عصر بازار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خبر داد:

پیشنهاد تشکیل بانک تخصصی طلا

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه مصرف طلا در کشور حدود ۶۰ تن و تولید حدود ۴۰ تن است،‌گفت: سالانه حدود ۲۰ تن طلا به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

پیشنهاد تشکیل بانک تخصصی طلا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: قاچاق طلا به صورت ریشه‌ای است زیرا به اندازه مصرف کشور تولید طلا وجود ندارد.

    وی افزود: طبق قانونی که از قبل از انقلاب تا کنون وجود دارد واردات طلا به کشور ممنوع بوده و به نظر من باید این ممنوعیت برداشته شود تا دولت به حق و حقوق واردات رسمی برسد و همچنین قاچاق طلا در کشور برچیده شود.

    کشتی‌آرای گفت: مصرف طلا در حال حاضر 60 تن در سال و تولید داخل 40 تن است و بقیه نیاز مصرفی از طریق غیرقانونی وارد می‌شود که البته مقدار اندکی هم طلای همراه مسافر وارد می‌شود.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر همچنین با انتقاد از روش اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا گفت: طلا به عنوان سرمایه و اصل پول است و نباید از  جنس طلا مالیات گرفته شود بلکه به نظر من باید از اجرت ساخت طلا مالیات اخذ شود.

    وی گفت: همانگونه که قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد برخی از کالاهای خاص مانند سیگار بیشتر از نرخ معمولی است و در مورد برخی از کالاها مانند کشاورزی صفر است، نباید از اصل سرمایه یعنی طلا مالیات ارزش افزوده گرفته شود.

    کشتی‌آرای همچنین رکود اقتصادی را عامل کاهش مصرف طلا دانست و گفت:‌ باید مالیات ارزش افزوده از اصل جنس طلا برداشته شود تا رونق به صنعت طلا باز گردد.

    وی با اشاره به انتخابات آمریکا و اثر آن بر بازار طلا گفت: برای کشور ما هیچ فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود چون آمریکا با کشور ما دشمنی دارد البته به صورت موقت قیمت سهام کاهش پیدا کرد و جو روانی باعث تغییر قیمت طلا شد اما بعد از پایان ابهامات و مشخص شدن رئیس‌جمهور قیمت طلا ثابت شد.

    وی گفت: البته امروز قیمت جهانی طلا 24 دلار بیشتر از روزهای قبل کاهش پیدا کرد.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر پیشنهاد کرد: به نظر من باید بانک تخصصی طلا تشکیل شود که مردم طلاهای خود را در آن سپرده‌گذاری کنند و علاوه بر مصون ماندن اصل طلا از تورم نیز در امان مانده و بتوانند سرمایه‌ای برای زندگی خود داشته باشند.

    کشتی‌آرای در مورد اینکه بانک کارگشایی آیا نمی‌تواند به عنوان بانک سپرده طلا باشد، گفت: بانک کارگشایی طلا را فقط به عنوان وثیقه می‌گیرد و برای نگهداری آن کارمزد هم طلب می‌کند اما بانک تخصصی طلا اینگونه است که مثلاً اگر یک خانوار 50 گرم طلا دارد آن را در بانک سپرده‌گذاری کند و به او رسید بدهند که همیشه 50 گرم طلا در آن بانک دارد و از سود ناشی از افزایش قیمت بهره‌مند می‌شوند.

    وی گفت: 11 درصد طلای دنیا در کشور هند وجود دارد و هر کشوری که ذخایر طلای بیشتری داشته باشد سرمایه بیشتری نیز خواهد داشت

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو