عصر بازار

فرار از پرداخت حقوق گمرکی ۱۵ میلیون دلار کالا با کارت بازرگانی یکبار مصرف

عصر اعتبار- قاچاقچیان تنها با استفاده از یک کارت بازرگانی یکبار مصرف، از پرداخت حقوق گمرکی واردات ۱۵ میلیون دلار کالا فرار کرده اند.

فرار از پرداخت حقوق گمرکی ۱۵ میلیون دلار کالا با کارت بازرگانی یکبار مصرف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بر اساس اسناد موجود در سالهای 94 و 95 سود جویان با استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف اقدام به واردات15میلیون دلار ظروف شیشه‌ای به کشور از طریق گمرکات جنوب کشور کرده‌اند و با توجه به آنکه صاحب اصلی کارت با دریافت مبلغ ناچیز کارت را در اختیار غیر قرار داده و  توان مالی چندانی ندارد عملا ضرر سنگین مالیاتی به دولت وارد شده است.

    در این رابطه سود جویان  در اواسط سال 1394 برای فردی به نام ز. م با مدرک تحصیلی سیکل اقدام به تهیه کارت بازرگانی می‌کنند. بر اساس اسناد موجود دو فقره کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی برای این فرد صادر میشود.

    در مدت 5ماه  با کارت بازرگانی حقوقی به نام شرکت بازرگانی ش.ک.ب، 20اظهار نامه  به ارزش قریب به هشت میلیون دلار با 260 فقره وکالت نامه ثبت می‌شود. همچنین در مدت 3 ماه با کارت بازرگانی حقیقی این شخص 168 فقره اظهار نامه به ارزش دلاری 7میلیون دلار با 4مورد وکالتنامه برای واردات کالا ثبت می‌شود. در مجموع با استفاده از دو کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی 8میلیون دلار واردات انجام می‌شود.

    از آنجا که زمان تسویه بدهی مالیات برای وارد کننده معمولا یک ساله در نظر گرفته می‌شود سوء استفاده کنندگان از این حاشیه امنیت برای واردات بدون پرداخت مالیات بهره می‌برند. در این مورد با توجه به حجم بالای اظهار نامه‌ها مامورین به این مورد مشکوک شده و با تحقیقات بیشتر مشخص می‌شود صاحب اصلی کارت کوچکترین آشنایی با فرایند تجارت خارجی نداشته و با دریافت کمتر از ده میلیون تومان اسناد مربوط به تهیه کارت بازرگانی را امضا کرده است.

    بر اساس این گزارش اجناس وارد شده با استفاده از این کارتهای بازرگانی عمدتا دستگاه های آزمایش ، درپوش شیشه،  توستر، مخلوط کن و آسیاب و قطعات بالابرهای آبگون  بوده است. همچنین متخلفین برای ترخیص کالا از گمرکات شهید رجایی و منطقه ویژه بوشهر استفاده میکرده‌اند.

    گفتنی است از دیگر تخلفات رخ داده با این دو کارت بازرگانی  اظهار ناصحیح بوده است، در نهایت نیز محصولات وارد شده تحت عنوان شیشه آلات به دلیل اظهار ناصحیح مشمول اخذ ما به التفاوت گردیده است.

    فرد مذکور در اردیبهشت ماه سال جاری با مشخص شدن سو استفاده 15میلیون دلاری با این دو کارت بازرگانی، تقاضای ابطال کارتها را می‌نماید.

    در خرداد ماه سال جاری به دلیل غیر قانونی بودن واگذاری کارت بازرگانی به اشخاص غیر،  تقاضای ابطال  این کارتهای بازرگانی به سازمان توسعه تجارت داده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو