عصر بازار

ازسرگیری حرکت افزایشی طلا در بازار جهانی

عصر اعتبار- قیمت طلای جهانی روز سه شنبه تحت تاثیر تقاضای خوب، بهبود یافت اما احتمال فزاینده افزایش نرخهای بهره آمریکا و دلار قوی‌تر، این فلز را در بازه معاملاتی محدودی نگه داشت.

ازسرگیری حرکت افزایشی طلا در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور حدود 0.2 درصد افزایش یافت و به 1267.07 دلار رسید.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.3 درصد افزایش یافت و در 1267.07 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه چهار دلار یا 0.3 درصد کاهش پیدا کرد و در 1263.70 دلار بسته شد.

    چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال شیکاگو روز دوشنبه اظهار کرد بانک مرکزی آمریکا در صورت ادامه بهبود تورم و بازار کار، نرخهای بهره را سه دور دیگر تا سال آینده افزایش خواهد داد.

    شاخص مارکیت از فعالیت بخش تولید آمریکا در اکتبر به 53.2 واحد صعود کرد که بالاترین سطح در یک سال گذشته بود در حالیکه فعالیت تجاری در اروپا ماه گذشته با سریع‌ترین روند در سال جاری رشد کرد. آمار اقتصادی در تصمیم گیری بانک مرکزی درباره زمان افزایش نرخهای بهره، تاثیر کلیدی دارند.

    بر اساس گزارش رویترز، با این همه تقاضا برای خرید فیزیکی طلا قوی است. به گفته دانیل هاینس، تحلیلگر گروه ANZ، فضا برای طلا همچنان مثبت است و رشد تورم، ادامه سیاستهای تسهیل پولی در اروپا و ژاپن و بازده منفی اوراق قرضه دولتی از قیمت این فلز حمایت می کند. اما در حال حاضر عامل تاثیرگذاری که به موج جدید صعود طلا کمک کند، وجود ندارد.

    شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز رقیب دنبال می کند، پس از اینکه روز دوشنبه به بالاترین سطح در 9 ماه گذشته صعود کرد، در معاملات سه‌شنبه ثابت بود و در 98.74 واحد ایستاد. قوی‌تر شدن دلار عامل منفی برای طلا خواهد بود زیرا این فلز ارزشمند را که به این ارز معامله می شود برای خریداران دارنده ارزهای دیگر گران‌تر می کند.

    این فلز زرد به افزایش نرخهای بهره آمریکا فوق العاده حساس است زیرا نرخهای بالاتر، هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده است، افزایش می دهد و به جذابیت سرمایه گذاری آن لطمه می زند.

    آمار معاملات فدرال نشان می دهد سرمایه گذاران احتمال افزایش نرخهای بهره در دسامبر را 74.2 درصد برآورد می کنند که بالاتر از حدود 50 درصد در اواسط ماه گذشته است.

    جیمز استیل، تحلیلگر شرکت مالی اچ اس بی سی در یادداشتی نوشت: احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در دسامبر برای طلا منفی است اما اگر نرخها برای مدتی پایین بماند، بازار طلا در میان مدت تا بلندمدت به خوبی پشتیبانی خواهد شد.

    در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.6 درصد رشد کرد  و در 17.66 دلار ایستاد. این فلز در معاملات دوشنبه به 17.88 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در بیش از دو هفته اخیر بود. هر اونس پلاتین با حدود 1.2 درصد افزایش، به 947.20 دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 1.07 درصد افزایش، 637.50 دلار معامله شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی