عصر بازار

هشدار مقامات سعودی درباره ورشکستگی عربستان

عصر اعتبار- مقامات ارشد سعودی هشدار دادند اگر اقدامی برای کاهش بیشتر هزینه های عمومی عربستان نشود این کشور ۳ تا ۴ سال آینده ورشکسته خواهد شد.

هشدار مقامات سعودی درباره ورشکستگی عربستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مقامات ارشد عربستان هشدار دادند در صورت عدم اقدام دولت برای کاستن هزینه‌ها، این کشور  3 تا 4 سال آینده ورشکسته می شود.

    خالد العراج، وزیر خدمات عمومی این کشور، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد کارمندان دولتی به سختی یک ساعت در روز کار می کنند و انگیزه ای برای کار کردن ندارند.

    یک روزنامه انگلیسی به نقل از این مقام سعودی گزارش داد که حدود 70 درصد کل نیروی کار عربستان را کارمندان دولتی تشکیل می دهند که بسیار بهره وری پایین داشته و کارفرمایان نیز از اخلاق کاری پایینی برخوردار هستند.

    وی تأکید کرد شرایط سیستم دولتی سعودی‌ها بسیار بد است چرا که دولت این کشور به پرداخت حقوق کارمندانی که کار خود را ترک کرده اند نیز ادامه می دهد.

    ماه گذشته عربستان از برنامه خود برای کاهش 20 درصد حقوق وزرا و همچنین حذف مزایای کاری کارمندان دولتی این کشور با هدف جبران بخشی از کسری بودجه بالای خود خبر داد.

    عربستان سعودی در کنار دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم اکنون با کاهش درآمدهای نفتی ناشی از سقوط قیمت نفت در بازار جهانی روبرو است.

    العراج ادامه داد اقدامات بیشتری باید در دولت عربستان انجام شود چرا که صرفه جویی در زمان و همچنین بهره وری کارمندان در این کشور بسیار پایین است و همین امر بر عملکرد دولتی این کشور  تأثیر گذاشته است.

    محمد التویجری، معاون وزیر اقتصاد عربستان، هشدار داد در صورت عدم اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی در این کشور، بخش مالی عربستان با مشکلات شدیدی در آینده مواجه خواهد شد.

    وی هشدار جدی داد در صورتی که قیمت نفت به روند کنونی خود ادامه دهد و این کشور اقدامات لازم و سیاست ریاضت اقتصادی را در برابر آن اتخاذ نکند، ورشکستگی این کشور طی 3 تا 4 سال‌ آینده گریز ناپذیر خواهد بود.

    در حالی مقامات عربستان از قیمت پایین نفت می نالند که سیاست های این کشور در عدم کاهش تولید، اصلی ترین عامل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی طی دو سال گذشته بوده است.

    از سوی دیگر حمله این کشور به یمن باعث شده است که هزینه های نظامی آن به شدت افزایش یافته و در کنار کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد عربستان را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

    جنگ یمن باعث شد تا سعودی ها طی چند ماه در سال 2015، حدود 200 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خارجی خود را برداشت کنند.

    در صورتی که این کشور به یمن حمله نمی کرد، می توانست مقاومت بیشتری را در برابر بحران کاهش قیمت نفت از خود نشان دهد، اما در حالی که عربستان تا چند ماه پیش بسیار در برابر بحران های اقتصادی از خود مقاومت نشان می داد هم اکنون برای گریز از شرایط پیش رو دست به اقدامات جدی زده و از سیاست تولید حداکثری نفت به هر قیمت برای حفظ سهم در بازار عقب نشینی کند.

    عربستان سال گذشته با کسری بودجه حدود 100 میلیارد دلاری مواجه بود و هم اکنون نیز بیشترین کسری بودجه را نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای گروه 20 دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو