عصر بازار

رفع ابهام از وام ۱۰ میلیونی ازدواج و حواشی آن

عصر اعتبار- مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ضمن اعلام گزارش کاملی از آخرین عملکرد بانک ها در اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج، آن را مثبت ارزیابی کرد و به برخی حواشی و انتقادات در این باره پاسخ داد.

رفع ابهام از وام ۱۰ میلیونی ازدواج و حواشی آن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، وام 10 میلیون تومانی ازدواج بعد از اما و اگرهای بسیار و چالش هایی که در رابطه با تامین مالی آن وجود داشت، به هر صورت با رشد سه برابری نسبت به رقم سه میلیون تومانی قبلی، از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و در نهایت در قالب قانون بودجه به شبکه بانکی تکلیف شد. بانک مرکزی نیز بعد از ابلاغ قانون بودجه در هفته اول خرداد ماه از سوی دولت، این تغییر مبلغ را در فاصله کوتاهی به شبکه بانکی ابلاغ کرد و در دستور کار قرار گرفت.

    با توجه به رشد حدود 300 درصدی تسهیلات ازدواج که به یکباره اتفاق افتاد و عدم توان منابع قرض الحسنه پس انداز به عنوان محل اصلی تامین مالی وام ازدواج برای پاسخگویی به این تغییر، پرداخت به متقاضیان در ابتدا با مشکلاتی همراه شد ولی به طور محدود از سوی برخی بانک ها صورت گرفت تا اینکه بانک مرکزی در تیر ماه با ابلاغ بخشنامه ای به بانکها تکلیف کرد تا با استفاده از مجموع منابع قرض الحسنه پس انداز و جاری برای پرداخت ماهانه 150 هزار فقره وام در سال جاری اقدام کنند.

    اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون یعنی در سه ماهه اول که تنها وام سه میلیون تومانی پرداخت شده و از این فاصله به بعد وام 10 میلیون تومانی در دستور کار قرار گرفته، شرایط تسهیلات دهی در این بخش چگونه بوده است و منابع جدید تا چه اندازه توانسته به نیاز مالی این رشد پاسخ دهد و برخی ابهامات و انتقادات در این باره، مواردی است که سید علی اصغر میر محمد صادقی-مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی- در گفت و گو با ایسنا به آن پاسخ داده است.

    حدود 3700 نفر در روز وام ازدواج می گیرند

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی معتقد است که در هفت ماه و نیم ابتدایی امسال شبکه بانکی توانسته با استفاده از منابع قرض الحسنه پس انداز و جاری روند مطلوبی را در این بخش رقم زند.
    بر اساس آنچه که میر محمد صادقی اعلام کرده است، متقاضیان از اول فروردین 1394 تا 15 آبان ماه همین سال حدود 254 هزار و 500 نفر تسهیلات سه میلیون تومانی با مبلغ کل 769 میلیارد تومان دریافت کرده اند اما برای امسال از اول فرودین تا 12 آبان ماه این آمار به حدود 478 هزار فقره رسیده که از نظر تعدادی نسبت به همین دوره در سال قبل تا حدود دو برابر افزایش یافته است. از لحاظ مبلغی نیز بالغ بر 4200 میلیارد تومان بود که بیانگر رشد 3500 میلیاردی یعنی افزایش شش برابری است.

    همچنین طی سال 1394 در مجموع حدود 805 هزار و 750 نفر با مبلغی حدود 2455 میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کرده اند. این در حالی است که آمار هفت ماه و نیم اول امسال با تعداد 478 هزار نفری نشان می دهد که تسهیلات ازدواج از نظر مبلغی حدود دو برابر کل عملکرد سال گذشته است. از سویی دیگر تعداد متقاضیان در صف تا 12 آبان سال جاری حدود 685 هزار نفر بوده اند که 324 هزار نفر آنها در مرحله دریافت وام قرار دارند. بر این اساس 155 هزار در انتظار پذیر در شعبه، 187 هزار نفر در انتظار تکمیل پرونده، 69 هزار نفر منتطر انعقاد قرار داد و 13 هزار نفر هم در انتظار اخذ وام قرار دارند درعین حال که 360 هزار نفر هم در صف تغیین شعبه هستند.

    از سویی دیگر در هفت و ماه و نیم ماهه امسال از کل 478 هزار نفری به آنها تسهیلات پرداخت شده، حدود 158 هزار نفر مربوط به چهار ماه ابتدایی هستند که عمدتا وام سه میلیونی و تعدادی هم 10 میلیونی دریافت کرده اند. 320 هزار نفر دیگر نیز از تسهیلات 10 میلیونی برای زوجین عادی و 20 میلیونی برای ایثارگران استفاده کرده اند که تقریبا در 85 روز گذشته(از اول مرداد ماه) به آنها پرداخت شده است. بنا بر این اگر هر ماه را 25 روز کاری در نظر بگیریم از اول مرداد ماه تا کنون هر روز حدود 3760 نفر در کل کشور وام ازدواج 10 میلیونی دریافت کرده اند.

    مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد که قطعا در ماه های آینده این روند ادامه دارد به طوری که پیش بینی بر این است اگر همین رویه تا پایان سال پیش برود حدود 400 تا 500 هزار فقره دیگر وام ازدواج تامین مالی شود یعنی در مجموع بیش از به 900 هزار فقره با رقمی نزدیک به 9000 میلیارد تومان که در نوع خود بی سابقه است.

    وی این را هم گفت که در مجموع از سال 1387 که سامانه ازدواج باز شده تا کنون حدود هشت میلیون و 55 هزار نفر وام ازدواج با مبلغی حدود 24 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شده است.
    بنا بر اعلام میر محمد صادقی در حال حاضر 29 بانک در سامانه وام ازدواج قرار دارند و دو بانک دیگر هم در آبان ماه اضافه خواهند شد که تعداد به 31 بانک خواهد رسید.
    وی در مورد اینکه روند پرداخت ها در وام ازدواج نشان می دهد که تقریبا تمام منابع قرض الحسنه به این سمت رفته است. با این وضعیت سهم سایر بخش هایی که مشمول این منابع می شوند چگونه بوده است؟ گفت: یکی از بخش های مهم کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و اشتغال زایی است که درباره آن تاکید داشته ایم. اما سایر سرفصل های قرض الحسنه با توجه به اینکه اولویت بر وام ازدواج و سهم کمیته امداد و اشتغال است، تا حدی تحت الشعاع قرار می گیرد.

    منابع جاری عمده پرادخت های وام ازدواج را تامین کرد

    اما با افزایش مبلغ وام ازدواج با توجه به کسری که برای تامین مالی آن از محل قرض الحسنه پس انداز وجود داشت، بانک ها طبق قانون ملزم به استفاده از منابع جاری شدند. از سویی دیگر بانک مرکزی پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک ها از این محل را ممنوع کرد. مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی درباره اینکه آیا آمار تفکیک شده ای مبنی بر میزان استفاده بانک ها از منابع جاری و قرض الحسنه وجود دارد نیز توضیح داد: خیر آمار تفکیک شده نیست و باید به طور کلی باید گفت که با ممنوعیت پرداختی به کارکنان، وصولی ها به چرخه تسهیلات برمی گردد. اما بانک مرکزی مطمئن است که بخش اعظم این مبلغ از قرض الحسنه جاری تامین شده چرا که سپرده قرض الحسنه بانک ها از تمامی جهات مانند رشد و پرداخت ها رصد می شود؛ بنابراین امکان ندارد چنین رقمی تنها از محل قرض الحسنه پس انداز پرداخت شده باشد و قطعا عمده این 4200 میلیارد تومان از محل جاری بوده است.

    میرمحمد صادقی همچنین در پاسخ به اینکه برخی از جمله نمایندگان مجلس نسبت به اینکه بانک مرکزی بر خلاف قانون در ابلاغیه های خود نسبت به استقاده از حساب جاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج تاکید نداشته است، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: ما سه ابلاغیه در این باره داشتیم به طوریکه در خرداد ماه سال جاری پس از ابلاغ قانون به بانک ها طی بخشنامه ای اعلام کردیم که مکلف به پرداخت از محل قرض الحسنه پس انداز و جاری هستند. دومین ابلاغیه در 29 تیرماه بود که اعلام کردیم که تمامی افراد در صف یعنی حتی افرادی که قبل از تصویب و ابلاغ مبلغ 10 میلیونی ثبت نام کرده بودند مشمول وام 10 میلیونی بوده و نباید به آنها تسهیلات سه میلیونی پرداخت شود. در ابلاغیه سوم در مرداد ماه نیز بار دیگر تاکید شد که مکلف هستند از محل جاری و پس انداز اقدام کنند.

    از پرداخت 150 هزار فقره ای ماهانه چه خبر؟

    در حالی بانک مرکزی اعلام کرده بود که ماهانه حدود 150 هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شود که مدیرکل اعتبارات این بانک در رابطه با عملکرد بانک ها در این مورد توضیح داد که در پایان سال گذشته حدود 450 هزار نفر در صف وام قرار داشتند و پیش بینی می کردیم که در سال جاری 800 هزار نفر دیگر به این جمع اضافه شوند که تعدادی حدود یک میلیون و 250 هزار نفر را در بر می گرفت. از این رو قرار براین شد تا بانک ها بتوانند در هشت ماه باقی مانده از اول مرداد ماه هر ماه حدود 150 هزار فقره تسهیلات بپردازند که بتوان یک میلیون و 200 هزار نفر را پوشش داده و در پایان سال به آنچه قانون گذار گفته بود مبنی بر اینکه 50 هزار نفر بیشتر در پایان سال در صف نمانده باشند، دست یابیم. اما تا کنون که 320 هزار فقره پرداخت شده در هر ماه حدود 110 هزار پرداختی وجود داشته و تقریبا 40 هزار فقره عقب مانده ایم. گرچه این آمار کاملا راضی کننده نیست اما با توجه به منابع، همین پرداحت 110 هزار مورد هم می تواند روند بسیار مطلوبی باشد.

    دلایل عدم پرداخت وام ازدواج در برخی بانک ها

    موضوع دیگر مورد سوال از مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در این باره بود که اعلام می شود تمامی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج اقدام نمی کنند. وی در این مورد به چند نکته اشاره داشت و عنوان کرد که در برخی استان ها، متقاضیان به یک بانک بیشتر مراجعه می کنند. پس هنگامی که حجم متقاضیان آنها زیاد می شود ما به طور خودکار در تهران سامانه را برای آن بانک در استان مربوطه مسدود می کنیم. چون افراد در صف طولانی قرار گرفته و مدت زمان بیشتری باید برای دریافت وام منتظر بمانند. ضمن اینکه خود بانک نیز توان تامین منابع برای اعطای تقاضای فراتر از حد را ندارد. بنا بر این اگر برخی شکایت دارند که یکسری بانک ها بسته شده اند به افزایش تقاضا بر می گردد و بعد از اینکه تعداد متقاضیان تعدیل شد آنگاه مجدد سامانه برای آن بانک باز می شود.
    وی مشکل دیگر را وجود نقص در پرونده متقاضیان اعلام کرد و گفت: پیگیری بانک مرکزی نشان می دهد در مواردی افراد مراجعه کرده اند اما اصلا ضامن ندارند. هر چند که که تاکید داشته ایم تا حد ممکن یک ضامن مورد پذیرش باشد و در استان های محروم فرایند تسهیل شود، اما حتی مشاهده می شود که فرد حتی یک ضامن هم ندارد و بانک نمی تواند به او تسهیلات پرداخت کند. این درحالی است که 187 هزار نفر دچار نقص پرونده هستند.

    میر محمد صادقی یادآور شد: با این حال حتی اگر برخی بانک ها در سامانه برای مدتی غیر فعال می شوند مهم آن است که طبق آمارها حدود دو برابر نسبت به دوره قبل پرداخت شده که جای امیدواری است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی