عصر بازار

اونس بخشی از افت اکتبر را جبران کرد

جهش انتخاباتی برای طلای یازدهم

عصر اعتبار- اونس طلا که در ماه اکتبر حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در نخستین هفته ماه یازدهم میلادی حدود ۳/ ۲ درصد رشد کرد. اونس در هفته گذشته که یک روز آن متعلق به ماه قبلی میلادی بود، ۲۹ دلار جهش کرد تا با عبور از مرز کانالی به بهای ۱۳۰۴ دلار برسد. مهم‌ترین دلیل رشد طلا در هفته گذشته افزایش احتمال پیروزی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این هفته بود. حواشی این انتخابات، امید علاقه‌مندان طلا به ادامه رشد این کالا را زنده نگه داشته است. پیش از شروع هفته مهم دوم نوامبر مرور اولین گام ماه یازدهم میلادی خواندنی است.

جهش انتخاباتی برای طلای یازدهم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس در نخستین روز کاری هفته گذشته که آخرین روز ماه اکتبر بود با 2 دلار رشد به بهای 1277 دلار رسید. روز دوشنبه حواشی انتخابات آمریکا حامی طلا بود، اما افت بهای نفت خام و همچنین رشد شاخص دلار از کف روزانه به ضرر طلا کار کرد. این‌گونه بود که رشد طلا در آخرین روز اکتبر و اولین روز هفته کاری جدید محدود ماند. نفت خام روز دوشنبه به کف یک ماهه رفت؛ چراکه خبر رسید نشست ایران و عراق در مورد سهمیه‌های اوپک به جایی نرسیده است. روز سه‌شنبه روز رشد 11 دلاری و ثبت قیمت 1288 دلار بود. به این ترتیب، اونس روز دوم تا اوج یک ماهه بالا رفت. در این روز علاوه‌‌بر ادامه افت شاخص دلار تحت‌تاثیر رشد جایگاه ترامپ بی‌برنامه در نظرسنجی‌ها، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز با افزایش مواجه شد. همزمان تحلیل‌های فنی نیز با طلا همراه بود. دیگر عاملی که در این روز به طلا کمک کرد، انتشار داده‌های خوب از اقتصاد چین بود. روز چهارشنبه هم روز بیش از پیش نزدیک شدن اونس به مرز 1300 دلار بود. قیمت نهایی این روز 1296 دلار بود. رشد 8 دلاری روز سوم عمدتا ناشی از شوک ترامپ، افت شاخص دلار و تحلیل‌های فنی بود. اونس در سومین روز کاری هفته تا قیمت 1307 دلار هم بالا رفت، اما در نهایت از اوج روزانه پایین آمد. سودگیری در قیمت‌های بالا باعث افت ارزش اونس از اوج روزانه شد. چهارشنبه نشست نوامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا نیز پایان یافت و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در جریان آن، سیاست پولی متنفذترین بانک مرکزی دنیا تغییری نکرد. اونس که در مقطعی از روز چهارشنبه حضور در کانال 1300 دلار را تجربه کرده بود، روز پنج‌شنبه قیمت نهایی خود را در این کانال دید.

    اونس در روز چهارم روی بهای 1302 دلار ایستاد. رشد این روز عمدتا ناشی از ادامه اثرگذاری عوامل تکراری بود، گرچه طلا در این روز هم با سودگیری معامله‌گران از اوج روزانه 1304 دلاری پایین آمد. یک عامل مهم فشار بر طلا در روز پنج‌شنبه این بود که دادگاهی در بریتانیا رای داد دولت این کشور باید برای آغاز فرآیند خروج از اتحادیه اروپا، با پارلمان مشورت کند. این حکم می‌تواند «برگزیت» را به تاخیر بیندازد و نگرانی‌های کوتاه‌مدت را کم کند. با این همه، روز پنج‌شنبه اقتصاد آمریکا داده‌های ضعیفی منتشر کرد که احتمال تعویق انقباض پولی در آمریکا را مطرح ساخت. اونس طلا آخرین روز هفته گذشته را در یک قدمی مرز کانالی آغاز کرد و بعد به انتظار گزارش اشتغالزایی نشست. همزمان با این انتظار، افت بازارهای سهام به طلا کمک می‌کرد. بازارهای سهام جهان روز جمعه با ادامه نگرانی‌ها درباره به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به کمترین سطح از ماه جولای رسیدند. نفت خام نیز صبح جمعه تحت‌فشار ماند. با وجود ادامه نگرانی‌ها درباره پیروزی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا، شاخص دلار صبح جمعه رشد داشت چراکه انتظار می‌رفت داده‌های گزارش اشتغالزایی خوب باشد، اما گزارش اشتغالزایی داده‌هایی داشت که اندکی از پیش‌بینی‌ها بدتر بودند. بد بودن داده‌ها به رشد طلا کمک کرد، اما تفاوت کم ارقام اعلامی و پیش‌بینی شده باعث شد قیمت نهایی تنها 2 دلار از روز پنج‌شنبه بالاتر باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو