مرادی در خاتمه گفت: با مدل خودکفایی فعلی صندوق در حال حاضر سالانه به 84 هزار نفر تسهیلات پرداخت می‌شود که با کاهش دوباره ممکن است این رقم به 80 هزار فقره کاهش یابد و برآورد در خصوص ورودی این صندوق به‌طور متوسط سالانه حدود 100 هزار سپرده‌گذار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو