عصر بازار

کیش اینوکس ۲۰۱۶ (۴۲)

بازگشت به خانه شرکتهای بیمه مناطق آزاد

عصر اعتبار- شرکتهای بیمه ایرانی منطقه آزاد بیش از آنکه تمایل به فعالیت و حضور در عرصه بین المللی داشته باشند مایلند در سرزمین اصلی ایران فعالیت کنند.

بازگشت به خانه شرکتهای بیمه مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲:۰۰

    دکتر امیر صفری رئیس پژوهشکده بیمه که اداره پانل تخصصی بیمه در سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری و توسعه ایران در کیش را بر عهده داشت، از تمایل بازگشت به خانه شرکتهای بیمه مناطق آزاد خبر داد و گفت: نیاز به حداقل سرمایه پایین برای تاسیس شرکتهای بیمه در مناطق آزاد ابتدا یک فرصت و مزیت محسوب می شود اما هنگامی که چنین شرکتهای کوچکی اقدام به فعالیت می کنند به دلیل سرمایه اندکشان قادر به پذیرش ریسکهای بزرگ نیستند و نه تنها قانوناً مجاز به پذیرش ریسکهای بزرگ نظیر ریسکهای حوزه نفت و انرژی نیستند بلکه به واسطه سرمایه اندک در موضع ضعف رقابتی در مقایسه با شرکتهای بزرگتر و قدیمی تر قرار می گیرند.
    به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه دکتر صفری همچنین اعلام کرد: بیمه گزاران بزرگ نیز مایل به عقد قرارداد با شرکتهای کوچک (به لحاظ سرمایه) مناطق آزاد نیستند و شرکتی که سرمایه اندکی دارد نمی تواند ریسک های بزرگ را جذب کند. از سوی دیگر بیمه گزاران عمر نیز مایل به عقد قرارداد با شرکتهای جدیدالتاسیس مناطق آزاد نیستند و قراردادهایشان را عمدتاً با شرکتهای قدیمی تر منعقد می کنند. به همین دلایل شرکتهای بیمه مناطق آزاد در موضع رقابتی مناسبی نسبت به شرکتهای بزرگتر و قدیمی تر قرار ندارند. دکتر صفری که حضور شرکتهای بیمه در مناطق آزاد را تحلیل می کرد افزود: علیرغم همه امتیازاتی که شرکتهای بیمه ای مناطق آزاد دارند، شرکتهای بیمه ای سرزمین اصلی مجازند تحت مقررات سرزمین اصلی در مناطق آزاد قانوناً فعالیت نمایند اما شرکتهای بیمه ای مناطق آزاد به جز در 11 رشته بیمه ای غیر اصلی، مجاز به حضور و فعالیت در سرزمین اصلی نیستند. وی اشاره کرد که با وجود همه شرایط فوق، شرکتهای بیمه مناطق آزاد سودآورتر از شرکتهای فعال در سرزمین اصلی هستند. این شرکتها در مجموع حدود یک صدم حق بیمه کل کشور را تولید می کنند و کمتر از نیم درصد خسارت کل کشور را پرداخت می کنند.
    صفری اضافه کرد: شش شرکت یا کلوپ بیمه ای ایرانی در مناطق آزاد ایران تاسیس شده اند. تاکنون در مناطق آزاد کشور هیچ شرکت بیمه ای خارجی تاسیس نشده و شعبه یا نمایندگی ندارد و لذا در جذب سرمایه گذاری خارجی موفقیتی حاصل نشده است. تنها 3 دفتر ارتباطی در تهران که به موضوع جذب اتکایی از داخل کشور و جلب مستقیم بیمه گزاران بزرگ در حوزه ریسکهای بزرگ نظیر ریسکهای نفت و انرژی برای شرکتهای بزرگ بین المللی می پردازند اخیراً تاسیس شده است. جدیداً برخی شرکتهای بیمه بین المللی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده اند که این موضوع در دست رسیدگی است.
    گفتنی است در این پانل مهدی نمن الحسینی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی، دکتر کاردگر، مدیرعامل شرکت بیمه آسیا، اویار حسین، مدیرعامل بیمه پارسیان، دکتر مظلومی مدیرعامل بیمه رازی و صفدری مدیرعامل شرکت بیمه ما نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو