عصر بازار

مدیرعامل بانک رفاه تشریح کرد:

اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور

عصر اعتبار: مدیرعامل بانک رفاه گفت: "در سازمان های مالی و خدماتی که ارتباط گسترده ای با طیف های مختلف افراد در جامعه دارند، مهم ترین سرمایه، نیروهای انسانی هستند".

اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰
  • اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور
  • اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور
  • اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور
  • اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور
  • اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور
  • اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور
  • اهمیت منابع انسانی در نظام بانکی کشور

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر محمدعلی سهمانی در کنفرانس مدیریت منابع انسانی که 4 آبان ماه سالجاری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، سخنرانی می کرد با بیان این مطلب اظهار داشت: "طی سال‌ها فعالیت در سازمان های مالی و خدماتی، یکی از رموز موفقیت بانک ها را تکیه و توجه بر مسایل آموزشی و منابع انسانی می دانم".
دکترسهمانی با اشاره به تفاوت های بانکداری سنتی و بانکداری نوین، خاطرنشان ساخت: "نظام بانکداری کشور ایران یک نظام سنتی است که مهم ترین مؤلفه اثرگذار آن به لحاظ عملیاتی، رقابتی و رضایت مشتری، نیروهای انسانی آنهاست".
وی افزود: " بانک هایی که به صورت هدفمند و جدی تر به توسعه منابع انسانی پرداخته اند، در خروجی و کیفیت محصولات و خدمات موفق تر بوده اند. این خروجی باکیفیت نیز رضایت مندی بیشتر مشتریان را در پی داشته است".
دکتر سهمانی با اشاره به حضور بیش از 30 بانک دولتی و خصوصی در عرصه رقابتی کشور، گفت: "در این بانک ها حدود 230 هزار نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند که اغلب آنها نیز در چند بانک دولتی و دولتی خصوصی شده حضور دارند. این تعداد از نیروی انسانی نشان دهنده اهمیت نیروهای انسانی در ادامه فعالیت بانک هاست".
مدیرعامل بانک رفاه با تصریح اینکه نقش نیروی انسانی از جنبه های مختلف در بانکداری کشور پررنگ و بااهمیت است، افزود: "نقش نیروهای انسانی در نظام بانکی ایران در تمامی مراحل عملکردی شاخص و اثرگذار است. بانک ها در ایران از جمله سازمان هایی به شمار می روند که ساختار نیروهای انسانی آنها بسیار متشکل و ساختاریافته است. یکپارچگی و انسجام در بانک ها بسیار مشهود است و این به دلیل اهمیت ارائه خدمات از مجرای نیروهای انسانی است".
دکترسهمانی با اشاره به اینکه بازیگر اصلی بازار مالی ایران بانک ها هستند، گفت: "در ایران نقش بانک ها در بازار مالی مشهودتر و محسوس تر از بازار سرمایه است. در نظام بانکی دو عنصر پول و نیروی انسانی بسیار مهم است؛ اما از این دو، نیروی انسانی مهم تر است چرا که عامل گردش، اندوخته سازی و بازده کردن پول نیروی انسانی است".
مدیرعامل بانک رفاه با اشاره به اهمیت ارتقای نیروی انسانی در بانک،‌ گفت: "در بانک ها یکی از مهم ترین اقدامات برای ارتقای افراد، آموزش است. نظام بانکی نیز به این حوزه توجه ویژه ای کرده است و هرساله مبالغ بالایی صرف آموزش نیروهای انسانی خود می کنند. یکی از بخش های مهم ارتقای نیروی انسانی،‌ ارتقا و توسعه مدیران در بانک ها است. بانک هایی که در سال های اخیر در زمینه توسعه مدیران خود فعالیت کرده اند،‌ نتایج مطلوبی به دست آورده اند".
وی افزود: "در نظام نوین بانکی علاوه بر آموزش و توسعه امور مدیران و نیروی انسانی، نگاه مشتری محوری هم اهمیت پیدا کرده است. در این نوع بانکداری مهم ترین تفاوت تغییر نوع نگاه به مشتریان است. در بانکداری مدرن با دو طیف نیروی انسانی سروکار داریم؛ نیروهای انسانی شاغل در بانک و مشتریان خارج از سازمان. محور دوم بسیار پراهمیت‌تر است چرا که تنها استفاده کنندگان خدمات بانک ها مشتریان هستند".
دکترسهمانی خاطرنشان ساخت: "گر چه کانون توجه در بانکداری مدرن بر مشتری محوری است، اما تا زمانی که نیروهای انسانی باانگیزه و ارتقایافته نداشته باشیم، قادر نخواهیم بود مشتریانی رضایت مند داشته باشیم. در گذشته به نیروهای انسانی به عنوان یک مؤلفه در کنار سایر دارایی ها نگریسته می شد، اما امروزه یکی از مهم‌ترین دارایی بانک ها نیروهای انسانی آنها است".
وی با اشاره به برخی از اقدامات بانک رفاه در حوزه ارتقای نیروهای انسانی، گفت: "بانک رفاه در سال های اخیر برای ارتقای مدیران خود از کانون ارزیابی و توسعه استفاده کرده است. این کانون در تمامی مراحل ارتقا و انتصاب مسئولان و مدیران بانک نقش مهمی ایفا می کند".
دکترسهمانی افزود: "در بانک رفاه هر شخصی برای ارتقا، باید از فیلترهای این کانون عبور کند. این کانون برای تمامی رده های مسئولیتی صف و ستاد آزمون ها و مصاحبه های علمی، روانشناسی و شخصیتی برگزار می کند و افرادی ارتقا می یابند که توانایی قابل قبول از نظر این کانون داشته باشند".
مدیرعامل بانک رفاه در ادامه یادآور شد: "بانک هایی که این مدل را پیاده سازی کرده اند، توانسته اند از نظر ارزش بنگاه در مقایسه با سایر بانک ها موفق تر باشند. کانون اگر صلاحیت افراد را تائید کند، ارتقا صورت می گیرد،‌ در غیر این صورت فرد تحت مراقبت و آموزش قرار می گیرد تا برای تصدی مسئولیت های بالاتر توانمند شود".
دکتر سهمانی با بیان اینکه فعالیت در بانک نیازمند تجربه و تخصص است، اظهار داشت: "در بانک ها و از جمله بانک رفاه ارتقای تجربی و علمی و تخصصی برای توانمندسازی نیروهای انسانی مورد توجه بسیار است".
مدیرعامل بانک رفاه گفت: "در نظام بانکی کشور در حدود 80 میلیون حساب بانکی وجود دارد؛‌ تقریبا اندازه جمعیت کل کشور. بنابراین بانک‌ها با اقشار مختلف جامعه و طیف بسیار گسترده ای از مردم سر و کار دارند، در این حوزه اهمیت نیروی انسانی دو چندان است. به همین دلیل بانک‌ها برای توانمندسازی نیروهای انسانی خود نیازمند حمایت جدی اندیشمندان،‌ صاحبنظران و دانشگاهیان این حوزه هستند".
گفتنی است بانک رفاه در این کنفرانس دو روزه حضور گسترده تبلیغاتی داشت و علاوه بر سخنرانی مدیرعامل و حضور مدیران و کارشناسان بانک،‌ به معرفی محصولات و خدمات خود نیز پرداخت.

برچسب ها
پورسعید خلیلی