عصر بازار

۲۱۸ هزار نفر بیمه بیکاری می‌گیرند

عصر اعتبار- مهمترین خبرهای هفته جاری به طرح توسعه صنعت پوشاک، پرداخت بیمه بیکاری به بیش از ۲۰۰ هزار نفر و تشکیل ۲۱۹ تعاونی در کشور با اشتغالزایی ۳۰۰۰ نفر اختصاص داشت.

۲۱۸ هزار نفر بیمه بیکاری می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین نشست تخصصی توسعه صنعت پوشاک حضور یافت و از برنامه وزارت کار برای اجرای طرح تکاپو در صنعت پوشاک خبر داد.

    وی گفت: اشتغال برای دولت مساله مهمی است و با توجه به تحولات جمعیتی و جریان ورود به بازار کار، باید روی موضوعاتی که می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کند متمرکز شویم.

    ربیعی از بنگلادش و ترکیه به عنوان کشورهای موفق در عرصه پوشاک نام برد و افزود: بنگلادش در بخش پوشاک خود 20 میلیون شاغل و ترکیه حدود دو میلیون شاغل دارد که با یک برنامه‌ریزی قابل قبول ما هم می‌توانیم به اشتغالزایی مناسبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

    وزیر کار با بیان اینکه برندسازی کار دشواری است، افزود: اگر چه برندهای خوب و خوش نامی داریم، ولی گرفتن سهم در بازارهای جهانی و منطقه‌ای مهمترین هدفی است که دنبال می‌کنیم و امیدواریم با تلاش و کار جمعی شاهد تحقق این هدف باشیم.

    یکی دیگر از خبرهای این هفته به برقراری بیمه بیکاری برای بیش از 200 هزار نفر اختصاص داشت.

    به گفته کریم یاوری ـ مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، در حال حاضر 218 هزار نفر در کشور زیر پوشش صندوق بیمه بیکاری هستند و ماهیانه مقرری بیمه بیکاری می‌گیرند.

    وی گفت:سعی بر این است تا زمینه بیشتر پوشش کارگران دیگر که بدون میل و اراده از کار بیکار می شوند با ایجاد اشتغال مجدد و خروج زود هنگام مقرری بگیران کنونی از صندوق بیمه بیکاری فراهم شود.

    یاوری درعین حال شمار افراد زیر پوشش بیمه اجباری در تامین اجتماعی را حدود 9 میلیون نفر اعلام و اظهار کرد: هم اکنون کارفرمایان سه درصد حق بیمه بیکاری کارگران بیمه شده اجباری تامین اجتماعی را پرداخت می کنند.

    یاوری عمده مشکلات کارگران بیکار شده در کشور را اتمام زمان قرارداد آنها با کارفرما عنوان کرد و گفت: مقرری بیمه بیکاری پرداختی به افراد مجرد حداقل شش ماه و حداکثر 36 ماه و برای افراد متاهل حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه است که در نهایت 80 درصد آخرین دریافتی کارگر به آنان پرداخت می شود.

    به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، در قانون برای افراد مقرری بگیر که فردی را زیر پوشش خود نداشته باشند میزان مقرری را 55 درصد آخرین مزد دریافتی تعیین کرده است به شرطی که از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر نباشد.

    اشتغالزایی 3000 نفری تعاونی‌ها در ماه گذشته از دیگر خبرهای هفته جاری بود.

    کار و رفاه اجتماعی از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در مهر ماه سال 1395، تعداد 219 تعاونی به منظور انجام فعالیتهای مختلف اقتصادی در کل کشور به ثبت رسیده است. تعداد اعضای این تعاونی‌ها 3219 نفر بوده که برای 3012 نفر اشتغالزایی داشته است. بیشترین تعداد تعاونی های تشکیل شده نیز مربوط به خراسان رضوی و فارس بوده است.

    در این گزارش بیشترین میزان فرصت شغلی متعلق به تعاونی‌های کشاورزی با 861 نفر و تعاونی‌های صنعتی با 732 نفر بوده است.

    برگزاری کارگاه آموزش ایمنی کار در سراسر کشور از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

    آنطور که مدیرکل بازرسی کار وزارت کار اعلام کرده 14 کارگاه آموزش ایمنی کار در ارتفاع در راستای اهمیت موضوع ایمنی و پیشگیری و کاهش حوادث ناشی از کار در کشور تشکیل شده است.

    به گفته اصابتی، با توجه به اینکه بیشتر حوادث ساختمانی مربوط به سقوط از ارتفاع است،   آموزشهای تئوری و عملی ایمنی کار در ارتفاع در دستور کار اداره کل بازرسی کار قرار گرفته است و برای 8700 نفر ساعت آموزش ارائه شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی