عصر بازار

هدف‌گذاری تسهیلات ۶۰ هزار میلیارد ریالی برای تعاونی‌ها

تعامل با دیوان محاسبات درباره بازگرداندن حقوق‌های مازاد

عصر اعتبار- سرپرست بانک توسعه تعاون از هدف گذاری ارائه ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌ها خبر داد و در رابطه با نامه دیوان محاسبات، ضمن استقبال از حساسیت به موقع دیوان محاسبات، بانک را تابع تصمیمات نهادهای مسئول و قوانین دانست.

هدف‌گذاری تسهیلات ۶۰ هزار میلیارد ریالی برای تعاونی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، با بیان اینکه مخاطبان اصلی بانک، شرکت‌های تعاونی هستند، اظهار داشت: طبق اساسنامه 70 درصد از تسهیلات بانک باید به بخش تعاون کشور تخصیص پیدا کند و 30 درصد مابقی به سایر بخش‌ها اختصاص می‌یابد.

    وی افزود: بانک توسعه تعاون یک بانک توسعه‌ای و در راستای افزایش کارآیی این بخش تأسیس شده است و با بانک‌های تخصصی و تجاری تفاوت دارد، چرا که مهمترین هدف این بانک، افزایش تعامل با بخش تعاون و کارآیی در راستای تقویت این بخش در اقتصاد ملی است.

    مهدیان با اشاره به اینکه تنها در بخش‌های صنعتی و یا خدماتی متمرکز نشده‌ایم، بلکه در حوزه کشاورزی و بنگاه‌های خرد و متوسط، خدماتی را ارائه می‌کنیم، افزود: با وجود تمام خدماتی که از گذشته تاکنون داشته‌ایم، با توجه به نیاز جامعه هدف 100 هزار اتحادیه و شرکت های تعاونی بانک به طور کامل پاسخ‌گوی تمامی نیاز متقاضیان به دلیل کمبود سرمایه و منابع نبوده است که این امر مستلزم حمایت‌های دولت و مجلس در خصوص افزایش سرمایه بانک به منظور فراهم‌سازی بسترسازی مناسب برای حمایت بیشتر از تعاونی ها و افزایش توان پرداخت تسهیلات به فعالان بخش تعاون است.

    سرپرست بانک توسعه تعاون در ادامه گفت: با توجه به سرمایه اولیه 5 هزار میلیارد ریالی بانک و همچنین افزایش 3 هزار میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه فعلی بانک 8 هزار میلیارد ریال است که این میزان سرمایه برای تحقق اهداف توسعه‌ای بخش تعاون تا سقف 25 درصد از اقتصاد ملی ناچیز است.

    مهدیان یکی از بزرگترین چالش‌ها و مشکلات بانک توسعه تعاون را کمبود سرمایه اعلام کرد و گفت: از محل بودجه‌های سنواتی سال های 90 تا 94 «برنامه پنجم توسعه کشور» میزان 3500 میلیارد ریال باید به سرمایه بانک اضافه می‌شد که این امر در حال پیگیری است.

    سرپرست بانک توسعه تعاون با اعلام این خبر که با وجود سرمایه اندک، از محل جذب سپرده‌های مردمی و وصولی‌ها و منابع صندوق توسعه ملی، سال گذشته 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بوده است، افزود: امسال این میزان با هدف 50 درصد رشد به 60 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

    مهدیان در ادامه در پاسخ به این سؤال که در راستای عمل به نامه دیوان محاسبات به بانک‌های دولتی مبنی بر رعایت سقف 20 میلیون تومان حقوق و بازگشت مازاد آن، چه اقداماتی صورت پذیرفته است، گفت: ضمن قدردانی از پیگیری و حساسیت‌های به موقع نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات، خرسندیم تا این تعامل همواره با نهادهای نظارتی در کشور به منظور شفاف‌سازی بیشتر عملکرد نظام بانکی تداوم یابد.

    وی در رابطه با نامه اخیر دیوان محاسبات معتقد است، بانک در سال 95 کاملاً مفاد بخشنامه‌های دولت و نهادهای نظارتی را با حساسیت بیشتری پییگری و اجرایی می‌کند.

    این مقام مسئول تأکید کرد: در تعامل و ارتباط بیشتر نظام بانکی با نهادهای نظارتی در خصوص سال 94 در صورت وجود ابهامات کار کارشناسی بیشتری صورت گرفته و در صورت شفاف‌سازی و تشریح دیدگاه‌ها و جنبه‌های متفاوت دوسویه بر اساس قوانین و مقررات جاری عمل می شود.

    مهدیان افزود: در صورت وجود هرگونه ابهامی در خصوص نامه دیوان محاسبات، بانک نسبت به اجرایی شدن آن همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید، مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی تابع قوانین و مقررات خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی