عصر بازار

پرداخت۴۸۰میلیاردتومان وام خوداشتغالی

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه طی ۶ماه نخست سال جاری ۴۸۳ میلیارد تومان در حوزه راه‌اندازی مشاغل پرداخت شده است گفت: فقط نیاز یک درصد از متقاضیان دریافت تسهیلات قابل تامین است.

پرداخت۴۸۰میلیاردتومان وام خوداشتغالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، اصغر نوراله‌زاده  اظهار کرد: طی 6ماهه ابتدایی امسال 590 میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده که این میزان نسبت به نیمه نخست سال گذشته حدود 80 درصد رشد داشته است.

    وی افزود: از مجموع تسهیلات 590 میلیارد تومانی پرداخت شده طی 6ماه سال جاری، 483 میلیارد تومان در حوزه اشتغال و 107 میلیاردتومان برای سایر سرفصل‌های تسهیلاتی از جمله ازدواج بوده است.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه این صندوق از سال 93 فعالیت خود را با هدف توسعه کسب و کارهای خانگی و رونق اشتغال مناطق محروم آغاز کرد، ادامه داد: از ابتدای تاسیس تاکنون 3 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات از این صندوق پرداخت شده است.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر اهمیت مشاغال خانگی گفت: طبیعتا مشاغل خانگی سهم قابل توجهی در بخش رسمی اقتصاد کشور ندارند چرا که این مشاغل تازه تاسیس هستند و تعداد کسانی که برای ایجاد مشاغل خانگی از مراجع رسمی مجوز دریافت کرده‌اند، زیاد نیست اما تجربه کشورها نشان داده با توجه به اینکه هزینه راه اندازی مشاغل خانگی پائین است و در مقابل نیاز به دانش فنی بالایی ندارد، می‌تواند سهم قابل توجهی در اشتغال یک کشور را به خود اختصاص دهد.

    نوراله‌زاده افزود: طی سه سال اخیر در محیط های شهری و روستایی بسیاری از افراد در جهت راه اندازی مشاغل خانگی از جمله تولید نبات، شیرینی پزی و سایر مشاغل این چنینی اقدام کرده‌اند و می توانند بر دریافت مجوز از مراجع رسمی، در محیط های خانگی نسبت به ایجاد مشاغل خانگی اقدام کنند.

    وی عدم پرداخت مالیات و هزینه پائین راه‌اندازی کسب و کار خانگی را برخی از مزایای این نوع مشاغل عنوان کرد و گفت: صنایع دستی و بومی از جمله مشاغل خانگی رایج هستند. همچنین پرورش گل‌های خانگی و زینتی نیز جایگاه خود را در زمره مشاغل خانگی تقریبا به دست آورده است.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره شرایط پرداخت تسهیلات گفت: ظرفیت محدودی برای پرداخت تسهیلات صندوق وجود دارد و طبیعتا امکان پاسخ به تمام درخواستها را نداریم.

    نوراله‌زاده گفت: در حال حاضر جمعیت جوان 15 تا 24 سال کشور حدود 17 میلیون نفر است که در طول برنامه ششم توسعه حدود 5 درصد از این جمعیت متقاضی راه‌اندازی مشاغل خرد و کوچک هستند و جامعه هدف صندوق کارآفرینی امید محسوب می‌شوند. به عبارتی در طول 5 سال آینده بالغ بر 850 هزار نفر واجد شرایط دریافت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید هستند که سالانه حدود 170هزار نفر می‌شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط پرداخت تسهیلات صندوق در سال جاری 22 میلیون تومان بود گفت: با احتساب اینکه سالانه 170هزار نفر جامعه هدف صندوق کارآفرینی امید قرار می‌گیرند سالانه حدود 5 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است در حالی که کل منابع صندوق سالانه یکهزار میلیارد تومان است؛ یعنی در این شرایط فقط نیاز یک درصد از متقاضیان دریافت تسهیلات قابل تامین است.

    نوراله‌زاده تنها منبع پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید را بازپرداخت تسهیلات مردمی عنوان کرد و از مردم درخواست کرد تا در طرح‌های اولویت دار صندوق که در سایت صندوق کارآفرینی امید اشاره شده مشارکت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی