عصر بازار

پیروزی ترامپ باعث تضعیف روحانی می‌شود

رویترز: سرمایه‌گذاران خارجی در ایران محتاط‌تر می‌شوند

عصر اعتبار- تعدادی مقام دولتی ایرانی که نام هیچکدام را فاش نکرد، نوشت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، باعث تضعیف روحانی و نگرانی سرمایه گذاران خارجی خواهد شد.

رویترز: سرمایه‌گذاران خارجی در ایران محتاط‌تر می‌شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، درپی پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رسانه‌های غربی و تحلیلگران سیاسی نوشتند با این اتفاق احتمالا جناح مخالف دولت در ایران قوت گرفته و سرمایه گذاران خارجی بیش از گذشته برای ورود به بازار ایران خواهند ترسید.
    خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با اشاره به اظهارات ترامپ که گفته بود در صورت رئیس جمهور شدن، توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را اجرا نخواهد کرد، نوشت: «موضع سخت او در مقایسه با پیشنهاد شاخه‌ی زیتون رئیس جمهور اوباما به تهران، می‌تواند در خدمت منافع "تندروها" باشد.»
    رویترز به نقل از دو مقام ارشد ایرانی که نامی از آن‌ها نبرد، ادامه داد: «اگر ترامپ موضع خصمانه‌ای علیه ایران اتخاذ کند، تندروها در ایران قدرت خواهند گرفت... پیروزی ترامپ تندروهای ایران و حامیانشان را متحد خواهد کرد که به معنی فشار سیاسی بیشتر در داخل و سیاست منطقه‌ای تهاجمی خواهد بود.»
    نویسنده این گزارش با اشاره به درخواست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از ترامپ برای پایبند ماندن به توافق هسته‌ای، احتمال داد که جایگاه «حسن روحانی» رئیس جمهور تضعیف می‌شود زیرا از هم‌اکنون پیام داده که نتایج انتخابات آمریکا بر سیاست‌های ایران تاثیر نگذاشته و امکان نفی شدن توافق هسته‌ای از سوی یک دولت وجود ندارد.
    رویترز با بیان اینکه ناتوانی روحانی در بهبود وضعیت اقتصادی علی‌رغم برداشته شدن تحریم‌ها، باعث انتقادات گسترده از وی شده، به نقل از یکی از آن دو مقام ایرانی افزود: «بسیاری از ایرانیان و دولت، توافق هسته‌ای را تنها راه خروج ایران از انزوای اقتصادی می‌دانند. گمان نمی‌کنم ترامپ توافق هسته‌ای را پاره کند.»
    یک مقام ارشد در وزارت اقتصاد به این خبرگزاری انگلیسی گفت: «با پیروزی ترامپ، حتی شرکت‌های اروپایی نیز برای سرمایه گذاری در ایران بی‌رغبت خواهند شد... در بهترین حالت، آنها سیاست صبر کردن و نظاره کردن نتیجه را درپیش خواهند گرفت... این به اعتبار روحانی و برنامه‌های اقتصادی‌اش ضربه خواهد زد.»
    رویترز به نقل از «رضا سرداری» که به عنوان یک تاجر ایرانی معرفی می‌کند، نوشت: «با پیروزی ترامپ، شرکت‌های خارجی بزرگ و حتی متوسط، بانک‌ها و دیگر سرمایه گذاران محتاط ‌‌تر خواهند بود تا در ایران سرمایه گذاری کنند... این دقیقا زمانی که به جذب سرمایه گذاران خارجی امید داشتیم، به اقتصاد ما ضربه خواهد زد.»
    نویسنده این گزارش به نقل از یک مقام امنیتی ایران ادعا کرد با ورود ترامپ به کاخ سفید، وضعیت به نفع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نیروی قدس تغییر خواهد کرد و به دلیل نیاز ایران به سپاه، آنها قدرت اقتصادی و سیاسی بیشتری خواهند گرفت.
    رویترز در ادامه تصریح کرد اگر شرکت‌های غربی تصمیم بگیرند خود را از ایران دور نگه دارند، تهران می‌تواند برای کمک اقتصادی به سپاه رو آورد.
    سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی به این خبرگزاری گفت: «اولویت رهبری ایران بهبود اقتصاد است. برای مدت کوتاهی، به خاطر انتخاب ترامپ، اختلافات سیاسی ایجاد خواهد شد اما بعد از آن باید بر مشکلات خود تمرکز کرد. آنها باید از هر تقابلی اجتناب کنند.»
    رویترز در پایان به نقل از «یک سیاستمدار میانه‌رو سابق» ایران آورد که اگر تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیشرفت اقتصادی رخ ندهد، حتی اگر روحانی دوباره انتخاب شود، رئیس جمهور بسیار ضعیفی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی