عصر بازار

در صورت تصویب سند «رشد و تکامل یکپارچه کودکان» صورت می‌گیرد

پرداخت شهریه پیش‌دبستانی فرزندان خانوارهای نیازمند

عصر اعتبار- رییس سازمان بهزیستی کشور خواستار تصویب سند «رشد و تکامل یکپارچه کودکان» شد و گفت: درصورت تصویب این سند شاهد تحولی اساسی در حوزه کودک و نوجوان کشور خواهیم بود.

پرداخت شهریه پیش‌دبستانی فرزندان خانوارهای نیازمند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ضمن بیان آنکه به دنبال تصویب «سند رشد و تکامل یکپارچه کودکان» با محوریت سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و وزارات بهداشت،درمان و آموزش پزشکی هستیم، گفت: در این سند یک تقسیم کار مشخصی صورت گرفته است؛ برای مثال در خصوص بهره مندی کودکان از آموزش های پیش از دبستان چنانچه خانواده‌ای توان پرداخت شهریه را نداشته باشد بهزیستی ملزم به حمایت و پرداخت این شهریه‌ها می شود.

    وی ادامه داد: معتقدیم که تمامی کودکان باید از آموزشهای پیش از دبستان در راستای تکمیل فرآیند جامعه پذیری بهره‌مند شوند.

    رییس سازمان بهزیستی کشور  افزود: با وجود آنکه در حال حاضر بهزیستی در حاشیه شهرها و روستامهدها یک وعده غذای گرم را ارائه می‌دهد و علاوه بر آن بخشی از شهریه نیز پرداخت می‌کند، اما در صورت تصویب «سند رشد و تکامل یکپارچه کودکان» این روند تبدیل به الزام شده و شناسایی‌ها دقیق‌تر خواهد شد.

    بندپی همچنین تاکید کرد: در صورت تصویب این سند مسائل آموزشی، تغذیه‌ای، مهارت‌های زندگی و فرایند اجتماعی کودکان به دقت و با یک تقسیم کار تخصصی پیگیری خواهد شد.

    وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر نظام رشد و تکامل یکپارچه کودکان در بسیاری از کشورهای دنیا مستقر بوده و با تصویب این سند تحولی اساسی در حوزه کودک و نوجوان کشور رخ خواهد داد.

    به گزارش ایسنا، این درحالیست که محمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور نیز چندی پیش در گفت و گو  با ایسنا، خواستار تصویب این سند در کشور شد و گفت: در کشور قوانین مختلفی در حوزه کودک وجود دارد اما دچار عدم هماهنگی هستیم و به علت  همین عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها، قوانین به طور صحیح به اجرا در نمی‌آیند ؛ برای مثال چند سال گذشته 3 دستگاه اصلی از جمله بهزیستی، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بر اساس برنامه «رشد و تکامل یکپارچه کودکان» سندی را تهیه کردند اما در روز جهانی کودک که قرار بود این سند به امضاء وزراء و رئیس وقت سازمان بهزیستی برسد ،به علت اختلاف بین دستگاهی این اتفاق رخ نداد و تا امروز هم به انجام نرسیده، این در حالیست که در آن سند وظایف هرسازمان و وزارت خانه به درستی پیش بینی شده بود و وظایف هر نهاد بر اساس توان آن برای گروه‌های مختلف کودک معین شده بود.

    نفریه در ادامه ضمن تاکید برآنکه  نباید فکر کنیم خدمت به کودک متمرکز در یک دستگاه و  وزارت خانه است زیرا مقوله کودک بسیار فراتر از آنها است افزود: تمام قوا اعم از قوه قضائیه، مجریه و مقننه باید در حوزه کودک وارد شوند زیرا مسئله «کودک» موضوعی حکومتی است و هم چنین تمامی وزارتخانه‌ها نیز باید نقش خود را در امور کودک در نظر گرفته و نسبت به انجام آن متکلف شوند برای مثال حتی وزارت صنایع و معادن نیز در امور کودک نقش دارد و باید ساخت و سازها، امکانات، صنایع و ... همه و همه با منافع کودک همخوانی داشته باشد.

    وی در ادامه ضمن بیان آنکه اگر کودک را فقط از دید آموزشی، بهداشتی و ... نگاه کنیم و نسبت به آن نگاه تقلیل گرا و تک بعدی داشته باشیم کاملا اشتباه است گفت: باید 5 رکن تغذیه، بهداشت، نگهداری، ایمنی و آموزش کودکان در فرآیند رشد و تکامل یکپارچه کودکان در کنار هم در نظر گرفته شده و پیگیری شود؛ در این بین نیز وزارتخانه‌های  بهداشت، آموزش و پرورش، رفاه و سازمان بهزیستی نیز از جمله دستگاه‌های محور در حوزه کودک هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی