عصر بازار

واعظی خبر داد

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا ۳۰ میلیارد دلار

عصر اعتبار- وزیر ارتباطات و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه از افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۳۰ میلیارد دلار خبر داد.

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا ۳۰ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمود واعظی صبح امروز در وزارت ارتباطات با وزیر اقتصاد ترکیه که به‌طور همزمان مسوولیت کمیته مشترک اقتصادی این کشور با ایران را برعهده دارد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

    وزرای دو کشور پس از انجام گفت‌وگوهای اولیه در جمع خبرنگاران حاضر شده و به ارائه‌ توضیحاتی در خصوص توافقات صورت گرفته پرداختند.

    رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در این باره عنوان کرد: وزیر اقتصاد ترکیه به همراه تیمی عالی‌رتبه از مسوولان اقتصادی این کشور در بخش‌های مختلف راهی ایران شده‌ است و با توجه به دیدار دو ماه قبل رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر ترکیه قرار بر آن بوده که 25 مورد توافق‌نامه در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به امضاء برسد.

    وی همچنین اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم رویکرد مثبتی در توافقات وجود داشته باشد و با توجه به رویکردی که در مذاکرات وجود داشت، پیش‌بینی ما این است که هدف‌گذاری افزایش 30 میلیارد دلاری حجم مبادلات دو کشور در آینده‌ای نه چندان دور محقق شود.

    واعظی همچنین به بحث توافق‌نامه تجارت ترجیحی اشاره کرد و گفت: قرار بر آن است که اقلام این توافق‌نامه در میان دو کشور تا 200 مورد افزایش پیدا کند که بر همین اساس جلساتی نیز با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و پیش‌بینی ما آن است که نهایتا تا پایان سال میلادی این موضوع عملیاتی شود.

    وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: در مذاکرات مسوولان دو کشور موضوعات در خصوص تجارت، سرمایه‌گذاری، گمرک، همکاری‌های بانکی، حمل‌ونقل و گردشگری و غیره صورت گرفته و امید می‌رود با توجه به مشترکات میان دو کشور تمام این مسائل با سرعت مناسب پیگیری شوند.

    وزیر اقتصاد ترکیه در این دیدار به ملاقات خود با معاون اول رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: قرار بر آن است که دفاتر تجارت خارجی ترکیه در 13 کشور راه‌اندازی شوند که در گام اول، اولین دفتر در تهران راه‌اندازی خواهد شد.

    رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه همچنین بیان کرد: طی سال‌های 2015 و 2016 حجم مبادلات تجاری دو کشور با کاهش مواجه شده بود، اما با امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی شرایطی ایجاد شد که اکنون کالاهایی که دراین توافق‌نامه ذکر شده‌اند با افزایش حجم صادراتی مواجه هستند به گونه‌ای که حجم صادرات این کالاها در ایران 45 درصد و در ترکیه 34 درصد افزایش داشته است.

    وی نیز به مذاکرات صورت گرفته برای افزایش اقلام اشاره شده در این موافقت‌نامه به 200 مورد اشاره کرد و ادامه داد: تلاش بر آن است که اگر مشکلات کوچکی در روابط دو کشور وجود دارد اجازه به گسترش آنها نداده و تلاش کنیم این مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شوند.

    واعظی در پایان یادآور شد: در سفر به تهران مسوولان مختلف ترکیه از جمله معاون رئیس بانک مرکزی این کشور، روسای این کشور در حوزه‌های بورس و بانک و صادرکنندگان او را همراهی کرده‌اند که این موضوع نشان از علاقه‌مندی این کشور برای گسترش سطح روابط تجاری با ایران دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی